Die Entbehrlichen

Holmqvist, Ninni

| 2008

Ein Sanatorium voller Luxus und Komfort. Eine Gesellschaft, die nur auf ihre produktivsten Mitglieder, die ?Benötigten?, setzt. Und eine Frau, die ihnen ihren Körper und ihr Leben opfern soll. Weil sie fünfzig ist. Weil sie keine Kinder hat. Und weil sie liest. Eine Entbehrliche.

Hanna Melin

2020-04-13

Ville ge denna bok hgre betyg, fr i all rlighet r bara plotten vrd en fyra - nstan en femma. Denna dystopi i svensk frkldnad r oerhrt bra sammansatt. Miljn r perfekt, in i minsta detalj. Men ngot i sprket skaver. Ibland r det nstan banalt. Barnsligt. Det handlar om 50-60-ringar, men det mrks inte. Och historien r fr knapp. Frsta gngen jag faktiskt kan tycka att en roman r FR kort. Relationer hade kunnat utvecklats mer. Vem var Majken, liksom? Och syster Siv? Hade velat lsa denna som Manns Bergtagen, med lnga filosofiska utbroderingar och fler den, fler mnniskor att lra knna. Jag knner knappt Dorrit nr boken r slut. Men jo, den r bra. Det finns s mycket att hmta i detta upplgg att jag knner mig lite snuvad p en roman som borde varit storartad, pampig, nobelprismaterial. Men kanske den romanen borde ha skrivits av ngon annan.

Den hr boken r frfrligt bra. Bokstavligt talat. Den r bra, och frfrlig. Den handlar om ett samhlle dr befolkningen indelas i umbrliga och behvda. Boken fljer en kvinna frn hennes femtiorsdag och hur hennes liv blir som umbrlig.
Holmqvist genomfr historien msterligt med en enkelt sprk som i all sin bedrgliga vardaglighet drar lsaren rakt in i bde miljn och knslorna. Det gr inte att vrja sig.
Jag lste boken frsta gngen 2014 och nu lste jag den igen.

Solveig Andersson

2015-10-09

Ninni Holmqvist bevisar ter igen att hon hr till en av samtidens allra starkaste romanfrfattare. Enhet r gripande, hemsk tillika underhllande om ett framtida Sverige som mycket vl skulle kunna bli realitet om vi inte aktar oss. Fem starka solar blir slutbetyget frn mig.

2014-06-16

En mycket stark, sorglig och bra roman- om n ngot mrklig. Det tog ett tag innan jag vl kom in i handlingen, men nr jag vl gjorde det s var det omjligt att sluta lsa. Rekommenderas varmt!

Anna Jensen

2013-08-09

S annorlunda, spnnande, intressant, klok, sorglig. Ett mste fr var kvinna att lsa! (Ja, jag tror att den passar bttre fr kvinnor n mn, om jag nu fr skriva s)

Joanna Bjrkqvist

2011-03-30

En mycket bra och tnkvrd bok om livet och hur vi vrderar det och mnniskor omkring oss. Otck, sorglig och gripande.

Kristina Bergstrm

2011-03-23

Den hr boken r verkligen en vckarklocka! Mste lsas av alla som lskar bcker och livet!!!

Angela Alvarez

2010-11-18

Nr sista bladet r vnt lskar jag denna ljusnande dystopi, men efter en stund brjar jag irritera mig p vissa aspekter - som att protagonisten gr frn imponerande till kvinnlig klich. Men det r nd en fascinerande story; id, och Holmqvists sprk r s lngt ifrn otympligt man kan komma.

Karin Stenman

2010-08-10

Intressant och tankevckande

Lotta Berling

2009-11-21

Ninni Holmqvist r alltid bra, men jag tycker mer om hennes noveller.