Dikter och prosa 1954-2004

Tranströmer, Tomas

| 2011

Med sitt särpräglade metaforrika språk har Tomas Tranströmer sedan debuten 1954 med 17 dikter befäst sin plats som en av Sveriges största poeter. I april fyller Tomas Tranströmer 80 år och det vill vi fira och uppmärksamma. I en vackert formgiven volym ger vi ut Tomas Tranströmers samlade dikter från 17 dikter till Den stora gåtan liksom den självbiografiska prosaboken Minnena ser mig.

Mattias Lönnqvist

2018-04-10

Jag har alltid gillat Tranströmer och den här boken tycker jag sammanfattar hans skrivande på ett bra sätt. Om man enbart ska köpa en poesi-samling så ska man köpa denna.

Lo Lindström

2013-07-20

Läst ungefär halva boken, om jag någon dag fortsätter så är det för att ge Tranströmer en andra chans, vi får se hur det blir med det. Jag tycker dikterna saknar innehåll och att samma ord återkommer hela tiden utan att komma med ny innebörd eller känsla. Tranströmer målar upp ofullständiga bilder och lämnar mig otillfredsställd. Hav och fåglar i all ära, men Tranströmer ger det jag själv kan se är vackert i naturen inget nytt. Jag känner ingenting.

Conny J

2012-08-18

Bitvis briljant, Minnena ser mig och enstaka dikter är formidabelt!
Vissa passager är svårare, lite för svårt just nu för mig, men övning ger färdighet.
Romansks bågar är min favoritdikt!
Valv bakom valv oändligt...

Kamali 

2012-04-24

Jag förstår inte ens en tiondel av det han skriver. Märkligt språk.

Maria Lindén

2012-03-03

Det låga betyget ger jag för att jag har svårt för dikter över huvud taget. Men jag tog mig igenom hela samlingen!

Kenneth Olausson

2012-02-21

Omläsning. För första gången har jag nu på allvar läst Tranströmer och detta från pärm till pärm. Det tog tid. Men för första gången förstår jag Svenska Akademiens motivering till Nobelpriset: "för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss en ny tillgång till det verkliga". Jag är alldeles matt. Det är som att "min blindhet har gett sig av. / Den mörka fladdermusen har lämnat ansiktet och saxar omkring i sommarens ljusa rymd".

Louise A

2011-04-14

Ska man bara läsa en poet, så är det Tranströmer. Han har ALLT.

Kenneth Olausson

2011-04-14

Hoppas boken är ett led i planeringen för Tranströmers kommande Nobelpris. Allt annat vore en skandal