Die amerikanische Nacht

Pessl, Marisha

| 2013

Flag from de

2021-03-05

Den här boken har mognat i min bokhylla i ungefär fem år. Jag har haft stora förväntningar på den och kanske har de bara blivit större med åren. Men den var inte fullt så bra. Tillräckligt för att det ska vara värt att läsa ca 640 sidor men det är inte nån "wow"-effekt för mig.

Izabela Horn

2020-07-13

Natt film är Maishas andra bok, debut boken Fördjupade studier i katastoroffysik var jätte bra men det var en helt annan slags bok än Nattfilm.
Jag kunde inte lägga boken ifrån mig så spännande var den. Korta kapitel men i varje kapitel hände det något, tempot är hög genom hela boken.
Boken är inte vad man förväntar sig, den tar en vändning in i det ockulta och plötsligt suddas linjer mellan verklighet och det övernaturliga ut.

Som läsare dras man in i historien, och man undrar hela tiden om det som utspelas är på riktigt eller blir Scott McGrath förd bakom ljuset.

Läs boken!

2020-04-04

Enligt mig är större delen av boken helt genialisk. Mörk och suggestiv på ett sätt som påminner om några av mina Murakamifavoriter, Twin Peaks och Vindens skugga. Men den har även en stillsam humor som lyser igenom framför allt språkligt. Boken är lättläst och jag plöjde mig igenom den. Ändå finns så mycket som jag vill stanna upp vid och fundera över. Man vet aldrig riktigt vad man ska tro och karaktärerna är sådana som jag fastnar för allihop. Ashley har en stark dragningskraft oavsett vad sanningen är. Och vad är egentligen sanningen? Det enda minus jag har är att det blev lite för rörigt och hoppigt fram och tillbaka i slutet av boken.

Jenny Olsson

2017-06-19

Bra början men författaren få inte ihop det på slutet

Victoire Marcel

2017-01-08

En bok jag kände att jag verkligen hade två riktiga helkvällar med. Väldigt intressant uppbyggd, tidningsartiklarna, dokumenten och så vidare fick mig att känna mig än mer involverad i berättelsen. Väldigt spännande och stundvis riktigt obehaglig. Jag tyckte dock bättre om de första 365 sidorna, det var vid den konkreta punkten som berättelsen av någon anledning började engagera mig mindre. Detta hindrade mig dock inte från att känna att det var i stort sett omöjligt att sluta läsa, och boken är på det stora hela fantastisk enligt mig.

Hedvig Marklinder

2016-06-14

De första 400 sidorna får 4 stjärnor. De resterande 235 sidorna får lägre betyg och det är tråkigt då den byggdes upp så bra och väldigt länge var väldigt spännande. De sista sidorna sänker betyget en stjärna då de kändes ihophafsade och upprepande. All den spänning som byggts upp under hela boken kändes en aning meningslös då slutklämmen var så simpel. Pessl har förmågan att skapa spänning men behöver bli bättre på att avsluta sina böcker i samma anda.

Malin H

2016-03-26

Spännande och bladvändare, och många intressanta personer. Ibland lite väl ödesmättat och teatraliskt, men också sjukt obehaglig (på ett bra sätt) på sina ställen. Undrade hela tiden var McGrath fick alla sina pengar ifrån :)

Sanna Carlborg

2016-03-13

En sådan där bok som har i princip allt.

Malena Palmquist

2016-01-04

Orkade inte med detta meningslösa letande efter en mystisk manlig filmregissördemon. Kantig och svepande persongestaltning som många gåpnger kändes sökt. Läste drygt hälften innan jag bestämde miug för att inte ödsla mer tid. Det finns så mkt annat som lockar att läsa.

Anna Hedenstedt

2015-08-15

Mycket spännande, dock 100 sidor för lång.

Camilla Nilsson

2015-06-07

Wow, det här var ju verkligen en käftsmäll av mystiska och mytiska mått. Har varit så klistrad vid boken att jag knappt velat äta eller sova eller göra något annat livsuppehållande förutom att läsa. Så bra skrivet, och vilken spänning! Kombinerar några av mina främsta fascinationer, film och det ockulta, med en sjuhelsikes deckarhistoria. Dessutom lyckades den här romanen få mig rädd, på riktigt, som att inte våga somna eller vara ensam i mörker och sånt där härligt gastkramande. Bra jobbat, Pessl! Skulle rekommendera den till i princip alla jag känner!

Alltså WOW. Över 600 sidor bok: och Pessl höll mig på sträck- (och skräck-) bänken heeeeela tiden. Journalisten Scott McGranth bestämmer sig för att utreda omständigheterna kring Ashley Cordovas självmord. Cordova är dotter till en regissör, Stanislas Cordova, som producerar skräckfilmer. Filmerna är så vidriga att de inte längre visas på vanliga biografer, utan hemliga föreställningar hålls istället, bland annat Paris katakomber. Cordova d.ä. har lyckats skapa som en sekt omkring sig, eftersom han själv håller sig helt utom allt vad kändisskap heter. Istället pågår ständiga diskussioner om han ens finns, och om vad det är som egentligen försiggår i hans filmer. Ser inte skräcken lite väl... äkta ut?

Jag gillar när böcker är lite mer än bara vanlig text. När de har något extra stildrag. Den förra boken jag läste (Bartimaeus, av Jonathan Stroud) hade till exempel fotnoter där huvudpersonen hela tiden kommenterade händelseförloppet. I Livet Enligt Fikry (Gabrielle Zevin) inleddes varje kapitel med ett novelltips och en kommentar från Fikry själv. I Nattfilm får man följa McGraths minsta lilla internetsökning. Hittar han ett foto får vi också se fotot. Läser han en intervju finns den återgiven, som att det var vi läsare som just slagit upp New York Times och inte han. Det förvandlar boken till en liten skattkista av spänning. Jag känner mig mer delaktig, jag känner mig lite som en undersökande journalist själv: och jag älskar känslan. Och den obehagliga blir lite mer obehagligt eftersom man själv känner sig just så involverad. Det är omöjligt att inte dela McGraths paranoia när skräcken slår till på riktigt.

Nattfilm var helt fantastiskt otäck. Spännande, känslosam och vacker. Becksvart. En bok helt klart värd sitt namn: den kändes filmisk. Jag går fortfarande med berättelsen i mina tankar. Jag tillbringade en hel dag i soffan, med endast den här boken som underhållning. Och det var inget jag hellre hade velat göra den dagen. Boken gav mig allt. Den känslan är så ovärderlig, och den man alltid, alltid, alltid strävar efter att hitta i en bok. Jag rekommenderar den här boken STARKT till alla er som älskar ockultism, mörker, spänning, labyrinter, mordgåtor, fina karaktärer & jag-perspektiv. Nu gillar jag egentligen inte film, men nattfilm är en film jag önskar att alla ville se.

Erika O

2014-11-25

Jag missade en hel natts söm pga denna bok. Först var jag tvungen att läsa ut den, sedan kunde jag inte somna, min puls var för hög... Kan varmt rekommendera denna ytterst spännande bok till alla som gillar noiredeckare, David Lynch och gotiska skräckhistorier.

Marc Moore

2014-06-03

Trotts att boken är tjock har den ett bra tempo, inget onödigt pladder a la Donna Tart utan intensiv handling. Lagom mycket mystik utan att det någonsin blir fånigt. Stämningen är som en rysarfilm och det är verkligen svårt att lägga den ifrån sig. Lite som en Dan Brown om han nu hade kunnat skriva....