Diplomatdottern

Frennstedt, Tina

I augusti 1994 blir den svenska diplomatdottern Karolina Johnsson stoppad i tullen i Bangkok. I sin resväska har hon nästan sju kilo heroin. Karolina hävdar att hon är oskyldig men får det strängaste straff en svensk någonsin dömts till för narkotikasmuggling ? femtio år på den ökända anstalten Lard Yao i Bangkok. Om hon inte erkänner riskerar hon dödsstraff.Sommaren 2006 blir Karolina villkorligt frigiven efter att ha avtjänat 12 år av sitt fängelsestraff. Vad hände egentligen och hur förändrade tiden i fängelset hennes liv?Tina Frennstedt, journalist och författare till den uppmärksammade deckarserien Cold case, har följt Karolinas öde genom åren och berättar här hennes historia.Karolina Johnsson är född i Halmstad 1965 i en diplomatfamilj. Hon är uppvuxen i bla Nairobi och Prag. Som 12-åring drabbades hon av en livshotande hjärntumör och opererades. Efter gymnasiet...

D

Derek Bo

2020-11-09

Trodde det var en deckare först men det var ju en sann historia som man känner igen från löpsedlarna. Riktigt bra och intressant ändå.

Susanne Andersson

2020-11-09

Otroligt att man inte hört mer om det här tragiska ödet. Jättebra reportagebok som tog lagom lång tid att läsa.

Gena Franz

2020-11-09

Den har läste jag bara i väntan på Tina Frennstedts tredje bok i serien om Tess Hjalmarsson och hennes Cold Case på Österlen. Men den var riktigt bra den här me.

Tessan Andersson

2020-11-09

Jätte bra bok som är baserad på en verklig händelse. Jag har läst den två gånger.

Anna Paus

2019-06-14

Läs i väntan på Frennsteds andra del i Cold Case-serien om supersnuten Tess Hjalmarsson.

D

Don Demis

2019-06-14

Grym skildring av ett öde som är svårt att greppa. Tipsar också om författarens deckardebut: Cold Case Försvunnen.

John Rolandsson

Jättebra!

Klara Antonsson

2011-12-20

Nja... Retade mig lite på den här boken, samtidigt var den svår att släppa.

Camilla Eriksson

2010-09-04

en mycket bra bok.

En intressant bok om vad straffpåföljden kan bli i ett annat land!

Joel Sommarsol

2009-12-31

Jag blev besviken på den här boken. Jag tror att det alltid uppstår problem när författaren och den det handlar om dels befinner sig i en förfatare/journalist-intervjuperson/"offer"-situation.

Från början bör Tinna Frennstedts idé med boken ha väckts av en nyfikenhet och vilja att beskriva Karolina Johnsson som person och hennes öde samt att söka sanningen. Tyvärr är det flera saker hon inte lyckas med.

Ju mer jag läste boken ju mindre förståelse och sympati fick jag för Karolinas situation.
Men boken väckte ändå en tanke som jag får gång på gång när jag läser sådana här böcker....Nämligen när engagerade personer i stödorganisationer stödjer något utan att de verkar ha basala kunskaper, något som kommer fram i den här boken också.

Efter att ha läst den läste jag också "Glöm att ni har en dotter" där en annan bild av Katarna ges. Vilken som är mest sann har jag ingen aning om, men det är ändå intressant.