Ditt liv och mitt

Axelsson, Majgull

Mrit kliver av tget i Lund utan att sjlv frst varfr. Det r ver femtio r sedan honsenast var hr och hon har inte lngtat tillbaka en sekund. Hit kom hon som lkarstuderande p 60-talet, en tid d folkhemmet vxte och blomstrade. Men p Norra kyrkogrden vittnar en massgrav om en annan verklighet. Hr hamnade patienterna frn Vipeholm, den stora anstalten fr s kallade sinnessla strax utanfr Lund. Det var dr hennes bror gick under. Han som kallades Tok-Lars, Vidundret eller Haltelyttelasse. Vad var det som hnde fr alla dessa r sedan? Och vem br egentligen skulden? "Ditt liv och mitt" r en berttelse om en systers skande efter sanning och upprttelse, om dem som inte fick vara med nr svenska folket blev vrldsmstare i vlfrd. En omskakande roman om hmnd, familjehemligheter och skuld.

Habilt, men lite trkigt. Lngt frn hennes bsta ven om hon skriver lika fngslande som alltid. mnet fr boken kanske? Aningen uttjatat. Finns dock vldigt bra partier och tnkvrda reflektioner.

Bra bok. Viktigt att den hr hanteringen av "sinnessla" kommer i dagen. Det r inte allt fr mnga r sedan Sverige stngde de hr fruktansvrda institutionerna. Majgull skriver som vanligt bra och medryckande. En bok som alla borde lsa!

Om baksidan av samhllet och mnniskovrde. Bra inramning som gr berttelsen levande.

2017-04-26

Det gr ont i mig nr jag lser om Mrit och hennes bror, hur de blev behandlade. Bde frn familj och samhlle. Den hr berrde mig djupt.

2017-04-23

Nja, Majgull, du har skrivit s mycket bra! Men den hr hr inte dit. Smtrkig och svr att komma in i. Inga knivskarpa portrtt eller karaktrer som berr mig iaf

2017-04-20

Majgull Axelsson r utan tvekan en av Sveriges absolut bsta romanfrfattare genom tiderna. Hon har skrivit lysande bcker och hon skriver alltid bra. Is och vatten, vatten och is, Den jag aldrig var & Jag heter inte Miriam r alla tre starka vlskrivna msterverk. Tyvrr tycker jag dock att Ditt liv och mitt hr till en av hennes smre bcker. Den r inte dlig, men den engagerar inte mig lika mycket som Majgull Axelssons bcker brukar. Kanske beror det delvis p huvudkaraktren Mrit som jag inte riktigt fr ngot grepp om och har drfr svrt att sympatisera fr. Men alla frfattare har ju bttre och smre verk, s jag fr helt enkelt hoppas att Majgull Axelssons nsta bok r bttre!
Katarina Ewerlf lser egentligen helt okej, men jag fredrar personligen Gunnel Fred som upplsare till Majgull Axelssons bcker. Tycker att Gunnel har en mer engagerande och dramatisk rst som enkelt mlar upp boken- nstan som om det vore en filmvisning, eller som att jag sjlv var del i boken.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a! Rekommenderar frst och frmst Majgull Axelssons andra romaner fre den hr!