Die Expedition. Eine Liebesgeschichte

Uusma, Bea

| 2016

Intressant och spännande, en studie om André-färden.

Ellen Edlund

2023-10-13

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Hampus Romu-Widell

2021-10-19

För den som vill nörda ner sig i Andrées expedition

Izabela Horn

2021-08-22

Bea Uusma lyckades inte lösa gåtan med expeditionen

Maria

2020-11-08

Berättelsen om Andrées expedition är spännande, och jag fascineras också över hur dåligt förberedda det var och vad lite de verkar kunnat om polarmiljön (ingen respekt för isbjörnarna!). Men det som är bäst med boken är att få följa författarens besatthet och själv snöa in sig i smådetaljer och försöka lösa gåtan om vad som hände.

Sara Hellberg

2020-09-10

Mer fascinerad över Uusmas brinnande, fanatiska intresse för expeditionen än expeditionen som sådan, men man rycks helt klart med. Välskriven, rapp och lättläst.

Hanna Gyllberg

2020-08-19

Spännande läsning även om man från början vet att alla dör. Älskar blandningen av fakta med egna teorier och tankar om vad som faktiskt hände. Alltid intressant att läsa en författare med en överväldigande entusiasm, det kan inte bli dåligt. Dock läste jag pocketvarianten utan bilder. När jag senare fick låna originalutgåvan inkl bildmaterial så blev det än mer intressant.

Jennie Carlander

2020-07-21

Sträckläste!

Mikaela86

2020-06-24

Sträckläste ut denna på två dagar. Lätt att ryckas med i och bli engagerad i. Lättläst och intressant, lätt att förstå hur man blir så faschinerad. Allt man vill är att få ett svar.

Alex Kaskikallio

2020-06-10

Med tanke på hur mycket information Bea Uusma måste ha om ämnet, så är det väldigt imponerande hur lättillgänglig boken är. Mycket läsvärd!

Julia Gedin

2020-03-05

Matilda Persson

2019-11-11

Jag känner igen mig så mycket i Uusma och i hennes driv efter att få veta sanningen. Besökte polarmuseet i Gränna för några månader sedan efter att ha lyssnat på flera poddar om fallet och att nu ha läst boken har bara gjort mig mer nyfiken. Andrées polarexpedition är sannerligen ett intressant fall och den illustrerade utgåvan av boken är inte bara vacker utan tar med läsaren på en resa utöver det vanliga.

Thilda Karlsson

2019-08-17

Lisa Rågdahl

2019-06-28

En historia som man skulle vilja veta allt om.. här får man veta nästan allt.

Bokslukerskan 93

2019-06-11

Lättläst och intressant kring alla teorier

Bokslukerskan 93

2019-06-11

Lättläst och intressant kring alla teorier

Sofia C J

2019-05-29

En så spännande bok fastän man visste att alla redan var döda. Medryckande och "sträckläsningsvarning".

Bokdjungeln

2018-08-15

Jag trodde inte jag skulle gilla denna bok, men jag blev ändå positivt överraskad. Man ville ju tillslut få veta hur dom kunde tänkas ha dött. Att Bea lyckas göra att lyssnaren blir nyfiken på expeditionen visar på att hennes engagemang smittar av sig. Trots att ljudboken är kort så känns den lagom till den historia som berättas.

Bokdjungeln

2018-08-15

Helena R

2018-04-18

Det är svårt att säga vad denna bok handlar om. En kärlekshistoria? En berättelse om 1800-talets människors övertro på sig själva och teknologi? En bok om en person besatthet av att få svar? Sanningen är att boken är allt detta – och mer.

Jag fick i uppdrag att läsa ”en mikrohistoria”. Jag visste inte vad genren var och trots att jag väl kände till Andrées polarexpedition, jag besökte muséet i Gränna som barn, så vet jag inte hur jag nu helt plötsligt kom på att jag kunde läsa denna bok. En stor tjock bok lånade jag hem från biblioteket och undrade hur lång tid det skulle ta för mig att läsa ut den, och om jag orkade släpa med den på planet vid en resa två veckor senare. I efterhand visade sig att det var absolut ingenting jag behövde oroa mig för, boken läste jag ut under loppat av två dagar.

Boken följer två parallella historier. Den ena om de tre männen, Andrée, Frænkel och Strindberg, som tänker korsa Arktis med hjälp av en vätgasballong, och den andra om Bea Uusma själv, som vill veta hur de tre männen tänkte men också vad som egentligen hände med dem under den misslyckade expeditionen. Andrée drivs av dåtidens tilltro till teknologi och nya idéer, att hålla vad han lovat det svenska folket: att Sverige ska bli först att passera Nordpolen. Uusma drivs av tilltro till vetenskapen och känslan att svaret på gåtan är en nöt att knäcka. Hon drivs av kärleken till expeditionen, men också den mellan expeditionsdeltagaren Nils Strindberg och hans Anna.

Det blir aldrig tråkigt. Jag hade dessutom turen att mitt bibliotek hade den illustrerade utgåvan vilken är fylld med bilder från då- och nutid, vilket gjorde att jag inte bara läste om de tre männen eller om Beas fynd, jag kunde se dem i stora detaljrika bilder, detta höjde läsupplevelsen. För en upplevelse är det. Helt plötsligt finns detaljerna om ett bortglömt kapitel i svensk historia tillgängligt på ett lätt sätt.

Uusma berättar om att det måste ha kommit ett tillfälle då Andrée insåg att det här kommer inte att gå. Han har, med stora ord och löften, tagit med två unga män, utan någon kunskap om arktiska områden och överlevnad däri, och någon gång måste han ha insett att han har lett dem in i deras död. Men han låter inte dagböckerna visa det. Där berättar han om framsteg de gör, att humöret är gott, att de hade gott om mat (vilket de hade). Dagböckerna kommer att bli hans arv till eftervärlden (jämför med dagböckerna från Robert Falcon Scotts expedition till Sydpolen, där han hade ångest för vad hans idéer hade utsatt deltagarna för). På samma sätt måste Uusma hantera sitt livsverk, att hon kanske inte kommer att nå fram till det hon vill, att lösa Andrée-gåtan. Men det är två väldigt spännande resor att följa med på!

2018-04-09

Fängslande hela vägen!

Matilda Knutsmark

2018-03-25

Väldigt spännande om något som jag personligen inte visste mycket om. Oerhört bra skriven!

Alexandra Werner

2018-03-18

Spännande som en thriller och fantastisk formgivning som bidrar till berättelsen på ett nyskapande sätt. Rekommenderas!

Julius Håkansson

2018-03-06

Fantastisk vacker och välproducerad utgåva.

Julius Håkansson

2018-03-06

Fantastisk vacker och välproducerad utgåva.

AC Collin

2017-12-26

Så berörd av Bea Uusmas passion för ingenjör Andrées katastrofala polarexpedition. Hennes besatthet och längtan att ta reda på vad som egentligen hände, som tar henne till Nordpolen fler gånger än Andree själv var där. Det är en kärlekshistoria på många plan.

Sofia Lindberg

2017-07-31

Christina Nilsson

2017-07-14

Sträckläsning på semestern, otroligt fascinerande!

My

2017-07-06

Läste ut den på en dag, men mest för att hag ville veta om det skulle sluta på något annat sätt än jag anade från första början. Det gjorde det inte, tyvärr. Hade förstått fascinationen över denna bok om det kommit fram något revolutionerande, men det gjorde det ju inte.

Carolin

2017-05-23

Intressant, vetenskapligt och spännande!

Matilda El Rameid

2017-01-08

Helt fantastisk bok. Sträckläste!

Anita Carlsson

2016-12-29

En fantastisk bok. En av de bästa faktaböckerna jag läst. Blev uppslukad från första stund.

Magnus Johansson

2016-07-21

Är uppenbarligen inte lika fascinerad som de flesta andra. :) Boken är 1) verkligen både lättläst och fängslande - trots att jag 2) inte drabbas något vidare av Uusmas hängivenhet och inte heller är (eller blir) så värst uppslukad av gåtan. Men just det senare betyder att jag inte kan ge något riktigt högt betyg. Det finns helt enkelt så mycket som intresserar mig mer än Andréexpeditionen.

Hugo Nabo

2016-07-21

Spännande historia i grunden. Absurd resa. I mitt tycke har den fått alldeles för mycket ros för den personliga vinkeln. Beas "besatthet". Jag tycker mest det blir ett jag-fokus som det här samhället redan har för mycket av.

Ellinor Karlberg

2016-03-01

Fantastisk!

Ove Oksvold

2015-12-15

Historia, spänning, poesi, humor. Denna bok har allt!

Emma Hortlund

2015-12-06

Uusma skriver att hon har blivit helt uppslukad av expeditionen och mysteriet med dödsorsaken, och när jag läser boken rycks jag med av hennes entusiasm. Det här måste vara en av de mest fängslande böckerna jag har läst, och det är lika intressant att läsa om själva expeditionen som att läsa om Uusmas forskning och upptäckter i deras fotspår.

Jag är oerhört imponerad av det flera års arbete som Uusma har lagt ner i sitt försök att hitta expeditionsmedlemmarnas dödsorsaker. Jag kan bara tacka henne för hennes noggrannhet, nyfikenhet och slutsatser, och förmågan att sammanställa allt på ett sätt som är lättillgängligt, gripande och bitvis humoristiskt.

Anders Nilsson

2015-12-05

Slukade den i ett svep. Vilken härlig och hemsk historia. Strålande!

2015-08-27

Absolut bra och spännande men det fattades något för att det skulle bli full pott. Slutet kändes lite avhugget.

Anita Högfeldt

2015-08-23

Bea Uusma är så entusiastisk att man inte kan undgå att bli fängslad av fallet.

Benjamin Elfors

2015-08-13

Spännande läsning. Kan dock tycka att hennes teori på sina håll är lika spekulativ som tidigare författares.

Eric Stenelo

2015-08-10

Mycket välskriven och bra bok. Fakta och fiktion skingras bra i boken

Johan Pihel

2015-07-03

Bästa polarexpeditionsbok jag läst.

Linnea Lindström

2015-06-28

Vilken fantastisk bok. Jag kunde inte sluta läsa!

Tove Skarstedt

2015-05-22

Ljuvligt vacker bok - ni måste läsa "den stora" med illustrationerna. Själva historien där Bea försöker hitta spår efter Andrées expedition är klart spännande och superintressant. Varför dog de? Hon har en teori och jag tror på den. Rekommenderas varmt!

Filip Häggblom

2015-05-17

Bea Uusma blev i mitten av 1990-talet intresserad av Andréexpeditionen, ett intresse som senare övergick till något man kan likna vid besatthet. Ju längre in i boken man kommer ju mer tydligt blir hennes enorma intresse för denna expedition, i och med att jag lyssnade på denna som ljudbok uppläst av Bea själv blev hennes besatthet ännu tydligare när hon med desperation i rösten sade "jag MÅSTE få veta". I slutet av boken var jag själv nästan lika besatt att Andréexpeditionen och jag satt spänd i hela kroppen när hon började närma sig sin egen teori om vad som egentligen hände där på ön. Boken är fulländad och välskriven på alla sätt och vis. Vinkeln med att beskriva kärleken mellan en av expeditionsmedlemmarna och hans fästmö är fantastisk, starkast blir det mot slutet när de talas om en viss begravning. Idéen till boken är så bra att den gör läsaren precis lika intresserad och på grund av bokens sätt att fascinera mig och skapa en vacker blandning av kärlek äventyr och mystik så ger jag den 5/5.

Nina Gustafsson

2015-05-10

När jag såg Bea under en intervju tänkte jag vilken galen människa - den boken orkar jag inte läsa... Två år senare blev jag påtvingad den och blev trots min skepis helt fascinerad. Visst, kvinnan är fortfarande galen, men hon håller mig fast i hennes Andreegåta från första till sista sida.

Maria Jönsson

2015-05-03

Vilken kvinna. Hon ger verkligen allt för att få svar. Hängiven sin sak. Imponerad!

Kim M. Kimselius

2015-03-22

Det här är en bok jag läste i Boktwittgruppen. Samma dag som vi bestämde, Expeditionen Min kärlekshistoria, som nästa bok att diskutera, laddade jag ned den och började lyssna. Nästa dag var boken slut. Det gick inte att sluta lyssna.

Kanske tycker jag så mycket om boken för att det är en faktabok om Andréexpeditionen, eller så är det författarens personliga, lättlästa stil, som gjorde att jag slukade boken.

Berättelsen förhöjs av att det är författaren själv som läst in boken.

Bea Uusma väver skickligt ihop en fängslande berättelse om vad som hände expeditionen. Det känns som en spännande deckargåta och jag försöker gissa mig till vad som hänt genom författarens ledtrådar.

Läsaren får följa författarens jakt efter sanningen, samtidigt som man får ta del av de dagboksanteckningar som expeditionens deltagare har skrivit.

När boken är slut känner jag saknad. Läs den!