Djurvnner

Marklund, Anton

| 2011

Debut med viktigt rende Den autistiske sjuttonringen Johannes bor utanfr ett litet samhlle i norra Vsterbottens inland. Frldrarna lskar sin son men srjer frtvivlat att han inte r som andra. De ser det goda i honom medan omvrlden bara ser hans fel. Och fel blir det ?Johannes missfrstr ideligen andra trots att han r mn om att vara till lags. Mamma Mona r utbildad kantor men har mest arbetat som fritidsledare. Gud r nrvarande och sjlvklar fr henne. Pappa Lennart r bilmekaniker och son av bygden.Alla dessa tuffa r som r Johannes liv och de prvar dem hrt: uppvxten, svrigheterna i skolan, utanfrskapet, sattyg som den intet ont anande Johannes luras till. Till slut puttas Johannes alldeles fr lngt ver grnsen av sina jmnriga.Kvar str vi med frgor om skuld och ansvar, om vem som har Johannes de i sina hnder. Svaren r aldrig enkla. Det hemska som...

Anna Ljunggren

2014-10-27

Lttlst, dock ngot frutsgbar. Snyggt skriven, viktigt mne.

2012-11-22

Obehaget vxer ju mer man lser. Frldrar som bara vill vl och myndigheter som tror att de handlar rtt. nd blir allt s fel. En vldigt stark berttelse.

Sanna S

2012-11-19

En lttlst bok som berr. Skickligt berttad - inte s mnga ord men stor. Vill rekommendera alla att lsa Djurvnner.

Jakob Nylin

2012-08-21

En historia som knns i magen. Det r omvxlande den autistiske sonen, mamman och pappan som berttar. Sonen luras till ofog av skolkamraterna och redan frn brjan fr vi veta att det kommer sluta i en tragedi. Frldrarna prvas hrt men lskar sin son.

Elin Mllerstedt

2012-06-14

En smygande upptakt och tre olika berttarjag bddar fr frvirring. Rsterna vvs dock fint samman och berr mer och mer ju lngre in i berttelsen man kommer. Slutet r s jobbigt att jag vill blunda men knns dessvrre oundvikligt. Allt klarnar och frgetecknen suddas ut. Alla har vi olika uppfattningar om logik och Johannes sdan r pverkad av hans autism. Referensramarna r annorlunda och det kan f katastrofala fljder.

Annimoure Nilsson

2012-02-03

Oj....s upprrande boken var. Fadern frustration runtomkring sina knslor fr sonen var de jag bst kunde identifiera mig med. Burr!

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Gripande och vemodigt. En bok som stannar kvar efter att sista sidan r utlst.

Elisabeth Karlberg

2011-10-30

En mycket tnkvrd bok som vi alla har mycket att lra av. En bok som manar till strre frstelse fr det och de som r "annorlunda".

Merja A

2011-08-20

Anton Marklunds debutroman r otroligt bra. Frfattaren anvnder sina erfarenheter frn arbetet med personer som har autism och begvningshandikapp.
Boken belyser den maktlsheten som frldrarna knner nr de vill men inte frmr hjlpa sitt barn. Marklund berttar sakligt, med enkelt sprk. Man blir berrd.

Erica B

2011-07-19

En mycket bra bok, skriven av en debutant till rga p allt. Ingen feelgoodroman som fr dig att m bra, utan tvrtom en bok som knns i magen. En bok om hur det r att vxa upp och vara lite eljest och hur man hanterar det, bde sjlv och familjen. Ls den!

2011-03-20

En mycket, mycket bra bok. Vldigt bra skriven, med olika personer som berttar i kapitlen. Oerhrt gripande och en bok som jag kommer att ha kvar i huvudet, och i hjrtat, lnge, lnge.

Rekommenderar verkligen ALLA att lsa boken.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Marianne Strandberg

2011-03-18

En bok alla borde lsa.

Fiona *

2011-02-15

En stark berttelse om Johannes, hans mor Moa och far Lennart. Familjen lever under enkla frhllanden i en alla-knner-alla-by i Vsterbotten och Johannes autism utstter familjen fr allt strre prvningar. Redan inledningsvis frtr man att allt kommer att rasa, men kanske frstr vi inte omfattningen.

Marklund visar medknsla och engagemang som stundtals pminner om hur Inger Alfvn och P.O Engvist skriver. Inte illa! En stark berttelse som griper tag och tvingar till eftertanke och hur mnga bcker gr det? Ls den grna.

Sarah Marklund

2011-01-13

Snabblst som stannar kvar lnge. Varm och drar i hjrteknutarna. Rekomenderas varmt.

Tarja Ahlgrn

2011-01-06

Jag grt s mycket nr jag lste Djurvnner. Den hr lgmlt berttade historien gr rakt in i hjrtat p mig. nd r den inte ny, sjlva historien om pojken som hamnar snett, steg fr steg allt mer snett i sitt nyss startade unga liv. Det finns mnga sanna frebilder dr ute och det r frstss det som fr mig att grta - hur sm hndelser, slump, sammantrffanden, kan frstra mnniskors liv.