Djupa sår

Glass, Cathy

Dawn var den första flickan Cathy Glass var fosterförälder till. Första intrycket var att Dawn var en rar och välbalanserad tjej, men det var bara en fasad hon visade upp för att dölja en barndom så traumatisk att hon inte ens kom ihåg den. Första natten vaknar Cathy av att Dawn med stirrande blanka ögon står lutad över spjälsängen där Cathys bebis låg och sov. Dawn gick i sömnen ? vilket Cathy vet är vanligt hos oroliga barn. Det upprepar sig och en skräckslagen Cathy upptäcker en natt Dawn i färd med att tända en tändsticka samtidigt som hon mumlar ?Det är inte mitt fel? i sömnen. Cathy upptäcker att Dawn skolkar från skolan och har svårt att hitta vänner. Än mer oroande är att Dawns rum en natt är tomt och kudden täckt av blod. Hon har skadat sig själv för att bli av med smärtan från sitt förflutna. När Dawn försöker begå självmord inser Cathy att flickan behöver mer hjälp än hon...

Maria Jacobsson

2023-04-05

Boken bygger på en sann historia och är berättelsen om det första barnet Cathy och hennes man tog emot i sitt familjehem. Det blir en turbulent tid då Cathy också nyligen har fått sitt egna första barn och man kan skönja osäkerheten kring hennes två olika mammaroller. Flickan familjen tar emot är 13 år och verkar foglig och snäll, men bit för bit avslöjas hennes traumatiska förflutna i form av lögner och opålitlighet.
Cathy Glass har skrivit många böcker om de familjehemplacerade barn som hon genom åren tagit emot. Just denna flicka verkar ha fått en särskild plats i hennes hjärta.

Djupa sår är en bok som bygger på en sann historia. Cathy och hennes man har varit familjehems föräldrar i 25 år de har tagit emot runt 150 barn i olika åldrar och bakgrunder. I den här boken får vi läsa historien om Dawn som är 13 år och får flytta hem till Cathys familj. För mig blev det en gripande och stark bok att läsa och det gjorde så ont i mitt mammahjärta. Som mamma har jag så svårt att förstå hur Dawns egna mamma agerar i många lägen, men någonstans säger förnuftet mig att hon förmår/kan inte göra mer just då. Jag blir så imponerad av att det finns människor som vill hjälpa och göra allt för de barn som på något sätt inte får det de behöver i sin egna familj, vilket arbete familjhemsföräldrarna gör. Boken är väldigt stark och jag blev berörd på många sätt. En väldigt bra bok med ett tungt ämne - att läsa om barn som far illa är upprörande, men boken innehåller också glädje, kärlek och hopp.

Denna bok har ett tungt ämne men ack så bra den var.
Cathy Glass skriver så bra böcker med tunga ämnen.
💜💜💜💜💜 av 5st.