Din nästas hus

Kaarsbøl, Jette A

| 2010

Laus Lindborg, arkitekt och snart fyrtio år, lever utåt sett ett spännande ungkarlsliv, men inom sig känner han hur tomheten växer. Precis som sin far har han en tendens att dra sig undan i nära relationer. Pappan, också han arkitekt, har pendlat mellan depressioner och maniska perioder och blivit bitter och elak på äldre dar, vilket har gått ut över sonen på flera sätt.När fadern dör börjar Laus reflektera över livet och hur allting blev som det blev. Han flyttar till den landsortsstad där begravningen äger rum. I prästen Stig finner han en vän, någon som har den värme och omtänksamhet som Laus saknar i sitt liv. Under de dagliga besöken i prästgården lär han också känna Stigs unga hustru Alma. När relationen tätnar försöker Laus fly men finner sig indragen i ett triangeldrama som får alla inblandade att tappa fotfästet.Din nästas hus är en tät och oförutsägbar berättelse. Än en gång lyckas...

Merja A

2011-01-06

Jag tycte mer om "Den stängda boken" av författaren. I början kändes den här boken litet seg, händelselös. När sedan Laus Lindborg blir vän med en prästfamilj börjar dramat tätna. Idyllisk miljö och många spännande karaktärer berikar läsningen.

Ingrid Selnes

2010-12-14

Såg med förväntan fram emot denna bok; Den stängda boken var ju en fantastisk berättelse. Men nej, Din nästas hus var inte i samma klass. Klart läsvärd, men ganska blodlös i det som skulle beskriva en förbjuden passion. Bäst var skildringen av den danska småstadsstämningen och några minnesvärda invånare.

Maria Klamas

2010-11-05

Boken har ett fantastiskt omslag och den röda klänningen... vill ha vill ha vill ha... boken bådade gott även vad gäller baksidestexten där jag förväntade mig denna täta härliga känslomässiga spänning i form av något triangeldrama mellan Laus o Alma o Stig... ja så tänkte jag... som jag väntade.... det tog till del tre då först pirrade det till av spänning och jag sögs in i boken och ville inte missa ett ord en rad av denna desperata och innerliga kärlek... men sen dog det igen o slutet ja jag vet inte... men ja klänningen är ju görsnygg i alla fall.

Hedvig K

2010-10-20

Jag tyckte mycket om beskrivningen av hur relationen mellan Alma och Laus utvecklades. Med små tecken och anvisningar, något enstaka ord. I övrigt var det ingen bladvändare och inget vidare slut...

Gunvi Lundqvist

2010-09-13

Laus, Stig och Almas karaktärer är trovärdiga, dialogerna slående även de stumma träffar rätt, och framförallt situationsbeskrivningarnaa mellan de pågående samtalen är så säkra.
Rekommenderas som njutbar kvällsläsning , men ingen bladvändare, en bok du kan återkomma till med lite paus eftersom huvudpersonerna gett så starkt intryck är du med i handlingen direkt.

Ullis N

2010-08-25

Beskrivningen av Laus karaktär, språket i allmänhet och de underfundiga meningarna i synnerhet, det som sägs och inte sägs.....ja, bortsett från slutet är den här boken fulländad i mina ögon.