Die Tote auf dem Opferstein

Rosman, Ann

| 2013

Kerstin Kolm

2022-06-16

Oj, lite för mycket av allting. Och inte ens spännande.

Karin Johansson

2019-05-05

Gillar hur hon blandar nutid och dåtid till en historia.

2019-04-15

Välskrivet med trovärdiga och äkta karaktärer. Ok spänning men inte mer. Ok strö läsning helt enkelt. Stark 2:a

guidegirl

2016-12-21

Mycket bra. Jag älskar Ann Rosmans böcker.

2016-12-10

Nja, det blir lite för mycket föreläsningsaktigt över det hela, förståeligt eftersom så mycket är hämtat från gamla skrifter och gammal tro. Spänningen uteblir nästan helt och det kan här och var bli lite rörigt och tråkigt.

2015-03-09

Jag tycker om böcker som blandar dåtid med nutid, så det här passar mig. Skulle ha kunnat bli en 5:a men jag tyckte att handlingen stod still någonstans på mitten och det drar ner mitt betyg.

Anne Hansson

2015-03-07

Bok nr 2 är precis lika bra som ettan. Och just det här att pendla mellan då och nu är gripande. Spännande från början till slutet. Kommer att läsa hennes nästa böcker med

Helén Lundström

2014-08-30

Ann Rosman har en fantastisk känsla för hur hon ska väva samman två berättelser till en. Även om jag ibland tycker det kan bli förutsägbart så sitter jag ändå på sträckbänken för att få reda på alla hur och varför.

Therese Östman

2014-06-19

Denna var riktigt bra och spännande! Betyg: 4

Denna andra bok av Ann Rosman är lika spännande som första fast ännu mera av bladvändare. Den handlar om samma karaktärer som första boken fast där det blir ännu bättre allteftersom. Du kan heller aldrig riktigt räkna ut hur det hela avlöper.

Rekommenderar verkligen!!

2013-09-21

Herregud en sån rörig deckare. Välskriven. Men nej. Ingenting för mig! Dessutom är jag inget direkt fan av Mirja Turestedt som uppläsare!

annika åberg

2013-09-09

Så bra, intressant och spännande. Ville bara läsa mer o mer. Favvoförfattaren just nu. Rekommenderas skarpt.

2013-06-13

Pendlade mellan en tvåa och en trea men nej tyvärr. Lite för mycket hokus pokus som inte riktigt passade in i en deckare. Ibland även lite för mycket historiska utläggningar. Får känslan av att författaren velat göra lite för mycket med sin bok. Synd för hennes första var riktigt bra! Den här blev lite långsökt. Plus för huvudkaraktärerna och den sköna vardagsdialogen.

2013-05-11

För nästan ett år sedan läste jag första delen om Karin Adler och förutom att persongalleriet var ohyggligt stort och extremt svårt att hålla ordning på så tyckte jag riktigt mycket om boken. Kanske egentligen mest för miljön (Bohuslän) som fick mig att längta hem, men också för att Rosman helt enkelt är en bra berättare. Så varför har då del två förblivit stående oläst i hyllan? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/05/sjalakistan-av-ann-rosman.html

Erika Emanuel

2013-04-19

Spännande och intressant historisk förknippat. Lättläst.

Carina Svensson

2013-04-16

Inte alls lika många nya karaktärer att lära känna som i "Fyrmästarens dotter". Däremot mycket mer spännande och jag ger den en stark fyra! :)

Riktigt spännande. Och sorglig.

Sussie S

2012-11-01

Ren njutning!

Jenny Jansson

2012-08-26

Väldigt svår att släppa taget om. Bättre än den första!

Ullis N

2012-01-17

Ann lyckas kombinera grymhet med gemytlighet på ett riktigt trovärdigt sätt. En riktig krypa -upp- i-soffan-bok, men som inte lämnar några längre spår.

Maria Johnson

2012-01-14

Bok nummer två av Ann Rosman var precis lika bra som den första. En välskriven och spännande pusseldeckare

Riktigt otäck bitvis!

Jessica Nilsson

2011-06-13

Bra bok. Gillar hennes sätt att växla mellan nu och då utan att det blir rörigt. Gillar den här bättre än hennes första.

Rasmusmatte .

2011-05-31

Jag gillade verkligen denna deckare. Okomplicerat skriven utan krussiduller. Lättläst, precis som en bra deckare skall vara

Hannes Took

2011-04-17

Jag gillar hennes sätt att berätta parallella historier som möts någonstans framåt slutet, gillade även det historiska perspektivet och den var spännande. Tycker den var helt klart bättre än första boken!

Maria Eriksson

2011-03-22

Bra story! Mirja är suverän som uppläsare!

Linda Bohlin

2010-12-22

Det märks att Rosman börjat få textflöde. Denna bok var underbar och jag sträckläste med bävan för att den skulle ta slut. Bra intriger, gedigen research och fina miljöer!

Anna Liljeby

2010-12-05

Spännande bok med bra historia..

Lotta Svensson

2010-11-19

En deckare med spänning, inlevelse och lärdom. Jag tackar och bugar för Ann Rosman, för det trevliga nöjet jag hade av att läsa hennes bok Själakistan.

Första boken var bättre men denna var klart godkänd

Pia Stendahl

2010-09-09

Det märks att Ann Rosman är fascinerad av Marrstrand och dess historia. Hon är ordentligt påläst inför skrivandet av Själarkitan. Det är spännande att läsa hennes skildringar om häxjakt, trolldom och historia men själva deckarhistorien är inte lika spännande.

Jag tycker intrigen känns väl tillkrånglad och krystad. Att det finns kopplingar mellan ett mord i nutid till häxprocesserna på 1600-talet har jag lite svårt att köpa.

Språket är lättsamt och det finns ibland en liten humoristisk underton som jag uppskattar.

Jag tror att det kommer att bli med Själakistan som det blev med Rosmans första bok, Fyrvaktarns dotter, nämligen att någon månad efter att jag läst färdigt boken så har jag redan glömt vad den handlade om.

Ann-Lis Engbom

2010-09-07

Ann Rosmans böcker är klart bättre än t.ex. Läckberg böcker. Historiska fakta känns här genomarbetade medan Läckberg slarvar sig fram.

Eva Bommelin

2010-09-02

En bra bok med historia blandat med fakta och författarens egna påhitt för att klara hela historien. Det blir väldigt rörigt när slutet närmar sig nästan för komplicerat. Den är väl öppen för det går att förutse vilka som kommer attt bli misstänkta.

2010-08-30

Jag tycker att den här boken är helt ok. Läste recensionen nedan innan och förväntade mig att en väldigt stor del skulle handla om försäkringskassan, men det spåret är bara en väldigt liten del som jag tycker ger en bild av det sverige vi har idag. Bättre än Läckbergs senare böcker.

Karin Söder

2010-08-04

En lättläst, spännande bok utan överraskningar. Rekommenderas.

Marina Larsson

2010-07-26

Lika bra som föregående bok. Spänning, relationer och historia som vävs ihop till underhållande stunder för läsaren..

Maria Larsson

2010-07-15

Att ta ställning och ge en mental känga till Försäkringskassan omänskliga och fyrkantiga beteende av människor är både befogat och beundransvärt eftersom de förtjänar all tänkbar kritik.
Men när man gör det i en "spänningsroman" bara för sakens skull och utan relevans blir det genast bara patetiskt.

Den egentliga intrigen i Ann Rosmans andra bok, "Själakistan", borde ha varit att en skolklass hittar en död kvinnokropp utan huvud i medeltida kläder nära en fästning i Marstrand. Därpå återfinns ett kvinnohuvud i en trädgård.
Den rättsmedicinska undersökningen visar att den huvudlösa kroppen och det hittade huvudet inte tillhör samma person men att de två kvinnorna sannolikt varit systrar.

Istället får vi följa en person som heter Sara och hennes kamp för att komma tillbaka efter en långtidssjukskrivning på grund av utbrändhet och hennes tröstlösa strid mot Försäkringskassan. Jag tar för givet att Sara har en betydande roll i gåtans lösning under tiden jag läser om henne.
När boken är utläst kan jag konstatera att hennes medverkan för intrigen helt saknar relevans och jag förstår inte riktigt hennes roll alls för handlingen.
Det är precis som om Rosman petat in Sara i boken för att visa sitt ställningstagande mot Försäkringskassan. Det skulle göra sig bättre i en debattartikel. I en deckare blir det bara skrattretande och snarare är det så att effekten av den inbyggda kritiken får motsatt effekt.

Jag kallade Rosmans debut, "Fyrmästarens dotter", för en "Läckberg-ripoff". Även i denna uppföljare har Rosman plankat Läckberg rakt av med de historiska tillbakablickar som blivit Läckbergs signum. Men till skillnad från Läckberg som fortfarande kan hålla sina läsare på halster och skapa spänning, blir Rosmans försök att göra detsamma som Kalle Blomkvist för utbrända.
Det är som sagt bra att någon vill föra deras talan men forumet för det är så fel det kan bli.

Över lag känns "Själakistan" väldig amatörmässig. Språket är banalt och pubertalt, personbeskrivningarna plattare än pannkaka och Rosman får inte ihop intrigen på slutet (kan bero på att hon lägger så stor vikt på det oväsentliga).

Den här boken duger inte ens till att vara ett exempel för vad man inte ska göra i en deckare utan är bara slöseri med träd.

Maria Larsson

2010-07-15

En hårt överstruken etta i betyg. Rent bedrövligt dålig.

Elisabeth Karlberg

2010-07-02

Jag njuter av miljöerna! Även om story egentligen har en mycket mörk bakgrund tycker jag ändå att boken i grunden är positiv. Kanske fylls jag att dessa positiva känslor för att jag älskar västkusten så mycket. Vad vet jag? Mitt råd - läs boken.

2010-06-28

För ett par månader sen så läste jag Ann Rosmans debutbok "Fyrmästarens dotter". Jag tyckte att den var mycket bra.

Nu har jag läst den fristående uppföljaren "Själakistan". Och den var ännu bättre!

Jag tycker verkligen om Ann Rosmans sätt att skriva. Och miljöskildringarna från Marstrand är väldigt fina. Och jag gillar verkligen blandningen av nutid, tillbakablickar, historia, och gammal folktro.

Personporträtten är väldigt bra. Och jag hoppas verkligen att vi får följa huvudpersonerna i många, många böcker framöver.

Jag rekommenderar verkligen "Själakistan". Men läs "Fyrmästarens dotter" först!

Karolina Edström

2010-06-14

Patricia B

2010-06-08

Klart mycket bättre än hennes första bok, en tredje bok kanske blir riktigt bra?!