Djävulsstjärnan

Nesbø, Jo

| 2004

En värmebölja har drabbat det semesterlugna Oslo. Hettan har lagt sig som ett lock över staden och det har inte regnat på flera veckor. I en lägenhet vid Vår Frelsers Gravlund börjar det att läcka från taket i etagevåningen. Det droppar rakt ner i en kastrull med potatis i våningen under. Det ser ut som små, svarta klumpar i det kokande vattnet. Samtidigt - i sin lägenhet på Sofie gate - ligger kriminalkommissarie Harry Hole helt utslagen. Han är berusad, övergiven och uppsagd. Han har svikit alla sina närmaste i sin fanatiska men misslyckade jakt på att avslöja Tom Waaler - en kollega han misstänker ligga bakom en smugglarliga med flera mord på sitt samvete. Harry Hole väcks ur sin fylla av ett telefonsamtal. En kvinna har hittats mördad - skjuten och med avklippt pekfinger. I hennes närhet finner man en femuddig röd ädelsten. Harry Hole har fått sitt sista uppdrag. Han ska lösa fallet...

Stefan Wern

Karin Johansson

2018-02-19

Riktigt riktigt bra.

2017-11-06

Harrys spännande, och lätt destruktiva, liv fortsätter i samma spår. Dock bra cliffhanger till nästa bok i serien.

2015-02-13

En klar fyra, spännande nästan rakt igenom. Nesbö är pålitlig med bra intriger och personskildringar.

Annika Sjöström

2013-09-24

hörbok

Maria Larsson

2013-05-10

Ganska rörigt och spretigt. Jag hade svårt att fokusera på handlingen.

Lena Sköld

Jakob Nylin

2012-09-16

Stilsäkert.

2012-09-13

I spänningsgenren tillhör Jo Nesbø absolut ett av toppnamnen internationellt. Jag gillar verkligen antihjälten Harry Hole men framförallt Jo Nesbøs sätt att skriva. Han har ett driv i berättandet och intrigerna är oerhört skickligt uppbyggda. det är spännande men samtidigt känns det trovärdigt. Jag kan bara rekommendera alla som inte stiftat bekantskap med denna toppenförfattare att börja läsa. Men läs serien från början då handlingen följer med från en bok till nästa.

Tim Bertilsson

2012-08-31

Ulf Pettersson

2012-02-05

spännande ända till slutet, jag kommer att läsa fler böcker om harry hole

Jan Banan

2011-12-23

Mycket Bra! Här får Nesbö ihop allting till slut utan att det känns för mycket Hollywood över det. Inga lösa trådar blir kvar och inga onödiga rökridåer för att lura läsaren i felaktig riktning. Karaktären Harry Hole håller som vanligt hög klass.

Magnus Bergström

2011-06-20

Den näst bästa berättelsen hittills om Harry Hole, tänder till lite extra när några lösa trådar från tidigare böcker reds ut och det hela kommer till ett värdigt avslut. Samtidigt var det en av bokens nackdelar, att sidospåren som varit så intressanta att följa i de senaste tre delarna nu verkar borta för fortsättningen. I nuläget har jag svårt att se hur Nesbø på ett effektivt sätt kan skapa nya trådar av samma kaliber.

2011-02-19

Jösses, jag var helt lost... Nesbø kan verkligen sina grejer och det mest fantastiska är att säcken faktiskt knyts ihop i slutet. Inga lösa ändar som hänger och stör. Gillade verkligen upplägget och historien. Lite som den där filmen där mordplatsernas fönster bildade ett mönster... (?) Och stackars Harry Hole har det inte lätt, men han har lyckats nästla sig in i mitt liv. Det enda som jag upplever som lite jobbigt är alla människor som dyker upp, det är lite jobbigt att ha koll på allihop.

Peter Allanson

2010-12-20

Har nu läst tre av de lite äldre böckerna om Harry Hole . Djävulsstjärnan den bättre av dem. Nesbo fortsätter att överraska genom hela boken där han väver ihop historien till ett riktigt klimax på slutet. Rekomenderas.

Så detaljrik och genomtänkt bok.. Kunde inte sluta läsa boken!

Sofia Åkerberg

2010-01-11

Egentligen blir väl betyget lite orättvist för "som vanligt" är Nesbö bra, men för att vara en Nesbö håller den inte riktigt måttet. I vanlig ordning blir det lite väl många vändningar innan boken är slut även om de här var något i hästväg. Och mördarens bevekelsegrunder är lite väl lösa den här gången.