Die Geschichte der Liebe

Krauss, Nicole

| 2005

Flag from de

Die Hauptrolle in diesem Roman spielt ein Manuskript, betitelt "Die Geschichte der Liebe". Vor über 60 Jahren schrieb Leo Gursky es im polnischen Slonim, als Zeichen seiner Zuneigung und Treueschwur für die Frau seines Lebens. Doch in den Wirren des Zweiten Weltkriegs wurden die Liebenden getrennt, das Buch ging verloren. Heute ist Leo achtzig, so gebrechlich, dass er sich unsichtbar fühlt, und jeden Abend klopft er an die Heizung seines New Yorker Apartments, um seinem Nachbarn kundzutun, dass er noch atmet. Leo weiß es nicht, doch das Buch überstand den Holocaust, wob andere Liebesbande. Die vierzehnjährige Alma ist nach einer seiner Figuren benannt. Und obwohl sie alle Hände voll zu tun hat - etwa ihren kleinen Bruder zu beaufsichtigen, der glaubt, der Messias zu sein, oder ihre früh verwitwete Mutter wieder unter die Haube zu bringen -, lässt...

Astrid Olsson

2023-10-21

Jag ser flera paralleller till hennes dåvarande make, Jonathan Safran Foer, i stilen. Vem som inspirerat vem vet jag inte. Men att båda presterar två så fantastiska böcker vid samma tid är ju smått fantastiskt. Underbar bok. Nicole Krauss är fantastisk.

Sara Ekdahl

2020-01-27

Andra gången gillt.

Sanna Carlborg

2017-06-24

Huvudpersonen i boken är Leo Gursky, en judisk gammal man som överlevde andra världskriget i Polen. Han är alldeles ensam i världen och lever bara på minnen och fantasier. Under kriget skildes han nämligen från sin stora kärlek Alma som gifte sig med en annan i tron om att Leo var död. Detta är grunden för romanen. Men den handlar om så mycket mer och den byter berättarperspektiv titt som tätt. Det är väldigt svårt att hänga med i och det gör att läsmotivationen tar skada. Det är den där typen av roman som består av en massa lösa trådar som knyts ihop först i slutet. Betyg: nja.

Zack Simone

2017-02-15

För krånglig & ostimulerande för mig.

Matilda El Rameid

2017-01-23

Så vackert skriven men samtidigt spännande

Sara Frimodig

2015-11-03

Tyckte så himla, himla mycket om den här boken. På nästan varje sida finns citat som är så fina att de skulle passa att rama in. En fantastisk kärlekshistoria, berättad på ett fint och samtidigt väldigt annorlunda sätt.

Lite smågullig. Väldigt lättläst och läsvärd.

En lättläst och lite mysig bok om en mans berättelse om sitt livs kärlek. Helt klart läsvärd. En klar 4:a.

Merja A

2014-03-13

Hade börjat läsa boken en gång tidigare och lagt undan den bland olästa böcker. Nu är jag glad att jag läste "Kärlekens historia" som är en helt underbar roman. Den innehåller kärlek, gripande människoöden och härlig humor. En stark fyra!

Hanna Wilhelmi

2013-11-26

Trevlig

Louise Ö

2013-07-03

Det här var en gullig bok, men om man inte läser den i ett sträck så blir man lite förvirrad. Den hoppar jättemycket i tiden. Jag hade ingen koll på vem som var vem till slut!

Maria Blomkvist

2013-03-10

Fin historia men av någon anledning berör den inte. Glöms med lätthet bort när läsandet är avslutat.

Karin Larsson

2013-01-16

Det bästa med boken är hur målande författaren är: man känner lukter ock smaker!

Maria Jönsson

2012-10-01

Nja, det blev lite väl rörigt. Fick inte ihop det till slut. En bok om allt och inget.

Alekzandra K.

2012-08-12

Svår.

Nanna Naumann

2012-05-06

En knapp fyra faktiskt. Jag gillade boken, den var trevlig att läsa, men den gav mig inget mer. Istället kände jag nästan att den var lite... tom ibland. Samtidigt som den är mycket välskriven och har en intressant historia. Hm.

Elias Chougui

2012-04-29

Förvånandsvärt bra faktiskt. Den här gillar jag!

2012-04-27

Ibland vet jag inte om det är två eller tre böcker i boken. Mycket är förvirrande och enerverande. Förtar lite av läslusten att fundera över hur var det här nu då. Under tiden jag läser tänker jag att det här blir nog en trea...men, när boken är slut och den fått lägga sej ett par dagar är den helt underbar. Fint skriven och lite underfundig humor. Tyckte mycket om den.

Amanda S

2012-03-12

Väldigt fin.

Emma Hortlund

2011-11-26

En fantastisk historia med många lager. Rolig och sorgsen. Invecklad och gripande. Speciell. Nicole Krauss är gift med Jonathan Safran Foer och jag får samma känsla av boken som när jag läser Safran Foer.

Kärlekens historia handlar Alma. Alma är alla kvinnor som man någonsin har älskat. Alma är författaren Leo Gursky livs kärlek och han skriver en bok om henne. Alma är huvudpersonen i Kärlekens historia. Och många år senare föds Alma som blir uppkallade efter Alma i Kärlekens historia. Men vad hände med boken som Gursky skrev? Vad hände med Alma? Vem skrev egentligen Kärlekens historia? Vem är det som vill ha den översatt? Och vem är Bruno?

Jag tyckte att boken var underbar att läsa, men något svår att hänga med i emellanåt. Jag skulle gärna läsa den igen.

Sarah Andersson

2011-11-24

Helt underbart språk!

Annelie S

2011-10-10

Hade nog för höga förväntningar tror jag.... Jag blev intresserad redan på första sidan, men sedan blev jag lite förvirrad. Den tonåriga Alma; jag trodde länge att hon var huvudpersonen i boken som Leo höll på att skriva, men så var det ju inte alls...

Emma Nordenberg

2011-10-06

Så vackert språk och så välskriven.

Frida W

2011-08-16

bra bok egentligen...tror jag. fint skriven och så, men tyckte att den var mest rörig och svår. förstod aldrig riktigt vem som var vem...och när.

Anita Lundgren

2011-07-13

Den här tyckte jag mycket om! Hade inte stora förväntningar, men det var något helt annat än en "vanlig" kärleksroman. En fantastisk historia full med små detaljer och formuleringar och en gripande historia i botten. Kommer nog att läsa om den för jag är övertygad om att det finns mycket kvar att upptäcka i denna bok.

johanna ma

2011-06-20

fantastiskt språk och minnesvärda citat.

Camilla Eriksson

2011-06-11

Nej denna bok gillade jag inte överreklamerad tycker jag.

Eva Pettersson

2011-06-09

Vacker, annorlunda och fängslande. Sträckläste denna, men önskar att jag givit den lite mer tid att sjunka in, för den ger en känsla som man gärna vill bevara inom sig.

Josefine Lind

2011-06-08

Den här boken var väldigt bra. Bra språk och jag hade svårt att sluta läsa. Tycker det är en fascinerande historia där alla detaljerna inte behöver redas ut.

Sofie Petersson

2011-05-29

Kärlekens historia är ett banalt namn på en roman, men boken förtjänar mer. Självklart går handlingen i kärlekens tecken och likt ett spindelnät vävs olika öden samman till en gåtfull historia, vilket kräver läsarens uppmärksamhet genom sidorna för att upptäcka lösningen. I centrum befinner sig en magisk bok om kärlek som för människor samman, får vänner att svika sina ideal och en ung kvinna som likt en detektiv tar tag i mysteriet kring den mytomspunna boken, Kärlekens historia. Det är en charmerande och ömsint historia med intressanta karaktärsgestaltningar, tyvärr försvann jag ibland iväg och tappade uppmärksamhet. Kärlekens historias handling är svår att beskriva, den ger mer en känsla än en direkt tydlig handling. Vad kan jag säga, den handlar om kärlek och olika vägar som den nästlar sig in på. Kärlekens historia är svår att betygsätta, men den får en trea, tack vare den udda karaktären Leo Gursky.

maja vestlund

2011-04-15

förstod mindre ju mer jag läste och läste klart den bara för att få det gjort

Ulf Gustafsson

2011-01-23

Den var ju bra. Jag ångrar bara nu, så här efteråt, att jag inte läste boken i ett högre tempo. Den hade förtjänat det.Jag hade behövt det.

Odile A

2010-12-09

Underbar historia, och så snyggt berättad. Läs!

Kristin Larsson

2010-09-04

Riktigt bra bok som ligger i övre delen av betyget! Intressanta parallella historier. Jag hade tyckt om den mer om den inte varit fullt så kåserande skriven - alltså, den är inte kåserande, men har drog av det! Rekommenderas!

Cathrin Wentzel

2010-07-09

Stark fyra, nästan en femma!

Gunilla Andersson

2010-06-09

En bitvis trasslig historia att följa, MEN åh så gripande och intressant. Att författaren Nicole Krauss på ett hisnande sätt kunnat leva sig in i en åldrad mans kropp och själ är förunderligt. När man letar sig fram genom bokens labyrinter gäller det att tänka på vem som just för tillfället är berättaren. Låter det krångligt eller svårt? Låt det inte hindra dig för detta är en upplevelse som du måste få med dig i livet.

Ingrid Selnes

2010-05-19

Nej, jag blev inte alls betagen, trots alla goda recensioner och hyllningar. Den var rörig och svårt att hålla isär karaktärerna. Kräver nog mer koncentration än vad jag hade under läsningen.

Emma Salomonsson

2010-04-28

Svår att betygsätta. Jag läste denna bok med intensitet, den krävde min fulla uppmärksamhet. Den berörde mig bitvis, fick mig att gråta på bussen. Men den gjorde mig också förvirrad på ett irriterande sätt, fick många gånger bläddra tillbaka och läsa o tidigare i boken för att få ihop alla trådar. Den var som ett pussel , ett mycket vackert pussel bitvis, men jag hade nog gillat mer översikt. Vissa karaktärer grep mig, andra inte. Kommer inte återvända till denna bok, men till Krauss.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Jag förstår inte riktigt varför denna bok är så hyllad. Den är ju inget epos direkt, utan en snarare ganska platt historia om kärlek.

Agnes Larsson

2010-04-02

Fick en helt annan uppfattning än Gunilla Jönsson, nämligen att jag i allra högsta grad lärde känna karaktärerna och att det nu när jag precis läst ut boken känns tomt och ensamt. Krauss har också tagit till knep för att vi ska förstå just vem det handlar om, som att Almas kapitel är indelade i numrerade stycken, etc... Men visst, det kräver en del koncentration. Även om jag tycker att slutet tydliggör lösa trådar. TOPPENBOK!

2010-02-23

En mycket judisk bok om saknad. Mer filosofisk än berättande. Ger en mycket speciell känsla.

Josefine Ejebjörk

2010-02-20

Underbart bra. Jag gillade att den började som tre spretiga historier som långsamt vävdes samman.

Gunilla Jönsson

2010-01-27

En fantastisk historia, som man kunde ha gjort så mycket mer med.Man lär aldrig känna karaktärerna särskilt väl, det är ibland svårt att veta ,vem det handlar om.

Christian Rydberg

2010-01-05

Det börjar med att tips om boken ramlar in från alla tänkbara håll. Men varken baksidestext eller omslag (ytligheten talar) var särskilt lockade. Jag har fullt upp, men får tillsist chansen efter att kommit över en upplaga tillhörande min bror. Den sedvanliga researchen inför första mötet med en författare för mig till Brooklyn och till en Jonathan Safran Foers äkta maka!
Förord: TILL MINA MORFÖRÄLDRAR OCH MINA FARFÖRÄLDRAR som lärde mig att det finns en motsats till att försvinna och TILL JONATHAN, mitt liv.
Redan där sitter jag fast.
Den fattiga baksidestexten är förvisso otillräcklig, men ja, att Kärlekens historia påminner om fiktionens magiska kraft är sant. Svidande som hårresande sant. Den så kallade magin yttrar sig i spåren av dig själv i andras liv, släkthistorian om de som inte ger upp och om hur berättelsen med sina sanslösa medel lyckas ta sig förbi de mest ogenomträngliga av hinder. Magin, som den enorma betydelsen i de allra minsta av ord.

Egentligen är själva stommen i berättelsen inte särskilt unik. Två unga judar, Leo och Alma, blir förälskade och lovar varandra livet. Nazisterna bryter sin pakt med Sovjet och marscherar in i Polen. Paret slits itu av krig och förföljelse och ett sökande uppstår. År går av ovisshet, hopp och förtvivlan. Men Krauss tillför en häpnadsväckande kraft då hon vänder och vrider på tidslinjen, ger historian många ögon och återger de stora tankarna med ett språk som är estetiskt - mer än text.
Kärleken historia behöver knappast några referenser och att nämna Krauss koppling till Safran Foer är kanske överflödigt. Men det går inte att bortse från likheterna med makens Extremely Loud & Incredibly Close (2006). Spelplatsen är densamma. Delvis också tiden och framförallt sökandet. Alma och Pippi Singer skulle ha en nära bror i Oskar Schell etcetera. Hur som helst, ni som uppskattade Extremely Loud… kommer inte missa storheten också i denna roman.
Jag skulle kunna ta det som ett nederlag att ända sedan 2005 lyckats undgå boken. Nu ser jag det mer som den bästa tänkbara inledningen på det nya året. Låt oss göra det minnesvärt.

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Mitt första intryck av boken var mycket positivt. Författaren fångade mitt intresse på en gång med finurligt språk och lustig historia. För det mesta fortsätter boken i samma goda stil, men efter hand tyckte jag att det blev lite för mycket av det goda.

Man följer Leo Gursky, en gammal judisk gubbe som i sin ungdom, under andra världskriget, flydde/flyttade från Polen till USA för att leta upp sitt livs kärlek. Han är fruktansvärt ensam och väntar på att dö vilken dag som helst. Han vill inte dö en dag då ingen märkt honom, och för att undkomma det ödet ser han till att dra uppmärksamhet till sig t.ex. när han är ute och handlar genom att tappa mynten vid kassan när han ska betala, eller genom att krångla med sin kaffebeställning på Starbucks.

Den känsla jag får för Leo är sympati och som läsare ömmar jag för hans öde. Det är fängslande att läsa om hans funderingar och vad han gör om dagarna. Han ser världen från ett utanförskap, med en slags galghumor - vilket också går igen i hela boken.

En annan person man följer i boken är Alma Singer; en 15-åring vars far dött vilket lämnade hennes mor i en slags förlamande sorg. Alma försöker på olika sätt få kontakt med sin mor och tampas samtidigt med oron för sin märklige lillebror. Mamman är översättare och en dag får hon ett brev med ett erbjudande om att översätta en bok som heter "Kärlekens historia".

Detta erbjudande, jämte Leo's historia, leder läsaren fram till upplösningen av hela historien. Man får också läsa utdrag ur den bok som mamman ska översätta; skriven av en av karaktärerna i boken. Dessa avsnitt är vackert formulerade med många romantiskt existensiella tankar och det är många rader jag vill komma ihåg för att smaka på då och då.

Det är en väldigt fin historia, men det goda intryck jag fick i början dras ned av ett visst övermått av utsvävade formuleringar, historieförvecklingar, och en tidvis allmän förvirring. Bokens upplägg påminner mig lite om "Vindens skugga" och "Ängelns lek" av Carlos Ruiz Zafón, och jag får nog säga att jag föredrar "Vindens skugga" framför Kärlekens historia". Boken vinner dock fördel av sin svarta humor och pricksäkra iakttagelser. Det är en bra bok som jag kommer bläddra i igen då och då, men det blir inget toppbetyg från mig.

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Boken är med på min 2010-lista. Jag läste den dock lite för tidigt (det är för närvarande fortfarande 2009) men den får vara kvar på listan iaf :) Har skrivit en recension om den.

Sara Björs

2009-12-11

Den här boken är underbar, läs den!

Emma Utter

2009-12-08

En underbar sorgsen roman om ensamhet och saknad efter dem man älskar men förlorat. Den handlar om den åldrige Leo som går och väntar på att dö och i sin ensamhet med flit tappar växelpengar i kassan för att folk skall lägga märke till honom och minnas honom samt om den fjortonåriga Alma som sörjer sin far och försöker göra sin mor lycklig igen. Genialiskt vävs deras öden samman och förändrar deras liv. Detta är en finstämd historia som berättas med stor ömhet, värme och tragikomisk humor. En femma!