Divor

Cooper, Jilly

| 2002

Roberto Rannaldini, världsberömd dirigent och notorisk kvinnojägare, har två ambitioner: att förföra sin vackra nittonåriga styvdotter och att skriva in sig i musikhistorien genom att producera en storslagen filmversion av Verdis mörka opera Don Carlos. Inspelningen äger rum på Rannaldinis gods i engelska Cotswolds och blir minst sagt stormig. De handplockade artisterna är divor av stora mått, som ständigt råkar i gräl med varandra och ställer till med svartsjukescener. Kulmen nås när ett mord inträffar. Någon i det temperamentsfulla sällskapet drar sig inte för att döda.

Ida

2011-08-31

Denna bok har legat länge i min bokhylla. Jag tänkte äntligen ska jag lästa ut den. Det gick sådär. Har bestämt att jag lägger undan den en stund, eller för alltid, jag vet inte riktigt.

Det skulle kunna vara en lättläst, småcharmig bok där ett brott händer och löses. Lagom att bry hjärnan med.

Det finns ett stort problem med denna bok och det är persongalleriet och framförallt storleken på det! Jag har alltid haft svårt för böcker som början med en förteckning över personerna i boken, dock behöver det inte betyda att böckerna är dåliga.

Divor innehåller en personförteckning på över 7 sidor!! Visa nämns endast någon gång medan ett antal har mer betydande roller. Men dessa som har betydande sidor fastnar inte hos mig. De nämns, beskrivs och försvinner lika snabbt hos mig. Detta medför att jag hela tiden måste gå tillbaka till personförteckningen.

Historien i sig (150s in i boken) går upp och ner. Vissa kapitel slukar jag men de flesta sniglar sig fram. Det är för rörigt för att jag ska orka helt enkelt. Jag tycker om miljöerna de rör sig i och på det stora hela hade det kunnat bli så mkt bättre. Det finns svartsjuka, avundsjuka, kärlek, svek och så småningom mord. Dit har jag dock inte hunnit och kommer nog aldrig komma heller!