Djävulens fotspår

Richardson, E E

| 2008

Det var bara en lek, ett test på hur modig man var; djävulens fotsteg, tretton klivstenar, och den du klev på berättade hur du skulle dö. Bara en lek och ingen hade ju någonsin dött av den. Men för Bryan är det blodigt allvar. Han vet sanningen. Han har sett Mörkermannen, för Mörkermannen tog hans bror Adam för fem år sedan, när de var ute och lekte på lekplatsen. När Bryan träffar två andra killar i sökandet efter Mörkermannen förstår han att Adam inte var den förste som försvann – någon eller något är ute efter barnen i staden ...Djävulens fotspår är en krypande, ruggig thriller som är svår att lägga ifrån sig!

Mikaela A.

2012-08-31

Denna bok var otroligt mycket bättre än vad jag hade tänkt mig. Jag slukades av boken, från början till slut. Jag är jätte glad att det är min egen bok och inte lånat.
Så boken får såklart en femma av mig!

Denna bok var bättre än vad jag trodde att den skulle vara.
Den handlar om några ungdomar som hittar 13 stenar i skogen och de stenarna är djävulens fotspår och det är då äventyret börjar.
Denna bok får helt klart en 4a av mig =)

Tina Stammel

2011-02-15

Lite sådär obehaglig. Rätt bra. Men visan i början är så otroligt cool!

Skrotmagnet

2009-10-05

En lokal myt säger att 13 stenar (a k a "Djävulens fotspår") finns någonstans i skogen vid en by. Om man hoppar på dem samtidigt som man rabblar en ramsa*, så kommer man att dö, eller bli tagen av Mörkermannen. Varje rad i ramsan är nämligen ett sätt att dö på.

Bryan är 13 år, men minns fortfarande dagen för fem år sedan då han och hans storebror Adam lekte bland stenarna. Han vet att Adam blev tagen av Mörkermannen, även om polisen rubricerar det hela som ett försvinnande. Och vem skulle ändå tro på honom och hans historia? Det enda som är säkert är att Adam är borta och att Bryan drömmer mardrömmar om händelsen.

En dag säger dock Bryans kompis Smokey att han också har sett Mörkermannen, vilket gör att de två vännerna måste gå till djupet med vad som hände Adam och alla andra barn som försvunnit från trakten..

Ramsan. Mardrömmen. Försvinnandet. En Mörkerman (monster). En lokal myt som kopplar en barnramsa med ödesdigra händelser. Klassiska skräckingredienser som använts i t ex Terror på Elm Street ("One two, Freddy's coming for you, three four, better lock your door..").

Ooo-aah. Jag älskar när skräckböcker som riktar sig till yngre läsare törs ta ut svängarna så att det inte blir en brant tröskel där äldre läsare säger tvärt nej. Bara för att bokens huvudpersoner är i 13-årsåldern så betyder inte det att boken endast passar barn i samma ålder.

____________

*Ett i eld, två i blod,
tre i storm och fyra i flod,
fem i vrede, sex i förakt,
fruktan är sju och åtta är ondskans makt,
nio i sorgen och tio smärtan som kommer sen,
elva är döden, tolv liv igen,
tretton steg till Mörkermannens dörr
Ingenting blir mer som förr.