Din lycka r min

Jag trodde mig sker p att jag lst alla av Kerstin Thorvalls romaner mellan ren 1976-1996. Jag blev drfr mycket frvnad nr jag upptckte tv romaner som jag av ngon anledning missat. Denna, samt: "Den lyckliga krleken (1977)". D jag tyckt mycket om hennes bcker, brjade jag med stor entusiasm att lsa denna bok. Beredd p att lsa om ngon av hennes vanliga olyckliga medellders kvinnor som finner gldje p "frbjudet" hll. Men jag blev uppriktigt sagt frvnad d jag fann att huvudkaraktren i den hr romanen r en ung man.
Tre olyckliga individer...
"Jag r lycklig om du r lycklig"
S lter Arons livsfilosofi. Trettiotv r gammal, plikttrogen och livrdd fr att inte vara till lags, gr han sitt bsta fr att p alla stt kunna tillfredsstlla de mnniskor han har omkring sig. Framfrallt de tv kvinnor som str honom nrmast. Han r gift med Anja, 30, sedan nio r och fungerar i relationen med henne som ngon kombination av make/frlder/psykolog d hon r konstant olycklig, livrdd och med svr ngest. Minsta sak som gr henne emot utlser det ena neurotiska anfallet efter det andra. Mest av allt skulle hon behva hjlp frn psykiatrin. Men Anja vgrar och detta utlser ett nytt anfall. Tnk om arbetskamraterna fick veta att hon gick i terapi!
Den andra kvinnan, lskarinnan r den snart femtioriga Asta. En gng firad sexsymbol i svenska 50-tals komedier, nu en frfallen kvinna som ter antabus och vars enda gldje r de stunder hon fr tillbringa med Aron. Anja r uppvxt med religionen som stndig fljeslagare och Jesus finns konstant i hennes huvud. Denna religion tvingade henne till abort nio r tidigare, livrdd fr vad frldrarna och frsamlingen skulle sga nr det visade sig att det kommande barnet kommit till fre ktenskapet.
Tv feministkvinnor, Boel och Nina- svl Anjas som Astas raka motsatser blandas in i berttelsen. Och med dem ven John, Ninas mycket yngre sambo. Boel och Nina lyckas vertala Aron och en stndigt livrdd Anja att flja med dem ner till Spanien p semester. Men hur ska den konstant grtande Anja klara av det? Och hur ska Aron kunna lmna Asta p flera veckor?
Anja lter snart meddela att hon vill ha barn. Men r det ngot som den fljsamma Aron verkligen vill? Och r Anja p ett psykologiskt plan tillrckligt stabil fr att ta ansvar fr ett barn? Hon r ju sjlv ett barn i en vuxen kvinnas kropp som suger p tummen fr minsta smsak.
Och hur ska Asta klara sig utan Aron?
Och vad vill Aron? Annat n att vara till lags? Fr ven i frhllandet mellan Aron och Asta knner Aron det stndiga behovet av vilja vara till lags.
En mycket vlskriven relationsroman med tre mycket intressanta karaktrer att flja. I Asta kan jag finna en stor likhet till de medellders kvinnor som brukar figurera i Thorvalls romaner. Anja r en mycket speciell karaktr som drev mig till stor frustration under lsandets gng. Och Aron r en fascinerande karaktr. Han har ftt de ganska typiska kvinnliga manr med att stndigt vara till lags och inte ha ngon egen rst eller vilja att driva sina egna nskeml eller sikter fram.
Den hr romanen vckte mnga tankar under lsandets gng och jag kan drfr varmt rekommendera den!