Djävulen och fröken Prym

Coelho, Paulo

| 1905

CD-bok Uppläsare: Mikael Persbrandt Speltid: cirka 5 timmar Innehåller 5 CD Paulo Coelhos Djävulen och fröken Prym tar upp Coelhos stora teman: förlust, rädsla och en hård dust med den egna personen. Med denna roman avslutar Coelho sin trilogi om Kärleken (Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät), Döden (Veronica bestämmer sig för att dö) och Makten (Djävulen och fröken Prym) ? tre mäktiga drivkrafter som i grunden förändrar tre kvinnors liv på bara sju dagar. I Djävulen och fröken Prym får den avlägsna byn Viscos besök av en främling. Främlingen, som har en dunkel bakgrund, kommer med ett förslag till fröken Prym och byborna. Vem är främlingen och vad har fått honom att bli den han är? Vilka är hans syften? Och vem är egentligen god och vem är ond? Främlingen ställer byborna inför ett djävulskt dilemma med oanade konsekvenser.

Sandra

2023-06-04

Jag hade svårt för att riktigt komma in i berättelsen. Historien kändes ytlig och banal men kanske för att jag fann ämnet ointressant, antagligen för religiöst för min smak. En kamp mellan det goda och onda, vilket i sej kan vara intressant, men detta funkade inte för mej.

Hampus Romu-Widell

2021-10-19

intressant

Linus Pettersson

2020-09-30

Lättläst och annorlunda bok

Mikaelita Bovalius

2017-04-30

Det här är en av de mest fantastiska böcker som jag har läst!

Maria Linder

2014-09-15

Tänkvärd berättelse!
Har vant mig vid Coelhos mystik, men håller inte med om den och det är en referensram att hela tiden anpassa sig till.
Läses lämpligast som en saga eller myt med tänkvärd knorr.

Sara Frimodig

2013-09-23

En annorlunda bok, som fick mig att tänka efter. Jag är väl i allmänhet inget superfan av Coelho men denna bok är den bästa jag har läst av honom!

2013-07-28

Första Coelho för mig. Hade inte läst den om jag inte haft den som ljudbok att fördriva tiden i bilen med. Berättelsen är väl i och för sig tänkvärd med kampen mellan det onda och det goda men ganska banal. Jag blev inte imponerad på något sätt. Ganska tråkigt språk men ändå bättre än jag hade förväntat mig. Stark 2:a.

2013-06-15

Patrik Andersson

2012-04-16

Fin och tänkvärd lite berättelse som i sitt filosoferande liknar och på visst sätt förmedlar samma känsla som författarens mer kända bok "Alkemistan".

Nicole Persson

2011-10-06

Enligt mig Coelho's bästa

Denna bok är bara såå tråkig, den är inte ens värd ens tid. Men jag hoppas att någon annan kan ge den ett bättre betyg. :(

Amelie Adrielsson

2010-06-27

Boring och bara allmänt konstig... Slöseri med tid!!!

Mikaelita Bovalius

2010-03-22

Jag älskar den här boken!! Håller med, den är bättre än Alkemisten.. Fast jag tycker iversig att de flesta av hans böcker är det, och då tycker jag mycket om Alkemisten.. Snygga bilder som dyker upp i kampen mot dig själv, och att välja rätt sida..

Nedhal Pirababi

2009-12-13

Bättre än alkemisten

Mylar .

2009-09-07

Lite banal historia och störande faktafel, men jag rycktes med, blev nyfiken och hade svårt att slita mig. Kan ge upphov till moralfilosofiska frågeställningar om man är lagd åt det hållet.

Camilla H

2009-07-23

Om det onda och goda i människor. Vad gör en människa ond eller god. Är en människa enbart ond eller enbart god. När blir en människa helt igenom ond, kan en människa bli det.

Jag tror att Paulo Coelho försöker visa på att det inte alltid är så lätt att bedöma om någon är ond eller god. Handlingar och beslut kan vara onda eller goda. Jag tror inte att man föds som ond men av olyckliga omständigheter så kan man hamna där. Om en människa har gjort handlingar som denne ångrar, är han/hon då god innerst inne?

Det här ämnet och tankarna/frågorna som den väcker kan diskuteras fram och tillbaka i all evighet men jag ska inte tråka ut er som läser recensionen:) Väldigt intressant läsning iallafall!

"Every saint has a past and every sinner has a future." - Oscar Wilde

Jack Russel

2009-05-23

Verkligen positivt överraskad! Gillar filosoferandet kring skillnaden mellan gott och ont - är det tillfälligheter, behärskning osv. Tilltalande berättarstil, man känner sig nära personerna och deras överväganden och den process de genomgår innan de fattar sina beslut. Det är tydligt vad som är det "rätta" beslutet, men inte självklart att välja det. Kort sagt så känns personerna i boken "mänskliga" vilket gör främlingens fråga relevant - är människan innerst inne god eller ond?