Dimmornas lek

Morton, Kate

| 2007

Sommaren 1924. Under ett glittrande societetsparty p det engelska herrestet Riverton Manor tar den unge poeten Robbie Hunter sitt liv. Tv systrar, Hannah och Emmeline Hartford, bevittnar tragedin. Efter hndelsen kommer de bda kvinnorna aldrig mer att tala med varandra. Vad var det egentligen som utspelade sig den kvllen vid sjn? Vad var bakgrunden till det som hnde?  Vintern 1999. En gng i tiden var Grace Bradley tjnsteflicka p Riverton Manor. Nu, vid nittiotta rs lder, kontaktas hon av en amerikansk regissr som ska gra en film om den gamla tragedin. Romanens handling pendlar mellan nutid och dtid, mellan upptakten till tragedin och samtalen mellan den gamla damen och regissren. Nr Grace brjar bertta om livet p Riverton Manor vaknar bde lyckliga och obehagliga minnen till liv.  Grace r bara fjorton r gammal nr hon brjar arbeta p Riverton Manor....

Katarina Strid

2015-07-13

Inte samma klass som hennes senare bcker. Denna var lite fr lng, man drog ut p det hela ondigt mycket.

Lotta Lettenstrm

2014-08-04

Grymt besviken. Vilken lngtrkig bok. Frst p slutet kom historien igng och man knde igen hennes stt att skapa historier.

Malin Lundh

2012-07-20

Lika underbar som hennes andra bcker.

Caroline Adolfsson

2012-04-03

Ngot lngdragen, men bra. Tjnstefolket var precis som i Herrskap och tjnstefolk - en strng butler, den runda kokerskan och den smtt korkade kkspigan. Gillar man Downton Abbey kan den hr boken vara ett tips.

Eva Sandhammar

2011-02-01

Gav en stunds avkopplande underhllning, i positiv bemrkelse. Frsta halvan var bst, senare delen segare och mer frutsgbar.

A Bookaholic Swede

2011-01-22

Efter att ha lst "Den glmda trdgrden" hade jag hoppas p en lika bra bok, men "Dimmornas lek" lyfte aldrig ordentligt handligsmssigt och karaktrerna var inga som jag direkt brydde mig om. Men den gick an att lsa ven om handlingen var vldigt frutsgbar. Frsta delen av boken var intressant, sedan blev den en aning trg och stundtals irriterade att lsa fr att slutligen hmta upp sig sig en aning mot slutet. 3-

Anna-Karin L

2011-01-18

Nja, jag hade nog lite fr hga frvntningar, men tog mig genom den och glmde den rtt fort.

Maria Falk

2010-11-30

Mortons bcker m ha omslag som signalerar "Jackie Collins", men ack s fel! Hennes bcker r mycket vlskrivna, magiska och spnnande.

2010-02-01

Ja, nnu en engelsk herrgrdsroman. Jag hade stor behllning av berttelsens frsta del. Kanske frmst fr att den berttades ur tjnstefolkets perspektiv. Men vr berttelse urartade tyvrr, blev bara banal och icke trovrdig. What a pity! Nstan lika hemsk som bokomslaget.