Ditt kompetenta barn: P vg mot nya vrderingar fr familjen

Juul, Jesper

| 2014

Det mesta av det som vi betraktar som uppfostran r bde verfldigt och direkt skadligt. I ditt kompetenta barn gr den vlknde danske familjeterapeuten Jesper Juul upp med mnga traditionella uppfattningar och vrderingar inom barnuppfostran. hr presenterar han ett helt nytt stt fr barn och vuxna att umgs p, som varken bygger p gamla tiders auktoritra maktutvning eller demokratisk tyranni utan p jmlikhet och lyhrdhet. Lyssna p era barn, uppmanar Jesper Juul. Lita p att deras reaktioner r kompetenta! Jesper Juul belyser klokt och msint sina teorier med en mngd exempel hmtade ur verkligheten. Han har under mnga r varit verksam i olika kulturer och r idag ledare fr terapiinstitut i Odder, Kpenhamn och Zagreb.

Charlotta A

2022-12-13

Genuin och mycket viktig bok. Var beredd p att den ndrar ditt synstt p barn, men ven p vuxna. Ltt att ta till sig, trots att det rr stora frgor.

Anders Natt och dag

2019-09-08

En av de absolut bsta bckerna om att leva med barn! Rekommenderas till ALLA som r frldrar, ska bli frldrar, eller tar hand om och mter barn i sitt dagliga yrke.

Fantastisk bok. ndrar hela ens stt att tnka om barn p.

2018-01-04

En bok alla som p ngot stt har med barn att gra br lsa. Jag str fullt bakom detta synstt p och bemtande mot barn. Som jmlika mnniskor vi har ansvar fr. Har ocks gett mig mnga funderingar kring vad jag sjlv tagit med mig frn min barndom och hur jag bortprioriterar egna behov till frmn fr andras. Det enda negativa jag kom att tnka p r att det r vldigt heteronormativt: "mamma och pappa", "dottern nr hon i framtiden blir kr i en pojke". Det r ltt att gra om tminstone det generella sprket till partnerord.

Johanna W

2014-05-26

Barn kan inte uppfostras, vxa, leva genom en METOD. De behver f gra det genom en RELATION.

Hade den hr boken som kursbok nr jag gick en studiecirkel hos family lab i Gteborg. Den frndrade mycket av mitt synstt. Det har inte varit ltt att se dessa insikter. Men vl vrt det. Alla gnger.

Nr ditt barn vill buret p vgen hem frn dagis och du inte orkar, sger du d att du inte orkar, att ni kan sitta och vila lite? Eller sger du till barnet: "det r s kort bit kvar" (fastn det inte alltid r det) alternativt talar med verpedagogisk rst om att ni bda r trtta?

Ls den hr boken och ge den till alla med barn. Barn frtjnar vra knslor, sina knslor.

Rekommenderar varmt denna bok samt ven "Livet i familjen".

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Trovrdig och viktig. Game changer.

Nathalie Parkvall

2010-06-24

Jag lskar Jesper Juul! Alla frldrar borde lsa denna bok. Ibland kanske aningen akademisk i sin ton, men s vettig kring hur barn faktiskt r vldigt kloka och utvecklande fr oss frldrar och hur alla frldrar egentligen borde bemta sina barn. Det r s mycket man gr omedvetet som kommer med i bagaget frn ens egen barndom. Ta chansen att stanna upp och tnka igenom och omvrdera hur du hanterar och bemter ditt barn.

Petra Frohm

2010-05-13

Vldigt bra och tnkvrd bok om att leva och uppfostra barn. Enda minuset r sprket som jag tycker r ondigt jobbigt. Det r nog inte orden i sig som r svra utan kanske meningsbyggnaden som gr att det ibland knns lite tungrott, tror jag.

Petra Frohm

2010-05-13

Maria B Hansson

2010-04-06

Ganska trevligt skrivet om barn, men jag hller inte med om riktigt allt :)