Ditt livs affär

Backman, Fredrik

Det är natten före julafton, en grå kvinna kommer gående genom sjukhusets korridorer för att hämta en av oss. Hon bär en pärm med alla våra namn uppskrivna i: En cancersjuk 5-åring som sitter ensam och målar sin favoritstol röd, en 20-åring som putsar ölglas på en krog han älskar, en 45-åring som kör en dyr bil ursinnigt genom mörkret i jakt på något att krocka med. Ett av våra liv måste tas, om inte ett annat ges frivilligt. Men det räcker inte att någon bara dör, för ett liv är inte det som händer när det tar slut, ett liv är allt som hände fram till dess.Ditt livs affär, av författaren till En man som heter Ove, är en magisk liten julhistoria om vad vår tid är värd och vad det vi lämnar efter oss egentligen betyder. Vem skulle du ge ditt liv för, om det inte räckte med att bara dö? Vad skulle du offra, om du visste att ingen skulle minnas det?Det är natten före julafton....

Vacker och viktig bok som berör. Spännande och sorglig.

Den lilla julhistorien är lika spännande som den är sorglig och den är omöjlig att lägga ifrån sig, det är den sortens bok som man läser ut på en eftermiddag men som sedan stannar kvar i minnet lääänge.

Filosofiskt och bra skriven novell. Som vanligt ett mycket levande språk.

Bra bok 😊

Mycket tänkvärd och intressant!

Fredrik Backman, denne Fredrik Backman. Det finns ingen som kan skriva som han gör. Allt han skriver går rakt in i mitt hjärta.

Och så gör även denna kortroman, som heter Ditt livs affär.

En liten tankevärd historia, på endast 70 sidor, mycket läsvärd, och att alla intäkterna från boken doneras till cancerforskning gör ju inte direkt boken sämre.

Rekommenderar absolut boken, som är mycket rörande och gripande.

Rekommenderar även ALLT som Fredrik Backman skriver. Här är länkar till mina två senaste recensioner, av böckerna Och varje morgon blir vägen hem längre och längre, och Vi mot er.