Djävulsgreppet

Wolff, Lina

| 2022

Nominerad till Augustpriset för Årets Skönlitterära Bok 2022?Vid vilken tidpunkt spårar allt ur? Några veckor senare ska hon försöka kartlägga händelseförloppet, försöka förstå i vilket ögonblick kompassen förlorar norrläget.?En kvinna anländer till Florens där allt tycks henne främmande och överväldigande. Tegeltaken, kyrktornen, alla älskande par. Mannen hon har träffat. Hon tänker att hon själv kommer från en mycket karg trakt, har mycket att lära, och att han kan vara den som tinar den bottenfrusna jorden inom henne.Det här är berättelsen om de två, om deras kroppar och sinnen. Om hennes grepp om honom, och hans allt hårdare grepp om henne. Djävulsgreppet.?? så snillrik, så rolig, så oförutsägbar. Så tät och atmosfärisk ??Rebecka Kärde, Dagens Nyheter?? årets kanske bästa svenska roman.?Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten?Rakt igenom...

Hjortronhyllan

2023-08-24

Det är med en varm, kvinnlig hand som greppar tag om mitt hjärta. Wolff håller ett fast tag men låter slag fortsätta. Hon har kontroll nu. Ibland klämmer hon åt hårdare. Jag känner kramen mellan slagen, men jag tvingas läsa vidare för det är förfärligt medryckande. Hon har mig i sitt djävulsgrepp. Boken skildrar ett psykotisk svartsjukedrama mellan 'den renlige' och 'minnie'. Det är ett förhållande där båda parter via eskalerande manipulation försöker hålla övertaget. Det är en kamp mellan lust maskerad till kärlek.

Jag är bara fyrtio sidor in när jag första gången frågar mig 'hur långt kan detta eskalera?' Språket är så kyligt, ibland väldigt konstlat men omfattande, vilket gör ofta texten väldigt obehaglig. Efter halva boken flyttas Wolffs hand från mitt hjärta ner till magen och gör den till en klump, men jag kan inte lägga bort boken. Hon har mig fast i en bur som luktar sumpmark.

Jag tänker flera gånger: Varför lämnar inte någon av partnerna? Har man tröttnat på våld, makt och provokationer? Lösningen beskrivs så smart, nästan gömt, att dörren oftast alltid är öppen. Men djävulsgreppet håller de båda kvar, i form av det mentala eller kanske demoner.

Slutet är vackert. Jag upplever det bildligt i slowmotion. Jag ser splitter, eld. Jag hör elementen kollidera. Jag ser båda ansiktena, fasan i ögonen och lättnaden på leende läppar. Jag ler själv efter att ha mått konstant dåligt genom hela texten. Bravo Wolff, bravo.

Ulla Englund

2023-01-11

Nina Gustafsson

2023-01-10

Djävulsgreppet beskriver en passionerad och samtidigt mycket destruktiv relation. Den lyckliga förälskelsen följs snart av en rubbad maktbalans, som kvinnan försöker hantera på flera sätt men sällan med framgång.

Henrik Johansson

2022-10-31

En historia om makt och våld, ibland förklädd till kärlek. Börjar bra men lite för skruvat stundtals tycker jag.

Kerstin Kolm

2022-09-22

Fartfyllt- minsann! Lite segt emellanåt men språket och karaktärerna knivskarpt tecknade. Och humor även i denna bok. Och överdrifter- kan tyckas, men i verkligheten kan det vara värre.

Torbjörn Nilsson

2022-08-22

Nu är det ett par veckor sedan jag blev klar med Lina Wolffs Djävulgreppet. Det är till skillnad från Linas tidigare böcker en rak och enkel historia. Riktigt gastkramande och otäck, och samtidigt rolig och livsbejakande. En märklig kombination. För mig kulminerar spänningen ungefär mitt i boken. Höjdpunkten kommer alltså egentligen för tidigt, även om fortsättningen och slutet också är bra och det finns en djävulsk upptrappning i slutet.

Jag väntade mig inte att boken skulle leva vidare så starkt inom mig, men det har den gjort. Tills jag i morse insåg att den för mig är en perfekt illustration till följande mening ur Dykungens dotter av Birgitta Trotzig:

"Ty könet är barnet i människans liv: ätande, rasande, formande."

Huvudpersonen är för mig ett omnipotent, aningslös, oskuldsfullt, kavat och okuvligt barn. Ännu oknäckt av Djävulsgreppet, som det hamnat i. Det är detta som gör läsningen så njutbar, trots allt ohyggligt som händer.