Djävulskyssen

Lindell, Unni

| 2013

Vivian Glenne är trettiosex år, har tre barn och sambo. Hon bor i radhus och jobbar på kemtvätten i köpcentret. Och hon har hemliga kärleksaffärer med andra män. En sen kväll i juli går hon ut i växthuset bakom radhuslängan. Men någon väntar på henne i skogsdungen och slår ihjäl henne med en spade. Omedelbart finns det två misstänkta gärningsmän: mannen i grannhuset som i sin trädgård har en spade med spår av blod, och Vivians exman pappan till äldste sonen som länge bråkat med henne om pengar. I sin rädsla att även förlora sin pappa försöker tonårssonen rikta polisens misstankar åt ett annat håll: mot en man som förföljde Vivian i bil samma kväll som hon mördades. Cato Isaksen, Marian Dahle och deras kollegor har ovanligt många spår att följa upp. Utredningen kring mordet är ett virrvarr av hemligheter, relationer och motiv. Plötsligt känns det som om precis alla i Vivians omgivning...

4w

Nja, inte Lindells bästa. Blir lite långtradigt, korta stycken är visserligen bra men här tar allt ändå för lång tid. Tjatigt med andra ord. Är heller inte så förtjust i huvudkaraktärerna Marian och Cato.

2019-12-11

Den tog sig på slutet men det är rätt segt på vägen dit. Från början undrade jag om jag ens lyssnade på boken jag trodde för det verkade inte riktigt så. Har många gånger tvekat på att fortsätta läsa hennes böcker och det här var nog sista, de är inte ens lättsmälta nog att ha som tidsfördriv då och då.

Ullis N

2017-10-11

Konstig dialog och lite för mångs osannolika karaktärer på en och samma gång.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-23

Alltid gillat Unnis deckare, denna var oförutsägbar och det gillas, sämsta som finns när man läst en halv deckare och vet vem som är skyldig.

Elisabeth Karlberg

2013-07-31

Eee

Pia Stendahl

2013-05-21

Det är en psykologisk och skrämmande historia som Unni Lindell berättar. Hon väver samman de olika karaktärernas liv och förehavanden på ett spännande sätt. Handlingen har ett ganska högt tempo och jag drivs hela tiden framåt för att försöka förstå vad som egentligen hänt.

Jag tycker att Unni Lindell skriver med ett lättsamt, tydligt språk med många nyanser. Inget känns överdrivet eller överdramatiserat utan det känns vardagligt och nära.

Boken är riktigt spännande och jag har ingen aning om hur upplösningen ska bli. Även om jag kan ana mig till vissa delar och hemligheter så har jag definitivt inte helheten klart för mig förrän på ”sista sidan”.

Kika gärna in på: www.bokbrus.se

Den var lite långsam i början, och det var många olika personer att hålla reda på, men sedan tog den sig. Jag lyssnade på den som ljudbok och Magnus Roosmans uppläsning är OK. Oförutsägbar upplösning. Bokens allra sista mening fick mig att rysa.

2013-03-06

Det här var den andra boken som jag har läst av Unni Lindell. Jag läste hennes förra bok, ”Sockerdöden”, för ungefär två år sedan. (Här är min recension av den).

”Djävulskyssen” var en bra och spännande deckare. Välskriven och inte alls förutsägbar.