Divergent

Roth, Veronica

| 2012

Vald till rets favoritbok alla kategorier och rets ungdomsbok inom Fantasy & Science fiction 2011 av Goodreads! Utnmnd till rets favoritbok 2011 av The Young Adult Library Services Association, en underavdelning till The American Library Association. Divergent r fullkomligt beroendeframkallande. USA TODAY Ni som inte lst den n, vad vntar ni p? Betyg: 10 av 10. | BOKTYCKE I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago r samhllet uppdelat i fem falanger: De rliga, De osjlviska, De tappra, De fridfulla och De lrda. En srskild dag varje r mste alla sextonringar vlja vilken falang de vill tillhra fr resten av livet. Fr Beatrice str valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjlviska eller att vara den hon innerst inne r. Hon gr ett val som verraskar alla, inklusive henne sjlv. Under den hrda initieringsfas som...

Paul Karlsson

2016-03-25

Det tog tid tills jag blev frdig att lsa boken. Filmatiseringen var det evigheter sedan jag sg. Men nu r som sagt boken utlst s att jag med denna recension kan gra en jmfrelse. Men frst ska jag nmna lite om handlingen.

Hon gr ett val som verraskar alla, inklusive henne sjlv. Under den hrda initieringsfas som fljer, dper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkmpa strider mot sina medkandidater fr att upptas av De tappra. Bara de tio bsta slpps in, de vriga tvingas leva utanfr samhllet som falanglsa. Under extrema fysiska och psykiska prvningar mste Tris avgra vilka som r hennes verkliga vnner och vad hon egentligen knner fr sin mystiske instruktr, Four.
Tris br ocks p en farlig hemlighet. Nr samhllet hotas av vldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rdda de mnniskor hon lskar. Om den inte frgr henne frst.

"The Hunger Games" serien var lite av en trendsttare fr den hr speciella genren som kallas fr youngadult litteratur. "Twilight" var frst s lngt jag har hngt med i alla fall. Men "The Hunger Games" var en av de frsta som utspelas i ett fiktivt framtidssamhlle dr fel personer har kommit till makten och startat en diktatur. "Divergent" serien har mnga likheter med "Hunger Games". Men istllet fr olika distrikt s delas som tidigare nmnt mnniskor upp i olika falanger som avgr vilket vrde och vilket makt man har i samhllet. Dessutom r boken skriven av en kvinna, den har en stark kvinnlig huvudkaraktr i sena tonren och det handlar ven om denna huvudkaraktrs dragning till sin frsta krlek och konflikterna kring det.

S boken "Divergent" r inte direkt nyskapande i den bemrkelsen och den lever inte upp till riktigt samma kvalit som "The Hunger Games" serien. Det tar ett tag innan man fattar vad det hela ska g ut p. Men nr man vl frstr det s flyter lsningen p och man kan inte lgga ifrn sig boken frrn den r utlst. Det skildras vldigt detaljerat alla mdor Tris fr g igenom d hon vljer falangen De Tappra. Det blir mnga vldsamma situationer dr ungdomar tvingas att sl varandra blodiga tills den ena inte kan resa osv. Dessa vldsinslag och andra viktiga detaljer kring det hrda livet bokens huvudkaraktrer fr g igenom har tonats ner vldigt mycket i filmversionen. Drfr har man lite svrt att frst filmen och stta sig in i vad det r karaktrerna gr igenom. Drmed r boken mycket bttre n filmen. Filmatiseringen knns bara som fragment av boken. "The Hunger Games" filmatiseringarna var p s vis bttre. De frskte inte tona ned ngot fr att ven yngre mlgrupper skulle kunna se filmerna. "Divergent" filmen knns mer ytlig. Men boken r helt ok.

Jag kan rekommendera boken "Divergent" om man gillar postapokalyptisk youngadult litteratur. Framfrallt s br man ha lst boken fr att kunna frst och kanske uppskatta filmatiseringen bttre. Men den r inget nyskapande i sin genre. Lsvrd r boken i alla fall. En trea av fem mjliga ger jag den i betyg.

Camilla Hallgren

2015-11-18

Tv kvllar tog det, vilket r ett gott betyg fr boken!

2015-11-01

Spnnande och lttlst! Tris i boken r lite mer mnsklig n Tris i filmen, vilket var jobbigt i brjan men sen kndes bttre och mer realistiskt.

Ella Eriksson

2015-10-10

Otroligt bra serie, man fastnar direkt!

Isabella Applebaker

2015-09-28

En spännande historia! Boken är riktigt bra, man vill bara fortsätta läsa den!

Hedvig Marklinder

2015-07-08

Mycket bra historia. Sg filmen innan boken och den lskade jag! Men det frvnade mig att filmen i detta fallet faktiskt var bttre n boken. Men annars riktigt bra story och karaktrer som jag verkligen fastnade fr!
Fr se om tvan r lika bra, denna gngen blir det bok fre film!

Alva Jnsson

2015-06-27

Den här boken är en av dom bästa som jag har läst. Jag älskar karaktärerna, Triss (huvudpersonen) som först inte känner sig själv och där man får följa henne när hon lär känna sig själv och Tobias som man får en speciell bild av i början men bilden av han ändras hela tiden. I den här boken så möter man på många känslor: Kärlek,mod, rädsla och sorg. Det är det som gör boken så bra! Jag kunde inte lägga undan den inte ens på natten jag läste fram till ett på natten en dag! Läs den du kommer inte ångra det!

Nina Gustafsson

2015-06-14

Ltt underhllande men inte lika fngslande som Hungerspelen. Karaktrerna har inte samma djup och jag dras inte med in i storyn p samma stt.

Klara K

2015-03-18

Superbra! Rekommenderar verkligen denna!

2015-03-07

Divergent. Jag undrar hur mnga gnger jag lst om den hr boken/serien p olika bokbloggar. Boken har legat p min lsplatta i evigheter och jag var nog lite orolig nr jag brjade lsa. Snderhyllade bcker brukar inte alltid hitta sin vg till mitt hjrta. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/03/divergent-av-veronica-roth.html

Sara Sandquist

2015-02-20

Underhllande ungdomsbok med en bra story.

2015-01-16

Nej, nej, nej osv....det hr var inte bra alls. Alldeles fr likt "Hungerspelen"! Kan man kalla det fr en kopia? :-)

Lars Wekell

2014-12-24

Hungergames

Anna Johansson

2014-12-21

Fastnade aldrig riktigt, men kan tro att det har och gra med att jag sg filmen frst. Bra ungdomsbok i en serie som jag kommer att fortstta lsa.

Evelina Austen

2014-11-18

Tyckte vldigt mycket om frsta delen i denna serie. Tyvrr frstrde den sista delen hela serien fr mig.

Pernilla Lindholm

2014-09-26

Spnnande dystopi. Slnger mig ver del tv direkt...

Jenny Majgren

2014-08-23

Underbar bok. Perfekt om en tyckte om the hunger games! Det frsta jag tnkte var; Nr kommer filmen? ;) Verkar faktiskt som Att det kommer en film. Hrligt, lngtar efter den!

Felicia Dahlqvist

2014-08-19

En spnnande ungdomsbok i stil med Hungerspelen. Det r ngonting som fattas fr mig fr att det ska bli ett hgre betyg, lite mer spnning och driv hade jag velat ha.

Jessica Lundborg

2014-08-18

Såg filmen innan jag läste boken och de ångrar jag boken är så mycket bättre, de känns som film missar många delar och även förklaringar på olika saker som tex Tris tatuering. Bra skriven lite seg i början men när man väl kommer in i den fastnar man.

Emmy Engman

2014-07-30

Bsta boken ngonsin med bra handling!

Therese stman

2014-06-30

Sg trailern till filmen p bion och ville lsa boken. lskar den, en riktig bladvndare! Betyg: 5

Sara Frimodig

2014-06-15

På sätt och vis väldigt lik Hunger Games - en framtidsdystopi med en ung tjej som är speciell och bli hjälten. Jag tycker ändå att den var originell på sitt sätt, och väldigt spännande! En typiskt bra ungdomsroman.

Emma Andersson

2014-06-08

En dystopi som p mnga stt liknar Hungerspelen och r en lika effektiv bladvndare. Hr delar samhllet istllet upp mnniskor i fem olika grupperingar efter egenskaper, vilket verkar fungera genom en inprntad rdsla hos medborgarna fr att bli falanglsa och frskjutas frn alla grupper om man inte passar in. Det r ju en intressant variant. Men i stort kretsar berttelsen mestadels kring krlekshistorian mellan Tris och Four. De r huvudpersoner som r ltta att tycka om, men r egentligen rtt s stereotypiska. Mycket som hnde kunde jag rkna ut i frvg, s boken bjd inte direkt p ngra verraskningar. Ganska fattiga miljbeskrivningar dessutom och det knns som om det saknas vissa bitar, men lslusten hll sig p topp!

Ida Hvalgren

2014-05-24

Skn dystopi dr allt r vldigt frenklat och strukturerat, svart eller vitt. Gillar man Hungerspelen gillar man denna skulle jag tro. Berttelsen r drivande och jag lser till att boken r slut!

Anna Nyman

2014-05-03

Spnnande handling och bra driv i berttelsen. Sprket r dock ingen hjdare. (inte hungerspelen-dligt, men lngt ifrn bra.)

Erica S

2014-05-01

Denna bolk var verkligen en bladvndare :) Jag ser fram emot fortsttningen. Och hoppas den r lika bra som denna :D Rekomenderas STARTK <3 <3 <3 <3

Katarina Strid

2014-04-11

Strcklsningsbok! Grymt spnnande.

Ida Andersson

2014-02-19

Den frsta boken i serien r ganska bra men det fattas ngot fr att gra den bttre n bra. Gillar tankarna bakom det hela men sjlva storyn har inget speciellt.

Emma Sjgren

2014-02-10

Detta r egetligen inte min genre men jag strcklste denna och r nu inne p sista boken i serien. Otroligt spnnande och bra!

PL *

2014-01-27

Japp, detta R en hit! Men jmfrelsen med Hunger games r ju ofrnkomlig. Mnga element i boken knns igen frn just Hunger games, men sprket r faktiskt snppet bttre. Frhoppningsvis lyckas de bra med filmen ocks. Jag hller tummarna fr att uppfljarna hller samma kvalitet.

Anna Hedenstedt

2014-01-21

Varning! Detta r INGEN ny Hungerspelen. Detta r en Harlequinroman med dystopitema. Rubbish.

Jennie Bjrklund

2014-01-15

Gillade verkligen den hr boken, iden, sttet den r skriven p! lskar hur mn och kvinnor fightas p samma villkor, hoppas kommande delar kan hlla fast vid det!

Ida Holmn

2014-01-08

Jag blev besviken p den hr boken. Mina frvntningar var hgre och det kndes aldrig som jag lste ngot "nytt". Mer som ett hopkok av andra bcker.

Camilla Ask

2014-01-05

Frstr varfr den sljer bra men fredrar Delirium trilogin av Lauren Oliver. Kommer dock lsa del 2.

Pernilla Eriksson

2013-12-25

Jag gillart!Kanske att det pminner en hel del om "The hunger games" ibland men det r nd helt ok. Blev ganska verraskad ver allt vld och blod som frekommer men det gav det hela en liten "edge".Kper definitivt fortsttningen!

Veronika Mellqvist

2013-12-20

Vilken bok! Den grep tag i mig frn frsta sidan och hll mig sedan i ett jrngrepp. S jkla spnnande! Jag kan knappt stta ord p vad jag knner fr denna bok. Briljant helt enkelt! Jag hoppas resten av serien hller samma mtt.

Therese Lindskog

2013-12-08

Tycker att det r en bra skriven bok, men som saknar ngot. Kan inte riktigt stta fingret p det, men ngot saknas fr att det skall bli en fullpott p boken.
Gillar hur hon har byggt upp falangerna och anledningen till de olika. En bra story som kunde blivit ett fulltrff.

Maria Blomkvist

2013-11-18

Jttespnnande story och intressant samhllsstruktur som vcker mycket frgor kring vad som r efterstrvansvrda mnskliga attribut. Enda minus tyckte jag var att vissa av karaktrerna var lite vl enkla och onyanserade och vissa hndelser fr stereotypiskt heroiska.

Marc Moore

2013-10-21

Om detta r rets bsta fantasy s fr jag nog ge upp tanken p att uppskatta genren. Jag kan helt enkelt inte engagera mig i vad som hnder en hobbit, vampyr eller divergent....

Victoria Wu

2013-09-23

Underhllande lsning, dock speglas en viss naivitet frn frfattarens sida genom hela boken. Det knns ganska naturligt att jmfra Divergent med The Hunger Games och i mitt fall fredras det sistnmnda, eftersom den r bttre skriven.

Elin Gry

2013-09-11

BTTRE n hungerspelen! snlla, g nu bara inte nerfr samma grund som hungerspelen gjorde.. fortstt att vara bra, eller bli bttre! Ibland blev det dock fr mycket Bella-och-Edward-knsla vilket strde mig ganska mycket, men annars tycker jag den r superbra! kan ju knappast sga ngot annat eftersom jag strcklste den utan avbrott p en halv dag.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Jttebra bok. Var tveksam frst att det skulle bli fr likt hungerspelen men nej det hr r s mycket bttre.

Karl-Mikael Syding

2013-08-07

Fr dig som gillade Hunger Games. Den hr r lika blodig, lika dystopisk, har en stark ung tjej i huvudrollen och r lika fylld med ondska, misshandel, blod och dd med en nyans av framtidsteknologi.

Sara Urger

2013-08-02

Den var rtt s spnnande mot slutet, och jag fick mnga Hungerspelen-vibbar, men jag tyckte att den var p tok fr omstndligt berttad. Det beror vl p vad en gillar, men jag tyckte att den var alldeles fr lng.

Annie Arvidson

2013-07-08

Till en brjan var boken vldigt lik Matched, och jag knde vl kanske inte att jag var jttefngslad i boken. Nr jag vl kom in i boken tyckte jag dock att den vxte, och sedan blev den bara bttre och bttre. Lite minus fr den inte allt fr relevanta krleksskildringen, men fortfarande en otroligt bra bok!

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Historien brjar lite trgt men tar snart fart och boken blir svr att lgga ifrn sig. Jmfrelsen med Hungerspelen eller Delirium r oundviklig, men den kanske inte r helt rttvis. De r alla dystopier, (tnkta) trilogier, har en kvinnlig huvudkaraktr och kan kategoriseras som ungdoms- alternativt cross over-litteratur.

Ls mer hr: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/06/08/vanda-vald-och-divergerande-vanskap/

Susanna Svanberg

2013-06-23

Absolut inte min stil av bok. Kanske just drfr s var den nd frvnansvrt bra. Spnnande karaktrer och handling. Dock alldeles fr mycket som r ologiskt och mrkligt fr att ge den mer n en trea.

2013-05-30

Detta var en super bra & spnnande bok tycker jag. Jag kan rekommendera den till er andra LS & NJUT.
Nu lngtar jag bara till nsta bok =)

sa Wiln

2013-05-21

Suvern urban fantasy

emelie .

2013-05-09

Framtid. Dystopi. Stark tonrstjej. Odemokratiskt styre. Samhllsrevolution. Spnnande kille. Trilogi. Samhllet r inte vad det ser ut att vara. The truth is out there.
Osv osv

Heidi T

2013-04-29

Gillade den hr, varfr ska det drja s tills nsta bok kommer p svenska?

Rebecca svensson

2013-04-09

En jttebra bok som alla MSTE lsa Jag lngtar tills nsta bok kommer ut :)

Kim M. Kimselius

2013-04-07

Lngtar efter fortsttningen, vill veta mer om den nya vrld jag har lrt knna i Divergent. Ls boken! Hr kan du lsa hela min recension http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/04/07/divergent-av-veronica-roth/

Kim M. Kimselius

Natasha Illys

2013-04-07

Det r i princip som Hungerspelen, men det spelar mindre roll. Det r fortfarande spnnande miljer och en spnnande historia.

Lotta Karlsson

2013-04-04

En stark fyra. Den tappar en stjrna d det finns vissa delar som r fr ologiska...Gillar du Hungerspelen s r det absolut ngot fr dig. Jag hoppas att man fr lite bakgrundsinfo om varfr det blivit s i vrlden i kommande bcker.

Therese H

2013-02-17

Fr alla som gillar Hungerspelen! Ser verkligen fram emot fortsttningen.

Linnea Lofjrd

2013-02-03

Skitbra bok, mycket bttre n hungerspelen :)

Miriam T

2013-01-24

Nstan hungerspelen bra allts! ^^

Ls min recension hr:

Carolina E

2013-01-02

Jag vet inte hur många positiva recensioner som jag har läst om den här boken och jag förstår verkligen reaktionerna även om jag själv inte riktigt blev så uppslukad som så många andra verkade bli. Jag hade velat ha en större bakgrundshistoria till varför samhället kom att bli uppbyggt så som det blev, med de olika falangerna. Dessutom hade jag velat få en större förståelse för samtliga falanger, de fridfulla kom väldigt mycket i skymundan och nämndes knappt i boken mer än i förbifarten.

Det fanns även andra partier i boken som jag hade svårt för - den första delen i introduktionen av nya medlemmar. Utan att avslöja för mycket så var det bitar med slagsmål och mobbning som jag inte riktigt ville gå med på att det skulle vara där, bitar som dessutom tog för mycket plats i boken enligt min mening.

Däremot får jag, till min egen stora förvåning, ett visst tycke för huvudkaraktären Tris. Hon känns inte som en överdriven hjälte eller som en omänsklig människa. Hon känns bara som en vanlig tonåring med en tonårings problem, även om hon får lite mer att bära på sina axlar än rädslan för att aldrig utveckla några bröst eller få kyssa en pojke. Och ja det är klart att även jag blir trollbunden av Four.

Så sammantaget om man slår ihop det lite negativa med det positiva så får man faktiskt en underhållande och medryckande historia. Det är spänning och kärlek och vänskap och förräderi och mycket annat som gör att man nästan hela tiden vill vända blad för att se vad som kommer att hända.

Jakob Nylin

2012-12-27

Det finns ett enormt driv i den hr berttelsen, det r laddat till max. Den dystopiska framtid som skildras fungerar som en kuliss till allmnt existentiella frgor.

Gunilla Jnsson

2012-12-27

Den hr var vldigt bra, ser fram emot fortsttningen.

Malin H

2012-12-14

mycket driv, spnning, pirr... och bra story!

Nicole Juhlin

2012-08-21

Helt fantastisk bok, knslan m pminna om hungerspelen men bde karaktrerna och handlingen skiljer sig som tur r avsevrt! Jag har bara en sak att sga: briljant, Veronica Roth, briljant!

Hanna Bragberg

2012-07-25

S trkigt frsk till Hungerspelsefterapning...