Die Strömung

2021-01-28

Börjlind tillhör absolut de bästa deckarförfattarna i Sverige idag. Spännande, välskrivet och med riktigt sköna karaktärer. Jag gillar Olivia Rönning skarpt. Intrigen i denna bok är skrämmande aktuell men känns ändå lite långsökt. Inte lika bra som tidigare böcker i serien men likafullt klart läsvärd.

2020-10-07

Min satsning och ambition att läsa klart serier fortsätter och det var nu dags för tredje delen i serien om Olivia Rönning och Tom Stilton. Jag ska inte säga att jag blev besviken på förra delen, men den innehöll en hel del av saker som jag inte riktigt gillar. Det var spännande ta tag i Svart gryning nu och se om det var något tillfälligt eller återkommande. Tyvärr verkar det vara återkommande. I alla fall är det nästan än värre i den här.

Kapitlen är oftast korta och när de inte är det så finns det naturliga pausställen mitt i. Det gör att man ju (nästan) alltid hinner med ett kapitel till. Tempot är nog egentligen mer långsamt än snabbt. Det finns tid för eftertanke, men samtidigt finns det ett rejält driv framåt. För övrigt väldigt spännande det här med att ta hjälp av DNA, för att lösa gamla brott genom att få träff på släktingar. Det har vi ju sett att det fungerar i verkligheten, så sent som för några månader sedan.
Motivet är ganska så långsökt och historien är rejält osannolik med en hel del mer eller mindre märkliga sammanträffanden. Det blir alldeles för mycket slump av det hela. Men allvarligt, vem bryr sig? Svart gryning är rejält spännande.
OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/10/svart-gryning-av-cilla-borjlind-rolf.html

Helena Rasmusson

2019-02-06

Serien fortsätter på samma sätt! Bra tempo & intressanta karaktärer!

Karin Johansson

2018-03-28

Inte lika bra som föregångaren men läsvärd.

Å

ÅH

2017-05-14

Blev besviken på denna. Gillade verkligen Springfloden. Den här var tjatig, författarna skriver läsaren på näsan. Den kändes också orealistisk, icke trovärdig och samtidigt effektsökande med en empatilös mördare som ger sig på mörka barn. Paret Börjlind kan bättre än så.

Inger Jonsson

2017-02-10

Känns aktuell med tanke på alla brott som begås med tashat som drivkraft.

Katarina Nord

2016-10-30

Bra, spännande men....kanske var det för tätt inpå föregående bok. Ibland behöver jag några böcker mellan samma författare. Dock har boken bra " knorr" på slutet och jag kommer definitivt att läsa uppföljaren - om ett tag.

Marina Pedersen

2016-10-27

Bra

Helene Roos

2016-09-14

Lättläst spänninsdeckare som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Lena L

2016-08-07

Spännande och välskriven om två bestialiska mord.

Ingela Svensson

2016-06-05

Där sjönk trilogin med ett ljudligt plask.

Här har vi två författare som använder sig av sin litteratur för att föra fram sin politiska propaganda.
Hela storyn är larvig och saknar trovärdighet. Läste halva boken sen fick jag nog.
Köper inga fler böcker av dessa författare

Monica Helmersson

2016-05-31

En bladvändare, kunde inte sluta läsa tills den var slut. Hoppas att det kommer fler om Olivia.

Maria Jacobsson

2016-05-14

Bra deckare. Lite många personer att hålla reda på, annars lätt att komma in i.

Karin Almén

2016-01-30

Nej den var bara för mycket...

Marita Ryen

2015-01-29

Bok nr 3 om Olivia Rönning. Spännande men kändes lite seg.

Hanna *

2014-12-02

Långsam, för detaljerad, tråkigt språk. Ingen författare jag fastnade för.

Kim M. Kimselius

2014-11-09

En ruskigt otäck bok som gjorde mig mycket rädd. I tredje boken om Oliva Rönning hittar vi henne i skånska Höganäs där hon har fått en tjänst. Olivia blir inblandad i ett hemskt barnmord och börjar nysta i trådarna. Något som gör att hon blir hotad till livet.

I Stockholm får Tom Stilton en bok med massor av tidningsurklipp, de handlar om ett olöst mordfall som han hade hand om när han arbetade som kriminalare. Till slut knyts Oliva och Toms liv åter ihop genom DNA-test i de båda fallen.

En mer skrämmande verklighet än vad man först anade.

Jag tycker om Cilla och Rolfs sätt att direkt fånga läsaren och sedan hålla ett järnhårt grepp. Inte för ett ögonblick släpper de taget om läsaren. Handlingen går trots det inte i ett rafflande tempo, utan det finns tid för eftertankar, funderingar, miljöskildringar och rejäla personskildringar, något som bara förhöjer boken.

En bok jag varmt rekommenderar dig om du tycker om deckare.

Kim M. Kimselius

2014-11-09

En mer skrämmande verklighet än vad man först anade.

En bok jag varmt rekommenderar dig om du tycker om deckare.

Eva Jacobson

2014-10-29

Ganska ok deckare. Lättläst. Slutet var bara för mycket. SVAG 3:a.

2014-10-20

En lättläst, underhållande spänningsdeckare, svår att lägga ifrån sig.

Vilken spännande bok. Riktig bladvändare. Måste läsas!

Lars Bruman

2014-10-07

Återigen levererar de en kuslig, berättelse. Nu mer i tiden än någonsin.

2014-09-15

Betyg: 5 av 5.

?Svart gryning? är den tredje delen i serien om Tom Stilton och Oliva Rönning. Jag har läst dom två tidigare och tyckte att dom var mycket, mycket bra. Här är en länk till den första boken, ?Springfloden?, och här är en länk till den andra boken, ?Den tredje rösten?. Båda böckerna fick 4,5 av 5 i betyg av mig, även om jag tyckte att ?Springfloden? var något bättre.

Och nu känner jag att jag måste ge ?Svart gryning? högsta betyg. För jag tyckte nog att den här senaste boken var ännu lite bättre.

Författarna, Cilla & Rolf Börjlind, har ju skrivit massor med olika manus till serier och filmer, och det märks. För man ser verkligen allting framför sig när man läser, som i en film eller som i en serie.

Böckerna är mycket välskrivna, men väldigt lättlästa. Ett härligt läsflyt är det i dom, och jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken. Och jag tycker så mycket om huvudpersonerna och karaktärerna i böckerna.

Handlingen i den här boken känns mycket aktuell, eftersom den handlar en hel del om rasism.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som gillar svenska kriminalromaner av hög kvalitet. Men jag tycker att man ska läsa böckerna i rätt ordning, eftersom det ger så mycket mer då.

My.loved.books

2014-09-11

En Otroligt bra och obehaglig bok!