Die Gefangene von Göteborg

| 2014

Flag from de

Sara Erebrandt

2021-09-12

Bra historia men frunktasvärd!

Solveig Andersson

2020-12-06

Talbok, stoytel
Ytterliga en enastående kriminalhistoria i härlig historisk miljö. Jag fortsätter genast med nästa i serien. Läs den!

2020-08-27

Återigen en välskriven deckare av Ann Rosman byggd på ett verkligt fall som engagerar och visar hur orättvist samhället var.

Johanna D.A.

2020-03-20

Mycket spännande bok. Särskilt när man själv varit på plats på Carlstens fästning. Fängslande historia!

Maria Olofsson

2017-08-08

En av de bättre jag läst av henne hittills. "Dåtidsberättelsen" i boken påminde en hel del om "dåtiden" i Läckbergs "häxan". Tycker om växlingarna mellan dåtid och nutid. Andra halvan av boken var dock bitvis lite "långrandigare" då det inte kändes som det hände så mycket. Men mycket bra i det stora hela!

Ann Simonsson

2017-06-18

Bra bok att lyssna på.

2017-01-01

Nu får det vara nog med Rosmans sk deckare ett tag. Charmades tidigare av hennes och huvudpersonen Karin Adlers kärlek till havet och Marstrand. Nu är Karin Adler nästan bara en parentes i en omfattande historisk berättelse. Växlingarna mellan nutid och dåtid blir mest störande och spänningen uteblir helt.

guidegirl

2016-12-21

Älskar den här boken. Mycket bra story. Vill åka till Carlstens fästning med en gång. Mycket spännande och intressant. Toppenbra!

Malin Hansson

2016-09-20

Tycker det är Rosmans bästa bok!

Helene Roos

2016-09-14

Rosmans absolut bästa bok och detta säger jag som hatade historia i skolan. En nutida och en dåtida historia som varvas boken igenom. Lite många karaktärer att hålla reda på men det klarnar efterhand.

2016-05-28

Fortsätter i serien om Karin Adler, eller snarare i historiska intressanta berättelser. Jag stör mig på en huvudperson som knappt syns eller får plats i boken. Det skulle lika gärna kunna handla om Folke (som nästan ges lika mycket utrymme). Men visst, historia är spännande och jag gillar när man pendlar mellan nutid och dåtid. Men jag skulle ändå vilja hänga mer med Karin..

Maritha .

2016-02-14

Jag är så svag för böcker där nutida och dåtida historier blandas, eller rättare sagt de båda utspelar sig parallellt och hör ihop på ett eller annat sätt. Denna bok är inget undantag. Att det ligger gedigen forskning bakom de (mestadels) sanna dåtida händelserna märks och jag lever mig in så att jag glömmer både tid och rum.

2015-08-26

Ann Rosman har ju ganska snabbt seglat upp som en solklar favorit och det är inte bara på grund av miljön (vem gillar inte Marstrand liksom). Nu betar jag av den här serien, i år tänkte jag. Och faktiskt blir det ännu bättre så här. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/mercurium-av-ann-rosman.html

Anne Hansson

2015-08-12

Den bästa av de böcker hon skrevet som jag läst. Tycker om hennes sätt att skriva om dåtid och nutid. Sätter lite spänning på det hela. Hon skriver rätt på saken inga konstigheter och lång utläggning. Förstår med en gång vad hon menar och vad hon vill berätta. Att sedan denna historian är sann till 95% är också en intressant sak och ett plus i kanten. Att blanda påhitt och verklighet fixar hon galant.

Lotta N

2015-08-05

Bra idé men dessvärre haltar genomförandet

2015-06-08

Ha papper och penna i beredskap. Det är många personer och platser att hålla reda på. Med ett uppriktigt intresse för Metta Fock och hennes samtid är detta en sann nöjesläsning. Historisk roman och välresearchad sådan. Inget för den deckarintresserade, men Marstrandsvännen.

2015-04-13

Jag tycker om när handlingen utspelar sig i olika tider. Men.....här tycker jag inte att nutidshandlingen är bra! För många människor att hålla ordning på. 1800-talshandlingen är så mycket mer spännande och intressant.

Enkel historia, men det som ger betyget är att historien brygger på ett verkligt fall från 1800 talets början. Författaren här forskat i gammalt rättsfall och kopplat ihop nutid. Inblick rättsystem och domar med makten som vapen får mig nyfiken på läsa mer historia.

Sandra Gustafsson

2014-06-30

Jag måste nog säga att den historiska berättelsen är bättre än den som utspelas i nutid. Jag är väldigt imponerad av vilken research Ann måste ha gjort inför den här boken. Bra historia, bladvändare och lättläst, precis som jag vill ha det.

Therese Östman

2014-06-26

Inte den bästa hon har skrivit, men helt okej handling. Betyg: 3

Maria Strömqvist

2014-01-06

Välskriven och mycket intressant läsning. Den här är Anns bästa bok!

Helena Rasmusson

2013-08-05

Gillar hennes sätt att väva ihop en gammal historia med en i nutid. Tycker dock att de historiska berättelserna ofta är bättre än deckaren i nutid. Kanske skulle satsa på att enbart skriva historiska romaner? Känns ändå som en helt ok bok och ett stort plus på all tid och möda författaren lade ner på historien om MettaFock, som verkligen grep tag i mig! Ger betyg 3,7! Kommer säkert att läsa fler av Ann Rosman.

Elisabeth Karlberg

2013-07-02

En trevlig sommarläsning.

Marie Larsson

2013-06-30

Delarna om Metta hade jag gärna läst mer om, de fångade mitt intresse mer än de nutida delarna. Men överlag har författaren knutit ihop trådarna bra, dock var de lite svåra att greppa i början... Lära sig alla karaktärer och lösa hur de är tänkta att höra ihop i slutändan. Annars fängslande och mycket intressant!

2013-06-10

Väldigt välskriven, jag blir riktigt imponerad av vilken forskning författarinnan måste ha gått igenom. Boken är intressant, men tyvärr ganska trist enligt mig. En deckare där nästintill allt utspelas på artonhundratalet? Nej. Kanske skulle hon bara ta och skriva historiska romaner i fortsättningen och lägga deckargenren åt sidan!

Erika Lindblom

2013-05-10

Denna bok börjar bra men ju längre in i handlingen man kommer, desto mindre intressant blir den. Jag upplever den som ytlig, den snuddar enbart vid karaktärerna - till och med vid Metta. Jag skulle önska fler känslor, fler känslouttryck. Det är dock tydligt, att det är historien om Metta som är den mest fascinerande. Den nutida mordhistorien är tråkig och mördaren är uppenbar redan från början. Två plus får boken av mig.

Christer Fasth

2013-05-01

Ny bekantskap för mig. Två berättelser som möts. Den ena kändes litet tunn. Den andra (200 år bakåt) kändes riktigt engagerande.

Irene Malmeling

2013-04-25

Härlig lyssning! Den historiska delen om Metta Fock är fascinerande. Den parallella sidohistorien griper inte riktigt tag, men det gör ingenting. I sommar ska jag besöka Carlstens Fästning. Visst finns där ett foto på Metta Focks broderade nådeansökan?

Kitty Cat

2013-03-10

Tråååååååååkig! Alldeles för mycket historiska inslag för min smak. Det var dock lite intressant att den bygger på en sann historia vilket gör att den trots tristessen får en tvåa

Sara Eriksson

2013-02-19

Jag tyckte det ibland var lite jobbigt med att följa två historier i samma bok, men högsta betyg för det historiska värdet i en sån här bok. Jag har fått lära mig massor. Jag hade inte en förväntan när jag läste denna bok att återigen snubbla över Metta Fock.

Sussie Lindahl

2013-02-18

Kunde inte sluta lyssna. Älskar blandningen av nu och då. Utan tvekan hennes bästa!

Ellinor Karlberg

2013-02-05

Vet inte riktigt varför men den funkar inte alls lika bra som de andra böckerna. Kanske är det det faktum att jag jobbat på fästningen som spökar.

Susanna Bjelkholm

2013-01-21

Bäst!!!!

Lilian Boquist

2013-01-17

Mycket bra, kanske hennes bästa.
Intressant med den bakomliggande sanna historien om Metta Fock och tack för arbetet att leta fram mer om detta.
Jag lyssnade på boken och Mirja Turestedt läste den mycket bra. Bra var också författarens kommentar till vad som är sanning och vad som är fantasi.
Som släktforskare uppskattar jag kanske än mer att det har gått att få ihop en så bra historia av historiskt material.

Maria Klamas

2012-12-07

Bokcirkelsbok som inhandlades innan bokens dag och på bokens dag kom Ann Rosman som reserv då Markus Birro lämnade återbud. Jag blev väldigt nyfiken på boken och historian när Ann berättade om den... och hade väl inhte stenhöga, men hyfsade förväntningar på boken... Men hjälp jag kom aldrig in i den, det var människor här och där, tre parallella historier och jag kunde inte hålla ordning på vem som var vem och var de var och vad de gjorde. Dessa skulle sammanflätas antar jag, men jag missade mord och jag missade konflikter och kärlekshistorier... Det som fångade mig mest var den historiska berättelsen. Så tyvärr, en trist tvåa till denna bok!

Annione H

2012-11-15

Inte som de andra men fantastiskt bra, lyssnade på Stefan Andersson "Visan om Metta Fock" när jag läste sluttexten. Så bra så bra

Susanna Bjelkholm

2012-10-13

Så bra!!! Har varit på Carlstensfästning för att vandra i Mettas fotspår..... Längtar till nästa bok!!!

A H

2012-10-10

Denna bok berörde mycket och jag tror att nästa bok kommer att bli lika bra. Egentligen hade man kunnat vara utan nutidshändelserna förutom det som händer med Karin Adler och personerna runt henne. Men då behövs givetvis ett nutida brott att utreda. :)

Anna Toresson

2012-09-27

Inte hennes bästa, men mesta när det gäller historia!

Marita Ryen

2012-09-06

Intressant historia om Metta Fock. Annars var den andra historen inte speciellt spännande. Lättläst men ingen bladvändare. Blir en stark 3:a i betyg.

Å

Åsa Sjögren

2012-09-02

Har sträckläst boken på ett dygn, normalt är jag ingen fan av historiska romaner men denna var väldigt bra och spännande, vävdes samman med nutid på ett bra sätt.
Fem stjärnor!

Ingrid Lydmark

2012-08-27

Fantastisk!

Stefan Teppas

2012-08-22

Suverän research, spännande... men lite för mycket historia långt tillbaka känns lite för långsökt för min del...

Emma Utter

2012-08-16

Tyckte mycket om berättelsen om Mette Fock, men parallellberättelsen kändes långrandig och onödig. Inte riktigt min kopp te.

Rasmusmatte .

2012-07-15

Lite rörigare än de förra böckerna. Man kastas mellan olika tidsepoker. Dock gillar jag verkligen Ann Rosmans böcker så det får bli fyra stjärnor

Emelie A

2012-07-13

Vad skall man säga, det blir alltid intressant när riktig historia vävs in i en berättelse. Extra intressant eftersom man själv bor i trakten och aldrig ens hört talas om det här, inte ens efter en grundlig rundvandring på Carlstens fästning.

2012-07-02

Hon skriver väldigt bra. Berättesen om Mette fock var intressant och tog över en stor del av själva deckarhistorien. Det gör ont att hon antagligen var oskyldig. Riktigt bra. Tycker Ann Rosman är en av våra bästa kvinnliga deckar författare.

Här liksom i förra boken löper två historier parallellt, och även här är den historiska berättelsen snudd på bättre än den i nutid. Det märks att Ann gjort en hel del research inför denna bok och hon pratar också om den efteråt. Det är så intressant att följa Mette Fock och hennes barn och det öde som drabbar dem, att man glömmer både tid och rum.Ännu en toppenbok från Ann Rosman.

2012-06-26

Jag har läst dom tre tidigare böckerna av Ann Rosman, och jag har tyckt mycket om dom.

Och bok nummer fyra, som är en fristående del i serien om poliserna i Marstrand, var precis lika bra som dom tre tidigare.

Jag tycker om när böcker är uppbyggda som den här, med handling som varvas mellan nutid och händelser för tvåhundra år sedan.

Och att den historiska delen i boken bygger på verkliga händelser, det gör ju boken ännu bättre, tycker jag.

Så jag kan helt klart rekommendera boken, och även alla Ann Rosmans böcker.