Djur är inte människor

Nordin, Ingemar

| 1997

Ingemar Nordin granskar kritiskt den moralfilosofiska grundenför veganismen och argumenterar för att det finns engrundläggande moralisk skillnad mellan djur och människor.Att vi skall behandla djuren med respekt och att vi skall undvikaatt tillfoga dem onödigt lidande är i dag bortom alldiskussion. Men djur har inte rättigheter som är jämförbaramed människans.Den svenska veganrörelsen har gjort sig känd genom våldsdådi Umeå, Stockholm och Göteborg. De har bränt slakteribilar,vandaliserat pälsaffärer och brutit sig in påforskningslaboratorier och "befriat" djuren. Ändå länge har inga människor kommit till skada,men stora materiella värden har gått till spillo.Aktionerna försvaras av aktivisterna med att de är fulltjämförbara med sabotage av nazistiska koncentrationslägeroch att rädda människor från Gestapos tortyrkammare.Utifrån veganfilosofin är parallellerna inte överdrivna.Dragna till sin...

Earl Grey

2020-07-18

När Nordin otaliga gånger upprepar ordet terrorism i samband med veganism tappar det sin betydelse.

För den som vill hitta kritik av Singer och Regan som skiljer sig från ett argt inlägg på Flashback är det bäst att leta annanstans, för argumenten i den här korta skriften är oskarpa och kringirrande.

Bengt Månsson

2010-01-22

Nej alla djur är inte människor men däremot är människan ett djur. Varför just detta djur skulle ha nyttjanderätt över de andra djuren är vad författaren försöker men helt misslyckas med att motivera.
Vår påstådda rätt att utnyttja djuren bygger han på deras lägre intelligens jämfört med människans. Vad han inte tycks eller inte vill inse eftersom hela boken genomsyras av en motvilja mot djurvänlighet som författaren försöker rationalisera, är att hans kriterium är fullständigt godtyckligt. Varför skulle just graden av intelligens vara det kriterium som ger männsikan rätt att utnyttja djuren? Varför inte använda känslolivet som kriterium, vilket åtminstone de högre däggdjuren och sannolikt även andra djur, har lika mycket av som människan, så långt slutsatser kan dras av beteendet? Beträffande djurrättsaktivister m fl verkar författaren helt enkelt oinformerad.