Din heder

Svensson, Martin

| 2009

När Viktor efter en kort promenad kommer hem till sin lägenhet, upptäcker han att hans balkongdörr är uppbruten. Men ingenting verkar ha blivit stulet. Det här blir början på en rad besynnerliga händelser som leder till att Viktor kommer i kontakt Meryem, en palestinsk-kurdisk tjej i tjugoårsåldern som han har ett vagt minne av att han träffat under en blöt natt på krogen. Viktor dras mer eller mindre ofrivilligt in i Meryems liv och får både hennes bror och hennes svartsjuke pojkvän efter sig och lär även känna hennes färgstarke farbror Memmet. Snart har det gått så långt att alla tror att Viktor är Meryems nya pojkvän, och Viktor gör tappra försök att ta sig ur vad han uppfattar som en alltmer absurd historia. Din heder är en berättelse om vad som händer när två kulturer kolliderar med varandra och familjens heder blir en ursäkt för att förtrycka kvinnor så att de inte har något annat val...

Sandra Sjöstedt

2012-05-25

Ganska tråkig

Linn Lagerström

2010-07-28

Hederskulturen är verkligen ett ämne som engagerar. Gripande historia som är berättad på ett lättläst sätt (läste den på en timma). Kan dock inte påstå att boken är välskriven, stilen tilltalar mig inte alls.

cecilia martinsson

2010-07-14

Intressant ämne, men boken fångar mig inte. Känns inte äkta tyvärr. Läs hellre En fråga om heder av Unni Vikan.

2010-02-17

En enkel och lättläst roman om ett viktigt ämne, hederskultur. Tyckte mycket om boken, och kan helt klart rekommendera den.

Kristina Simar

2009-12-11

Intressant bok om hederskulturen från ett manligt perspektiv.

Gunvi Lundqvist

2009-07-02

Gillade boken. Hur aningslösa är inte många av oss, precis som Viktor är. Kulturskillnaderna tas upp på ett relistiskt sätt även om detta är en roman. Det finns många Meyram i Sverige och alla är inte lika starka och orkar bryta med sin familj.
Mycket läsvärd, gillade också skrivsättet de olika karaktärerna blir synliga. Åtminstone för mig.

Mimmi S

2009-07-02

Det mest slående med denna bok är - tyvärr - hur illa korrekturläst den är.