Ditt kompetenta barn: På väg mot nya värderingar för familjen

Juul, Jesper

| 2014

Det mesta av det som vi betraktar som uppfostran är både överflödigt och direkt skadligt. I ditt kompetenta barn gör den välkände danske familjeterapeuten Jesper Juul upp med många traditionella uppfattningar och värderingar inom barnuppfostran. här presenterar han ett helt nytt sätt för barn och vuxna att umgås på, som varken bygger på gamla tiders auktoritära maktutövning eller demokratisk tyranni utan på jämlikhet och lyhördhet. Lyssna på era barn, uppmanar Jesper Juul. Lita på att deras reaktioner är kompetenta! Jesper Juul belyser klokt och ömsint sina teorier med en mängd exempel hämtade ur verkligheten. Han har under många år varit verksam i olika kulturer och är idag ledare för terapiinstitut i Odder, Köpenhamn och Zagreb.

Charlotta A

2022-12-13

Genuin och mycket viktig bok. Var beredd på att den ändrar ditt synsätt på barn, men även på vuxna. Lätt att ta till sig, trots att det rör stora frågor.

Anders Natt och dag

2019-09-08

En av de absolut bästa böckerna om att leva med barn! Rekommenderas till ALLA som är föräldrar, ska bli föräldrar, eller tar hand om och möter barn i sitt dagliga yrke.

Fantastisk bok. Ändrar hela ens sätt att tänka om barn på.

2018-01-04

En bok alla som på något sätt har med barn att göra bör läsa. Jag står fullt bakom detta synsätt på och bemötande mot barn. Som jämlika människor vi har ansvar för. Har också gett mig många funderingar kring vad jag själv tagit med mig från min barndom och hur jag bortprioriterar egna behov till förmån för andras. Det enda negativa jag kom att tänka på är att det är väldigt heteronormativt: "mamma och pappa", "dottern när hon i framtiden blir kär i en pojke". Det är lätt att göra om åtminstone det generella språket till partnerord.

Johanna W

2014-05-26

Barn kan inte uppfostras, växa, leva genom en METOD. De behöver få göra det genom en RELATION.

Hade den här boken som kursbok när jag gick en studiecirkel hos family lab i Göteborg. Den förändrade mycket av mitt synsätt. Det har inte varit lätt att se dessa insikter. Men väl värt det. Alla gånger.

När ditt barn vill buret på vägen hem från dagis och du inte orkar, säger du då att du inte orkar, att ni kan sitta och vila lite? Eller säger du till barnet: "det är så kort bit kvar" (fastän det inte alltid är det) alternativt talar med överpedagogisk röst om att ni båda är trötta?

Läs den här boken och ge den till alla med barn. Barn förtjänar våra känslor, sina känslor.

Rekommenderar varmt denna bok samt även "Livet i familjen".

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Trovärdig och viktig. Game changer.

Nathalie Parkvall

2010-06-24

Jag älskar Jesper Juul! Alla föräldrar borde läsa denna bok. Ibland kanske aningen akademisk i sin ton, men så vettig kring hur barn faktiskt är väldigt kloka och utvecklande för oss föräldrar och hur alla föräldrar egentligen borde bemöta sina barn. Det är så mycket man gör omedvetet som kommer med i bagaget från ens egen barndom. Ta chansen att stanna upp och tänka igenom och omvärdera hur du hanterar och bemöter ditt barn.

Petra Frohm

2010-05-13

Väldigt bra och tänkvärd bok om att leva och uppfostra barn. Enda minuset är språket som jag tycker är onödigt jobbigt. Det är nog inte orden i sig som är svåra utan kanske meningsbyggnaden som gör att det ibland känns lite tungrott, tror jag.

Petra Frohm

2010-05-13

Maria B Hansson

2010-04-06

Ganska trevligt skrivet om barn, men jag håller inte med om riktigt allt :)