Dimmornas lek

Morton, Kate

| 2007

Sommaren 1924. Under ett glittrande societetsparty på det engelska herresätet Riverton Manor tar den unge poeten Robbie Hunter sitt liv. Två systrar, Hannah och Emmeline Hartford, bevittnar tragedin. Efter händelsen kommer de båda kvinnorna aldrig mer att tala med varandra. Vad var det egentligen som utspelade sig den kvällen vid sjön? Vad var bakgrunden till det som hände?  Vintern 1999. En gång i tiden var Grace Bradley tjänsteflicka på Riverton Manor. Nu, vid nittioåtta års ålder, kontaktas hon av en amerikansk regissör som ska göra en film om den gamla tragedin. Romanens handling pendlar mellan nutid och dåtid, mellan upptakten till tragedin och samtalen mellan den gamla damen och regissören. När Grace börjar berätta om livet på Riverton Manor vaknar både lyckliga och obehagliga minnen till liv.  Grace är bara fjorton år gammal när hon börjar arbeta på Riverton Manor....

Katarina Strid

2015-07-13

Inte samma klass som hennes senare böcker. Denna var lite för lång, man drog ut på det hela onödigt mycket.

Lotta Lettenström

2014-08-04

Grymt besviken. Vilken långtråkig bok. Först på slutet kom historien igång och man kände igen hennes sätt att skapa historier.

Malin Lundh

2012-07-20

Lika underbar som hennes andra böcker.

Caroline Adolfsson

2012-04-03

Något långdragen, men bra. Tjänstefolket var precis som i Herrskap och tjänstefolk - en sträng butler, den runda kokerskan och den smått korkade kökspigan. Gillar man Downton Abbey kan den här boken vara ett tips.

Eva Sandhammar

2011-02-01

Gav en stunds avkopplande underhållning, i positiv bemärkelse. Första halvan var bäst, senare delen segare och mer förutsägbar.

A Bookaholic Swede

2011-01-22

Efter att ha läst "Den glömda trädgården" hade jag hoppas på en lika bra bok, men "Dimmornas lek" lyfte aldrig ordentligt handligsmässigt och karaktärerna var inga som jag direkt brydde mig om. Men den gick an att läsa även om handlingen var väldigt förutsägbar. Första delen av boken var intressant, sedan blev den en aning trög och stundtals irriterade att läsa för att slutligen hämta upp sig sig en aning mot slutet. 3-

Anna-Karin L

2011-01-18

Nja, jag hade nog lite för höga förväntningar, men tog mig genom den och glömde den rätt fort.

Maria Falk

2010-11-30

Mortons böcker må ha omslag som signalerar "Jackie Collins", men ack så fel! Hennes böcker är mycket välskrivna, magiska och spännande.

2010-02-01

Ja, ännu en engelsk herrgårdsroman. Jag hade stor behållning av berättelsens första del. Kanske främst för att den berättades ur tjänstefolkets perspektiv. Men vår berättelse urartade tyvärr, blev bara banal och icke trovärdig. What a pity! Nästan lika hemsk som bokomslaget.