Djurvänner

Marklund, Anton

| 2011

Debut med viktigt ärende Den autistiske sjuttonåringen Johannes bor utanför ett litet samhälle i norra Västerbottens inland. Föräldrarna älskar sin son men sörjer förtvivlat att han inte är som andra. De ser det goda i honom medan omvärlden bara ser hans fel. Och fel blir det ?Johannes missförstår ideligen andra trots att han är mån om att vara till lags. Mamma Mona är utbildad kantor men har mest arbetat som fritidsledare. Gud är närvarande och självklar för henne. Pappa Lennart är bilmekaniker och son av bygden.Alla dessa tuffa år som är Johannes liv och öde prövar dem hårt: uppväxten, svårigheterna i skolan, utanförskapet, sattyg som den intet ont anande Johannes luras till. Till slut puttas Johannes alldeles för långt över gränsen av sina jämnåriga.Kvar står vi med frågor om skuld och ansvar, om vem som har Johannes öde i sina händer. Svaren är aldrig enkla. Det hemska som...

Anna Ljunggren

2014-10-27

Lättläst, dock något förutsägbar. Snyggt skriven, viktigt ämne.

2012-11-22

Obehaget växer ju mer man läser. Föräldrar som bara vill väl och myndigheter som tror att de handlar rätt. Ändå blir allt så fel. En väldigt stark berättelse.

Sanna S

2012-11-19

En lättläst bok som berör. Skickligt berättad - inte så många ord men stor. Vill rekommendera alla att läsa Djurvänner.

Jakob Nylin

2012-08-21

En historia som känns i magen. Det är omväxlande den autistiske sonen, mamman och pappan som berättar. Sonen luras till ofog av skolkamraterna och redan från början får vi veta att det kommer sluta i en tragedi. Föräldrarna prövas hårt men älskar sin son.

Elin Möllerstedt

2012-06-14

En smygande upptakt och tre olika berättarjag bäddar för förvirring. Rösterna vävs dock fint samman och berör mer och mer ju längre in i berättelsen man kommer. Slutet är så jobbigt att jag vill blunda men känns dessvärre oundvikligt. Allt klarnar och frågetecknen suddas ut. Alla har vi olika uppfattningar om logik och Johannes sådan är påverkad av hans autism. Referensramarna är annorlunda och det kan få katastrofala följder.

Ann Simonsson

2012-04-11

Beskriver hur det är att vara annorlunda!
Maktlösheten som förälder och hur samhället "ställer" upp. Lättläst.
En bok som alla borde läsa och inte minst ungdomar!!

Annimoure Nilsson

2012-02-03

Oj....så upprörande boken var. Fadern frustration runtomkring sina känslor för sonen var de jag bäst kunde identifiera mig med. Burr!

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Gripande och vemodigt. En bok som stannar kvar efter att sista sidan är utläst.

Elisabeth Karlberg

2011-10-30

En mycket tänkvärd bok som vi alla har mycket att lära av. En bok som manar till större förståelse för det och de som är "annorlunda".

Merja A

2011-08-20

Anton Marklunds debutroman är otroligt bra. Författaren använder sina erfarenheter från arbetet med personer som har autism och begåvningshandikapp.
Boken belyser den maktlösheten som föräldrarna känner när de vill men inte förmår hjälpa sitt barn. Marklund berättar sakligt, med enkelt språk. Man blir berörd.

Erica B

2011-07-19

En mycket bra bok, skriven av en debutant till råga på allt. Ingen feelgoodroman som får dig att må bra, utan tvärtom en bok som känns i magen. En bok om hur det är att växa upp och vara lite eljest och hur man hanterar det, både själv och familjen. Läs den!

2011-03-20

En mycket, mycket bra bok. Väldigt bra skriven, med olika personer som berättar i kapitlen. Oerhört gripande och en bok som jag kommer att ha kvar i huvudet, och i hjärtat, länge, länge.

Rekommenderar verkligen ALLA att läsa boken.

Marianne Strandberg

2011-03-18

En bok alla borde läsa.

Fiona *

2011-02-15

En stark berättelse om Johannes, hans mor Moa och far Lennart. Familjen lever under enkla förhållanden i en alla-känner-alla-by i Västerbotten och Johannes autism utsätter familjen för allt större prövningar. Redan inledningsvis förtår man att allt kommer att rasa, men kanske förstår vi inte omfattningen.

Marklund visar medkänsla och engagemang som stundtals påminner om hur Inger Alfvén och P.O Engvist skriver. Inte illa! En stark berättelse som griper tag och tvingar till eftertanke och hur många böcker gör det? Läs den gärna.

Sarah Marklund

2011-01-13

Snabbläst som stannar kvar länge. Varm och drar i hjärteknutarna. Rekomenderas varmt.

Tarja Ahlgrén

2011-01-06

Jag grät så mycket nör jag läste Djurvänner. Den här lågmält berättade historien går rakt in i hjärtat på mig. Ändå är den inte ny, själva historien om pojken som hamnar snett, steg för steg allt mer snett i sitt nyss startade unga liv. Det finns många sanna förebilder där ute och det är förståss det som får mig att gråta - hur små händelser, slump, sammanträffanden, kan förstöra människors liv.