Dirty Weekend

Zahavi, Helen

| 1992

Bella, a young woman living alone in Brighton, is terrorized by an obscene phone-caller. The aggressor lives nearby and when he starts to harass Bella in the street, she decides she has had enough. She proceeds to murder her oppressor and then a whole series of predatory males.

2021-04-13

Svensk titel: En jävla helg, 1992
Först upplevde jag sättet som den här boken är skriven på som aningen irriterande där författaren själv går in som någon form av sidoberättare i historien istället för att låta berättelsen rulla på fritt. Men när jag väl vant mig vid det så kunde inte jag sluta läsa. Det här är en mycket spännande, välskriven, rå berättelse där vissa delar är så förödmjukande och hemska att jag känner riktigt äckel. På samma gång finns här även en stor portion svart humor. Och den är så enkelt gestaltad.
Den skygga, psykiskt instabila Bella lever ensam i sin källarvåning, det enda hon vill är att få bli lämnad ifred. Men telefonen låter henne inte vara ifred och från fönstret i huset mittemot spionerar en man på henne. Han hotar henne å det grövsta. Och han är inte ensam. Boken igenom hotas hon av farliga män, hotas om att våldtas, att mördas. Ett flertal tillfällen blir hon sexuellt förgripen på. Men hon ringer aldrig till någon polis och anmäler. Hon blir inte en siffra i statistiken.
Istället genomgår hon en förvandling. Från rädd enstöring till en bestialisk mördarmaskin som bestämmer sig för att sopa bort det hotande avskummet från jordelivet.
Spännande och välskriven, men här finns också som sagt en hel del svart humor. En riktig sträckläsningsbok som det var omöjligt att lägga ifrån sig. Jag hoppas att det finns fler böcker översatta av författaren.
Det här är utan tvekan den otäckaste boken jag hitintills läst under detta år. Jag kan riktigt varmt rekommendera den.
Toppbetyg!

Mikaela86

2019-09-17

Verkligen häftig feministisk bok. Älskar hur hon fått nog och tar tillbaka makten. Delen när hon smyger sig in i mannens rum och tar till hammaren. Aldrig läst något liknande!

Alissa Skazka

2013-08-09

Precis samma erfarenhet som för Erika: jag läste boken som 16åring och blev helt häpen över denna kvinna och hur ful världen egentligen är!

Rickard Lorenzen

2012-09-18

Gillar språket, diktaktig.

Läste den i 16-årsåldern och jag får nog säga att den blev ett av de första startskotten till mitt feministiska uppvaknande. Trots att jag själv aldrig hade utsatts för sexuellt övergrepp kune jag ändå identifiera mig med Bella som ung kvinna.

Nej. Jag fattar grejen men...nej, det fungerar inte. Jag blir bara äcklad av karlarna och arg på henne... Men eftersom upplägget är rätt bra och texten är rätt ok så får det ändå bli en trea.

Stina Norgren

2010-04-05

Älskar den!

Sofia Möller

2010-04-02

Hur kan man inte älska den här boken?