Die unendliche Geschichte

Ende, Michael

| 2008

Flag from de

"Tu was du willst", so heißt es auf dem Symbol der unumschränkten Herrschaftsgewalt in Phantasien. Doch was dieser Satz in Wirklichkeit bedeutet, erfährt Bastianerst,alsihn einmagisches Buch in das wunderbare Land entführt. Phantasien ist vom Untergang bedroht. Und Bastian steht eine abenteuerliche Reise durch die Welt der Sumpfschildkröten und Glücksdrachen bevor. Der Klassiker von Michael Ende als phantastische Lesung mit Rufus Beck.

Annelotte Grezel

2013-05-26

En av mina favoritböcker här i världen! :)
Den är jättebra, jag skulle med glädje tvinga hela världen att läsa den. :)

Sanna Carlborg

2013-05-05

De bästa böckerna (som denna) läses lika gärna av vuxna som barn som tvärtom. Det tyder på flera nivåer av briljans. Här finns både spänning och filosofi att inhämta. Kan man föreställa sig något finare än en välgjord hyllning av fantasi och kärlek? Själv läste jag på originalspråk, spred ut min läsning på två estetiskt underbart utformade upplagor. Det förhöjde upplevelsen ännu mer.

Petra Dahlgren

2013-04-24

Jag vill så gärna ge denna boken 5-stjärnor! Men det går inte!
Jag fastna liksom aldrig för den, fördes aldrig med in i historien, det förblev bara en bok för mig.
Jag har alltid älskat filmen, sedan jag var liten och hade därför skyhöga förväntningar på boken.

Egentligen är det nog en helt underbar bok, men vi klickade aldrig riktigt.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Briljant historia som genom ett episkt äventyr suddar ut gränser för fantasins begränsningar. Den vackraste hyllningen till fantasin som jag någonsin läst, även om början av boken kan vara lite trög... . Men jag kommer att tvinga mina framtida barn att läsa den.

Saskia Rubensson

2013-04-04

Emelie A

2012-08-27

Verkligen ett episkt sagoäventyr som inte liknar något annat jag läst.

Många berättelser för barn är inte bara för barn, utan har många olika nivåer.
På en nivå äventyrsberättelse, på en annan vishet förmedlad i symbolik, sådana är Michael Endes berättelser. Genom att läsa en bok kan man ingå en process som förändrar ens förståelse av själv, om man behöver det. Det fungerar därför att vi människor har ett föreställningsliv som liknar varandras.
"Gå den undre och inre vägen: Det som är botten i dig är botten också i andra" som Gunnar Ekelöf skrev i sin dikt Jag tror på den ensamma människan.

"Det finns så många portar till Fantásien, pojken min. Många människor märker aldrig den saken. Allt beror på i vems händer de här böckerna hamnar."
"Så då är den oändliga historien olika för var och en?"
"Det kan du lita på", underströk herr Koriander "och dessutom rör det sig inte bara om böcker, utan det finns också allehanda andra möjligheter att ta sig över till Fantásien och tillbaka igen. Det kommer du själv att märka så småningom." /sidan 468

"Det finns människor som aldrig kan finna vägen till Fantásien, och det finns människor, som kan göra det, men sedan blir kvar där för all famtid. Och sedan finns det också några som färdas till Fantásien och sedan återvänder till sin egen värld. (...) Och det är de som gör båda världarna friska." /sidan 467

Världen Fantásien som det mesta av Den oändliga historien utspelar sig i, påminner inte så litet om det som C.G. Jung kallade "Det kollektiva omedvetna". Några av Den oändliga historiens "syskon" bland junginspirerade fantasyberättelser är Donaldsons Krönikorna om Thomas Covenant och Ursula Le Guins Övärlden-serie.

"En dröm kan ju inte bara gå upp i intet sedan någon en gång drömt den. Men om människan som drömde den inte behåller den i sitt minne - vart tar den då vägen? Jo, då hamnar den här hos oss i Fantásien, djupt nere i vår jords innandömen. Där avlagras glömda drömmar i tunna, tunna skikt, det ena ovanpå det andra. Ju djupare man gräver, dess tätare ligger de. Hela Fantásien vilar på en fast grund av glömda drömmar." /sidan 440

Den oändliga historien är en meta-roman. Det innebär i detta fall att boken i sig spelar en huvudroll i romanen. Detta är en överraskande avancerad berättarstruktur för att vara skriven för barn, och detta kan vara en orsak till att den förenklande filmatiseringen av boken fått en långt större popularitet än boken i sig. Många har sett filmatiseringarna av Den oändliga historien. Ni ska veta att bokens berättelse skiljer sig från filmens.

Huvudpersonen Bastian kommer till Fantásien och får genom AURYN makt att uppfylla sina önskningar, men hans självförakt driver honom in i eskapistiska drömmerier där han håller på att förlora sig själv, istället för att finna sig själv.

Bastian hade visat lejonet inskriptionen på klenodens baksida. "Vad kan det betyda?" undrade han. "GÖR VAD DU VILL, det måste väl ändå betyda att jag får göra allt som jag har lust till, eller vad tror du?"
"Nej", sa han med djup och mullrande röst, "det betyder att du bara bör göra det som är din sanna och verkliga önskan och vilja. Och ingenting kan vara svårare än det." /sidan 250

"Nu har du funnit din sista och slutgiltiga önskan" sade hon till slut."Din verkliga önskan och vilja är att kunna älska" /sidan 432

Jag tror att många av oss, liksom Bastian i boken, använder fantasin till flykt istället för att förståelse. Det är skillnad på vad vi tror oss vilja ha och vad vi egentligen behöver...

Anna Sandstedt

2012-01-16

Älskar alla böcker som handlar om böcker!

Paul Karlsson

2011-10-10

Denna bok hade jag i många år varit nyfiken på att läsa sedan dagen jag fick veta att den gamla filmklassiker jag vuxit upp med faktiskt var baserad på en bok. Mycket är också sig likt från filmen då man läser boken. För att kort sammanfatta vad den handlar om så är huvudkaraktären den mobbade pojken Bastian.Han springer av en slump in och gömmer sig på ett gammalt bokantikvariat där han själ en mystisk bok som heter "Den oändliga historien". Han gömmer sig på vinden på den skola han går på. Där börjar han läsa boken och slits snart med i handlingen för att senare upptäcka att han också är en del av den oändliga historien. Då han läser så är det hans fantasi och att han tror på det han läser som påverkar den värld som i boken boken heter Fantasia. Till skillnad från filmen så fortsätter boken då Bastian faktiskt kommer till landet Fantasia för att ta äventyret vidare. Den handling som dyker upp i filmen uppföljare. Budskapet i hela boken är att man aldrig ska sluta att ha drömmar och bevara sin fantasi. Ett vackert budskap i en fantasy bok tycker jag. Så den liknar inte något annat jag läst. Lite segläst är den förstås emellanåt. Men den kan starkt rekommenderas.

Bra bok :)

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

Liza Bolin

2011-02-09

En av de böcker jag läst flest gånger. Fenomenal!

Charlotta CG

2010-10-06

En bok som gjorde oerhört starkt intryck på mig i barndomen och då hade jag den som en av mina absoluta favoriter. När jag senare börjat läsa om den för min dotter får den inte lika högt betyg av mig som vuxen - det är helt enkelt något i skrivstilen - men därför får den dock en fyra för lovpris ska den ha trots allt.

Jenny Li

2010-08-17

Jag ger betyg efter vad jag tyckte som barn - jag har läst om den som vuxen, och då räcker språket inte riktigt till. Men det ÄR en barnbok, och som barn älskade jag den här förbehållslöst (och var djupt kränkt av de usla filmerna som smutsade ner bokens namn...!).

R Lindqvist

2009-11-24

Jag hade ganska stora förväntningar på denna ungdomsklassiker och tyvärr blev jag mycket besviken. Historien intresserar mig inte alls, hela boken känns för lång och jag tycker inte att någon i boken är särskilt sympatisk. Jag fick tvinga mig att läsa den till slut. Ett litet plus får den för metapoetiken.

Nioo S

2009-08-10

Den bästa boken jag har läst, hittills.

Victoria G

2009-06-11

En av mina första och största läsupplevelser!

Jens Burö

2009-06-11

En magisk berättelse, gjorde ett väldigt stort intryck på mig när jag läste den på mellanstadiet.