Divergent

Roth, Veronica

| 2012

Vald till »Årets favoritbok alla kategorier« och »Årets ungdomsbok inom Fantasy & Science fiction« 2011 av Goodreads! Utnämnd till »Årets favoritbok« 2011 av The Young Adult Library Services Association, en underavdelning till The American Library Association. »Divergent är fullkomligt beroendeframkallande.« USA TODAY »Ni som inte läst den än, vad väntar ni på? Betyg: 10 av 10.« | BOKTYCKE I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som...

Maja Hallgren

2017-07-25

Sjukt spännande! Man sitter som på nålar igenom hela boken.

Karoline Norheim

2017-06-18

Hade högre förväntningar på boken men ändå läsvärd

Paul Karlsson

2016-03-25

Det tog tid tills jag blev färdig att läsa boken. Filmatiseringen var det evigheter sedan jag såg. Men nu är som sagt boken utläst så att jag med denna recension kan göra en jämförelse. Men först ska jag nämna lite om handlingen.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.
Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

"The Hunger Games" serien var lite av en trendsättare för den här speciella genren som kallas för youngadult litteratur. "Twilight" var först så långt jag har hängt med i alla fall. Men "The Hunger Games" var en av de första som utspelas i ett fiktivt framtidssamhälle där fel personer har kommit till makten och startat en diktatur. "Divergent" serien har många likheter med "Hunger Games". Men istället för olika distrikt så delas som tidigare nämnt människor upp i olika falanger som avgör vilket värde och vilket makt man har i samhället. Dessutom är boken skriven av en kvinna, den har en stark kvinnlig huvudkaraktär i sena tonåren och det handlar även om denna huvudkaraktärs dragning till sin första kärlek och konflikterna kring det.

Så boken "Divergent" är inte direkt nyskapande i den bemärkelsen och den lever inte upp till riktigt samma kvalité som "The Hunger Games" serien. Det tar ett tag innan man fattar vad det hela ska gå ut på. Men när man väl förstår det så flyter läsningen på och man kan inte lägga ifrån sig boken förrän den är utläst. Det skildras väldigt detaljerat alla mödor Tris får gå igenom då hon väljer falangen De Tappra. Det blir många våldsamma situationer där ungdomar tvingas att slå varandra blodiga tills den ena inte kan resa osv. Dessa våldsinslag och andra viktiga detaljer kring det hårda livet bokens huvudkaraktärer får gå igenom har tonats ner väldigt mycket i filmversionen. Därför har man lite svårt att förstå filmen och sätta sig in i vad det är karaktärerna går igenom. Därmed är boken mycket bättre än filmen. Filmatiseringen känns bara som fragment av boken. "The Hunger Games" filmatiseringarna var på så vis bättre. De försökte inte tona ned något för att även yngre målgrupper skulle kunna se filmerna. "Divergent" filmen känns mer ytlig. Men boken är helt ok.

Jag kan rekommendera boken "Divergent" om man gillar postapokalyptisk youngadult litteratur. Framförallt så bör man ha läst boken för att kunna förstå och kanske uppskatta filmatiseringen bättre. Men den är inget nyskapande i sin genre. Läsvärd är boken i alla fall. En trea av fem möjliga ger jag den i betyg.

Camilla Hallgren

2015-11-18

Två kvällar tog det, vilket är ett gott betyg för boken!

2015-11-01

Spännande och lättläst! Tris i boken är lite mer mänsklig än Tris i filmen, vilket var jobbigt i början men sen kändes bättre och mer realistiskt.

Ella Eriksson

2015-10-10

Otroligt bra serie, man fastnar direkt!

Isabella Applebaker

2015-09-28

En spännande historia! Boken är riktigt bra, man vill bara fortsätta läsa den!

Hedvig Marklinder

2015-07-08

Mycket bra historia. Såg filmen innan boken och den älskade jag! Men det förvånade mig att filmen i detta fallet faktiskt var bättre än boken. Men annars riktigt bra story och karaktärer som jag verkligen fastnade för!
Får se om tvåan är lika bra, denna gången blir det bok före film!

Alva Jönsson

2015-06-27

Den här boken är en av dom bästa som jag har läst. Jag älskar karaktärerna, Triss (huvudpersonen) som först inte känner sig själv och där man får följa henne när hon lär känna sig själv och Tobias som man får en speciell bild av i början men bilden av han ändras hela tiden. I den här boken så möter man på många känslor: Kärlek,mod, rädsla och sorg. Det är det som gör boken så bra! Jag kunde inte lägga undan den inte ens på natten jag läste fram till ett på natten en dag! Läs den du kommer inte ångra det!

Nina Gustafsson

2015-06-14

Lätt underhållande men inte lika fängslande som Hungerspelen. Karaktärerna har inte samma djup och jag dras inte med in i storyn på samma sätt.

Klara K

2015-03-18

Superbra! Rekommenderar verkligen denna!

2015-03-07

Divergent. Jag undrar hur många gånger jag läst om den här boken/serien på olika bokbloggar. Boken har legat på min läsplatta i evigheter och jag var nog lite orolig när jag började läsa. Sönderhyllade böcker brukar inte alltid hitta sin väg till mitt hjärta. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/03/divergent-av-veronica-roth.html

Sara Sandquist

2015-02-20

Underhållande ungdomsbok med en bra story.

2015-01-16

Nej, nej, nej osv....det här var inte bra alls. Alldeles för likt "Hungerspelen"! Kan man kalla det för en kopia? :-)

Lars Wekell

2014-12-24

Hungergames

Anna Johansson

2014-12-21

Fastnade aldrig riktigt, men kan tro att det har och göra med att jag såg filmen först. Bra ungdomsbok i en serie som jag kommer att fortsätta läsa.

Evelina Austen

2014-11-18

Tyckte väldigt mycket om första delen i denna serie. Tyvärr förstörde den sista delen hela serien för mig.

Pernilla Lindholm

2014-09-26

Spännande dystopi. Slänger mig över del två direkt...

Jenny Majgren

2014-08-23

Underbar bok. Perfekt om en tyckte om the hunger games! Det första jag tänkte var; När kommer filmen? ;) Verkar faktiskt som Att det kommer en film. Härligt, längtar efter den!

Felicia Dahlqvist

2014-08-19

En spännande ungdomsbok i stil med Hungerspelen. Det är någonting som fattas för mig för att det ska bli ett högre betyg, lite mer spänning och driv hade jag velat ha.

Jessica Lundborg

2014-08-18

Såg filmen innan jag läste boken och de ångrar jag boken är så mycket bättre, de känns som film missar många delar och även förklaringar på olika saker som tex Tris tatuering. Bra skriven lite seg i början men när man väl kommer in i den fastnar man.

Emmy Engman

2014-07-30

Bästa boken någonsin med bra handling!

Therese Östman

2014-06-30

Såg trailern till filmen på bion och ville läsa boken. Älskar den, en riktig bladvändare! Betyg: 5

Sara Frimodig

2014-06-15

På sätt och vis väldigt lik Hunger Games - en framtidsdystopi med en ung tjej som är speciell och bli hjälten. Jag tycker ändå att den var originell på sitt sätt, och väldigt spännande! En typiskt bra ungdomsroman.

Emma A

2014-06-08

En dystopi som på många sätt liknar Hungerspelen och är en lika effektiv bladvändare. Här delar samhället istället upp människor i fem olika grupperingar efter egenskaper, vilket verkar fungera genom en inpräntad rädsla hos medborgarna för att bli falanglösa och förskjutas från alla grupper om man inte passar in. Det är ju en intressant variant. Men i stort kretsar berättelsen mestadels kring kärlekshistorian mellan Tris och Four. De är huvudpersoner som är lätta att tycka om, men är egentligen rätt så stereotypiska. Mycket som hände kunde jag räkna ut i förväg, så boken bjöd inte direkt på några överraskningar. Ganska fattiga miljöbeskrivningar dessutom och det känns som om det saknas vissa bitar, men läslusten höll sig på topp!

Ida

2014-05-24

Skön dystopi där allt är väldigt förenklat och strukturerat, svart eller vitt. Gillar man Hungerspelen gillar man denna skulle jag tro. Berättelsen är drivande och jag läser till att boken är slut!

Anna Nyman

2014-05-03

Spännande handling och bra driv i berättelsen. Språket är dock ingen höjdare. (inte hungerspelen-dåligt, men långt ifrån bra.)

Erica S

2014-05-01

Denna bolk var verkligen en bladvändare :) Jag ser fram emot fortsättningen. Och hoppas den är lika bra som denna :D Rekomenderas STARTK <3 <3 <3 <3

Katarina Strid

2014-04-11

Sträckläsningsbok! Grymt spännande.

Ida Andersson

2014-02-19

Den första boken i serien är ganska bra men det fattas något för att göra den bättre än bra. Gillar tankarna bakom det hela men själva storyn har inget speciellt.

Emma Sjögren

2014-02-10

Detta är egetligen inte min genre men jag sträckläste denna och är nu inne på sista boken i serien. Otroligt spännande och bra!

PL *

2014-01-27

Japp, detta ÄR en hit! Men jämförelsen med Hunger games är ju ofrånkomlig. Många element i boken känns igen från just Hunger games, men språket är faktiskt snäppet bättre. Förhoppningsvis lyckas de bra med filmen också. Jag håller tummarna för att uppföljarna håller samma kvalitet.

Anna Hedenstedt

2014-01-21

Varning! Detta är INGEN ny Hungerspelen. Detta är en Harlequinroman med dystopitema. Rubbish.

Jennie Björklund

2014-01-15

Gillade verkligen den här boken, iden, sättet den är skriven på! Älskar hur män och kvinnor fightas på samma villkor, hoppas kommande delar kan hålla fast vid det!

Ida Holmén

2014-01-08

Jag blev besviken på den här boken. Mina förväntningar var högre och det kändes aldrig som jag läste något "nytt". Mer som ett hopkok av andra böcker.

Camilla Ask

2014-01-05

Förstår varför den säljer bra men föredrar Delirium trilogin av Lauren Oliver. Kommer dock läsa del 2.

Pernilla Eriksson

2013-12-25

Jag gillart!Kanske att det påminner en hel del om "The hunger games" ibland men det är ändå helt ok. Blev ganska överraskad över allt våld och blod som förekommer men det gav det hela en liten "edge".Köper definitivt fortsättningen!

Veronika Mellqvist

2013-12-20

Vilken bok! Den grep tag i mig från första sidan och höll mig sedan i ett järngrepp. Så jäkla spännande! Jag kan knappt sätta ord på vad jag känner för denna bok. Briljant helt enkelt! Jag hoppas resten av serien håller samma mått.

Therese Lindskog

2013-12-08

Tycker att det är en bra skriven bok, men som saknar något. Kan inte riktigt sätta fingret på det, men något saknas för att det skall bli en fullpott på boken.
Gillar hur hon har byggt upp falangerna och anledningen till de olika. En bra story som kunde blivit ett fullträff.

Maria Blomkvist

2013-11-18

Jättespännande story och intressant samhällsstruktur som väcker mycket frågor kring vad som är eftersträvansvärda mänskliga attribut. Enda minus tyckte jag var att vissa av karaktärerna var lite väl enkla och onyanserade och vissa händelser för stereotypiskt heroiska.

Marc Moore

2013-10-21

Om detta är årets bästa fantasy så får jag nog ge upp tanken på att uppskatta genren. Jag kan helt enkelt inte engagera mig i vad som händer en hobbit, vampyr eller divergent....

Victoria Wu

2013-09-23

Underhållande läsning, dock speglas en viss naivitet från författarens sida genom hela boken. Det känns ganska naturligt att jämföra Divergent med The Hunger Games och i mitt fall föredras det sistnämnda, eftersom den är bättre skriven.

Elin Gry

2013-09-11

BÄTTRE än hungerspelen! snälla, gå nu bara inte nerför samma grund som hungerspelen gjorde.. fortsätt att vara bra, eller bli bättre! Ibland blev det dock för mycket Bella-och-Edward-känsla vilket störde mig ganska mycket, men annars tycker jag den är superbra! kan ju knappast säga något annat eftersom jag sträckläste den utan avbrott på en halv dag.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Jättebra bok. Var tveksam först att det skulle bli för likt hungerspelen men nej det här är så mycket bättre.

Karl-Mikael Syding

2013-08-07

För dig som gillade Hunger Games. Den här är lika blodig, lika dystopisk, har en stark ung tjej i huvudrollen och är lika fylld med ondska, misshandel, blod och död med en nyans av framtidsteknologi.

Sara Urger

2013-08-02

Den var rätt så spännande mot slutet, och jag fick många Hungerspelen-vibbar, men jag tyckte att den var på tok för omständligt berättad. Det beror väl på vad en gillar, men jag tyckte att den var alldeles för lång.

Annie Arvidson

2013-07-08

Till en början var boken väldigt lik Matched, och jag kände väl kanske inte att jag var jättefängslad i boken. När jag väl kom in i boken tyckte jag dock att den växte, och sedan blev den bara bättre och bättre. Lite minus för den inte allt för relevanta kärleksskildringen, men fortfarande en otroligt bra bok!

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Historien börjar lite trögt men tar snart fart och boken blir svår att lägga ifrån sig. Jämförelsen med Hungerspelen eller Delirium är oundviklig, men den kanske inte är helt rättvis. De är alla dystopier, (tänkta) trilogier, har en kvinnlig huvudkaraktär och kan kategoriseras som ungdoms- alternativt cross over-litteratur.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/06/08/vanda-vald-och-divergerande-vanskap/

Susanna Svanberg

2013-06-23

Absolut inte min stil av bok. Kanske just därför så var den ändå förvånansvärt bra. Spännande karaktärer och handling. Dock alldeles för mycket som är ologiskt och märkligt för att ge den mer än en trea.

2013-05-30

Detta var en super bra & spännande bok tycker jag. Jag kan rekommendera den till er andra LÄS & NJUT.
Nu längtar jag bara till nästa bok =)

Åsa Wilén

2013-05-21

Suverän urban fantasy

emelie .

2013-05-09

Framtid. Dystopi. Stark tonårstjej. Odemokratiskt styre. Samhällsrevolution. Spännande kille. Trilogi. Samhället är inte vad det ser ut att vara. The truth is out there.
Osv osv

Heidi T

2013-04-29

Gillade den här, varför ska det dröja så tills nästa bok kommer på svenska?

Rebecca svensson

2013-04-09

En jättebra bok som alla MÅSTE läsa Jag längtar tills nästa bok kommer ut :)

Kim M. Kimselius

2013-04-07

Längtar efter fortsättningen, vill veta mer om den nya värld jag har lärt känna i Divergent. Läs boken! Här kan du läsa hela min recension http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/07/divergent-av-veronica-roth/

Kim M. Kimselius

2013-04-07

En trollbindande bok. Läs hela min recension här http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/07/divergent-av-veronica-roth/

Natasha Illyés

2013-04-07

Det är i princip som Hungerspelen, men det spelar mindre roll. Det är fortfarande spännande miljöer och en spännande historia.

Lotta Karlsson

2013-04-04

En stark fyra. Den tappar en stjärna då det finns vissa delar som är för ologiska...Gillar du Hungerspelen så är det absolut något för dig. Jag hoppas att man får lite bakgrundsinfo om varför det blivit så i världen i kommande böcker.

Therese H

2013-02-17

För alla som gillar Hungerspelen! Ser verkligen fram emot fortsättningen.

Linnea Lofjärd

2013-02-03

Skitbra bok, mycket bättre än hungerspelen :)

Miriam T

2013-01-24

Nästan hungerspelen bra alltså! ^^

Läs min recension här:

Carolina E

2013-01-02

Jag vet inte hur många positiva recensioner som jag har läst om den här boken och jag förstår verkligen reaktionerna även om jag själv inte riktigt blev så uppslukad som så många andra verkade bli. Jag hade velat ha en större bakgrundshistoria till varför samhället kom att bli uppbyggt så som det blev, med de olika falangerna. Dessutom hade jag velat få en större förståelse för samtliga falanger, de fridfulla kom väldigt mycket i skymundan och nämndes knappt i boken mer än i förbifarten.

Det fanns även andra partier i boken som jag hade svårt för - den första delen i introduktionen av nya medlemmar. Utan att avslöja för mycket så var det bitar med slagsmål och mobbning som jag inte riktigt ville gå med på att det skulle vara där, bitar som dessutom tog för mycket plats i boken enligt min mening.

Däremot får jag, till min egen stora förvåning, ett visst tycke för huvudkaraktären Tris. Hon känns inte som en överdriven hjälte eller som en omänsklig människa. Hon känns bara som en vanlig tonåring med en tonårings problem, även om hon får lite mer att bära på sina axlar än rädslan för att aldrig utveckla några bröst eller få kyssa en pojke. Och ja det är klart att även jag blir trollbunden av Four.

Så sammantaget om man slår ihop det lite negativa med det positiva så får man faktiskt en underhållande och medryckande historia. Det är spänning och kärlek och vänskap och förräderi och mycket annat som gör att man nästan hela tiden vill vända blad för att se vad som kommer att hända.

Jakob Nylin

2012-12-27

Det finns ett enormt driv i den här berättelsen, det är laddat till max. Den dystopiska framtid som skildras fungerar som en kuliss till allmänt existentiella frågor.

Gunilla Jönsson

2012-12-27

Den här var väldigt bra, ser fram emot fortsättningen.

Malin H

2012-12-14

mycket driv, spänning, pirr... och bra story!

Nicole Juhlin

2012-08-21

Helt fantastisk bok, känslan må påminna om hungerspelen men både karaktärerna och handlingen skiljer sig som tur är avsevärt! Jag har bara en sak att säga: briljant, Veronica Roth, briljant!

Hanna Bragberg

2012-07-25

Sååå tråkigt försök till Hungerspelsefterapning...