Djupgraven

Sten, Camilla

| 2016

Skärgårdsskräck för slukaråldern Djupgraven är första delen i Camilla och Viveca Stens rysarserie för slukaråldern. Övernaturligheter hämtade från nordisk folktro möter sjömansskrock och bäddar för sträckläsning. I huvudpersonen Tuva får vi också en träffande skildring av hur det är att växa upp och känna sig annorlunda i ett litet samhälle. Även om tolvåriga Tuva inte har mycket gemensamt med sina klasskompisar och mest håller sig för sig själv har hon alltid känt sig hemma i skärgården och på Harö, där hon bor. Hon kan alla kobbar, skär och och grund utan och innantill. Men den här hösten har något förändrats. Människor försvinner spårlöst i havet, mörka skuggor böljar under vattenytan och övernaturliga väsen visar sig bland träden ... Tillsammans har mor och dotter Sten skapat en olidligt spännande första del i en rysartrilogi. Viveca Sten är en av våra största deckarförfattare,...

Mimmi S

2016-11-11

Bra driv i berättandet, men ärligt talat, vilka tolvåringar pratar såhär? En mer realistisk ålderssättning tack!

Det börjar med en liten "oskyldig" skolorientering, men ett barn kommer bort och nästan ett till, men det räddar Tuva. Fast de andra barnen tror är det är Tuva som gjort något för de tycker inte om henne.
Men i killen hon räddade har hon fått en vän för de såg saker de kanske inte kan berätta för klasskompisarna. Vad såg de? Nyfiken? Läs boken så "kanske" du får svar.
Samma dag jag fick boken så läste jag ut den och anledningen var att den var så ohyggligt spännande. Jag skulle dock inte våga ge mig ut till havs direkt efter läst den boken. Jag älskar också omslaget och flexbandet, det är så himla lätt att hålla och bläddra i. B

Books I love

2016-09-28

En Riktigt spännande bok! :)

Detta är första delen i en rysartrilogi för barn/ungdomar, men boken passar precis lika bra för vuxna läsare.
Jag fångas direkt av berättelsen och sugs med i författarnas språk och kan inte släppa från mig boken långa stunder.
Trots att jag i vanliga fall inte är så förtjust i övernaturliga väsen så älskar jag varje sida av detta. Jag gillar skarpt; hur Tuva brottas med mardrömmar som ibland är väldigt verkliga, hur mormor betraktar henne med konstiga blickar, hur mamma och pappa gör miner åt varandra och hur Tuva ser på havet och hur det förändras. Allt detta gör att det blir ett otroligt driv i berättelsen och jag vill bara ha mer. Det är mycket spännande och jag kan knappt bärga mig till nästa del kommer ut. Rekommenderar boken varmt till alla.

Betyg 5 av 5

Grymt spännande, läskig och stark!

2016-09-03

Super :D