Djungelbarn

Kuegler, Sabine

| 2006

Sabine Kueglers historia börjar då hon som femårig dotter till en tysk språkforskare och missionär kommer till en stam i Västpapua som ännu idag lever som på stenåldern. Mitt i urskogen bygger hennes föräldrar ett hus för sig och sina tre barn. Det kan endast nås från luften eller vattnet. För den lilla blonda flickan handlar mötet med djungeln om kärlek vid första ögonkastet. Hon lär sig jaga, klättra och simma i floder där det vimlar av krokodiler. Hon vet hur man jagar giftspindlar med pilbåge och hur man gör upp eld utan hjälp av tändstickor. Istället för pommes frites äter hon rostade insekter och istället för tuggummi knaprar hon på fladdermusvingar. Hon får lära sig hur brutal naturen kan vara, men också vad krig och hat innebär för människor. Fayu-folket, som en gång i tiden var kannibaler, bestraffar alla förseelser med döden. Ändå blir stammens barn som bröder och systrar för...

Eyez Only

2015-05-12

Tintin Anderzon är en bra uppläsare och jag tyckte faktiskt att boken blev lite bättre när jag lyssnade på den än när jag läste den inbundna versionen.

Ingela H

2012-10-03

Mycket bra och intressant skildring av en annorlunda uppväxt.

Alva Ordnörden

2012-03-30

Häftig och omtumlande var orden!

Väldigt... mycket.
Mycket att ta in för Sabine och mycket att ta in för läsaren.

Izabela Horn

2012-03-01

Jätte bra bok! Sabine Kuegler har verkligen haft en annorlunda uppväxt.

Frida Gustavsson

2012-01-23

En underbar bok om en väldigt annorlunda barndom. Rekommenderas!!

Karin Wester

2011-09-22

En bok både jag och min son har läst. Oerhört nyttigt för oss vanliga I-lands människor att läsa denna berättelse.

Lars Andersson

2011-05-17

Jag skulle kunna tänka mig att byta civilisation med, Sabine. Helt ok bok. Svag 3:a.

Sarah Mattsson

2010-02-04