Av en tillfällighet öppnar advokat Erik Hellman sin sons kontobesked som avslöjar en stor insättning gjord av Eriks far, den berömde författaren. Tydligen en gåva inför barnbarnets stundande student. Men också ett sätt att snuva Erik på det framtida arvet.
Är det denna upptäckt som sätter Erik Hellmans tillvaro i rullning? Eller är det sonens pubertala revoltförsök? Hustruns avmätta attityd? Klienten som fyller deras cab med sand? Det kanske kvittar. För man blir aldrig för gammal för att påbörja sin egen revolt - mot sina föräldrar, mot sin egen familj, mot världen. Och hur som helst blir detta en vecka i Erik Hellmans liv vi sent ska glömma, liksom Erik.
Med energisk träffsäkerhet är Thomas Engströms andra roman ett vällustigt frontalangrepp på vår avundsjuka, på vår oförmåga att värdesätta vad vi har, på vår vägran att ta tillvara på kärleken och i slutändan oss själva.
Pressröster...
Visa mer
Av en tillfällighet öppnar advokat Erik Hellman sin sons kontobesked som avslöjar en stor insättning gjord av Eriks far, den berömde författaren. Tydligen en gåva inför barnbarnets stundande student. Men också ett sätt att snuva Erik på det framtida arvet.
Är det denna upptäckt som sätter Erik Hellmans tillvaro i rullning? Eller är det sonens pubertala revoltförsök? Hustruns avmätta attityd? Klienten som fyller deras cab med sand? Det kanske kvittar. För man blir aldrig för gammal för att påbörja sin egen revolt - mot sina föräldrar, mot sin egen familj, mot världen. Och hur som helst blir detta en vecka i Erik Hellmans liv vi sent ska glömma, liksom Erik.
Med energisk träffsäkerhet är Thomas Engströms andra roman ett vällustigt frontalangrepp på vår avundsjuka, på vår oförmåga att värdesätta vad vi har, på vår vägran att ta tillvara på kärleken och i slutändan oss själva.
Pressröster om boken:
"Ofta rolig på det svarta sätt som Engström visade prov på i sin första roman ... ett nästintill fullödigt psykologiskt porträtt ... Men som han skriver! Förgäves letar jag med kritikerglasögonen efter falskskorrande dialog, långsökta metaforer eller långa transportsträckor. Thomas Engströms språk är inte dött en sekund, det är lika fiolsträngsspänt som den huvudperson han skildrar ... Thomas Engström är helt enkelt en självklar och mycket begåvad författare, och jag förväntar mig inget mindre än storverk av honom framöver."
Svenska Dagbladet
"Dirty Dancer är en rolig bok också, tro inget annat ... Inte minst Thomas Engströms språk och dialogomsorg är fullkomligt knäckande ... Inte en stavelse skaver, inte en enda replik eller reflektion känns tillgjord ... som 'Falling Down' i en svensk förort, som en laserman med bättre ekonomi. De 400 sidorna rusar fram som en akut blodförgiftning. Jag mår dåligt när jag slagit ihop pärmarna. Dåligt och alldeles fantastiskt."
Sydsvenskan
"Här finns en virtuositet i pennföringen och en förmåga till vardagsreflektion som är storslagen. Språket känns på en gång både hårdkokt modernt och poetiskt, och Engströms förmåga att glida, till synes utan ansträngning, från stort allvar till nästan burleska, farsartade scener utan att det känns konstruerat eller sökt känns som litterär alkemi, eller varför inte - som livet självt."
Borås Tidning