Djävulens tonsteg

Öberg, Hans-Olov

| 2016

Västerås i oktober 1978. Jimmy Magnusson och kompisen Elias Fagervik skall just in i repetition med gosskören när Jimmy minns en grej han måste fixa.  Elva timmar senare hittas pojken brutalt mördad i trappan från körläktaren i Domkyrkan. Har någon anledning att ta livet av en gossopran eller är det en galnings verk?  Den unge polisinspektören Benny Modigh - lika känd för sin pricksäkra intuition som en svaghet för syntmusik - hamnar i utredningens centrum och får god hjälp av den före detta krigskorrespondenten Annelie Fri.  Samtidigt kokar det i Västerås undre värld. Är det förberedelser för frisläppandet av den ökände bankrånaren Sverre Näslund, eller finns kopplingar till körmordet?  Svaren på gåtorna är lika oväntade som smärtsamma och får samtliga inblandade att fundera över människans gränslösa förmåga till ondska.  Djävulens Tonsteg är den första, fristående delen i trilogin...

Per Harbeck

2018-12-08

Lättsam och helt mästerlig polisdeckare om en korgosse som hittas mördad i kyrkan och med den upptakten så rullas det ut en intrig med smågangsters och ungdomar med kärleksproblem. Polisen Benny Modigh är mannen som ska lösa detta mord.

Älskar att Hans-Olov Öberg har förlagt handlingen 1978 och man kan nästan tänka sig hur Västerås såg ut på den tiden. Skönt också att polisen Benny inte är den typiska svenska deckarpolisen med alkoholproblem och depressioner. Han är en helt vanlig man med en liten övernaturlig gåva som en extra krydda.

Läs den!!

Leffe Delo

2015-10-01

Kul och lättsam deckare som får mig att både le och skratta. Samtidigt spännande. Bra skit!

2015-09-12

Jag älskar 70-talet. Det var då jag blev tonåring och upptäckte att det fanns en stor värld utanför min egen lilla. Musiken som skapades var genial och ingen hade hunnit tröttna på TV-serier utan Familjen Macahan gjorde i hyfsat ensamt majestät sitt intåg i våra vardagsrum. Hur skulle jag då kunna motstå en bok som utspelar sig 1978 och där det redan på baksidan nämns saker som sjuttiotalsfärger och Familjen Macahan? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/09/djavulens-tonsteg-av-hans-olov-oberg.html

Peter Berggren

2013-08-18

Detta är en väldigt bra svensk deckare. En stark fyra!

Kristina Simar

2011-10-03

Hans-Olov har lyckats skriva en lättsam deckare med glimten i ögat. Jag blir nostalgisk när jag läser om musik från Heta Högen och tv-serien Macahan. Det är så typiskt 70-tal. De parallella beskrivningarna om karaktärernas relationsproblem är väldigt välskrivna, men ändå lättsamma. Läsarna får följa både Elias familj och polisinspektör Benny Modigh på ett naturligt sätt. Inget är tillkrånglat och äntligen en polisroman utan en wiskeyalkoholiserad polis som inte heller har kvinnoproblem, som jag tycker alla poliskommissarier tycks ha i nästan alla polisromaner numera. Boken är lagom lång och innehåller inga onödiga händelser, den är även en bladvändare. Karaktärerna är även mycket fint skildrade. Att det är första delen i en trilogi gör inte saken sämre. Jag ser redan fram emot nästa del.