Dianetik - Hur tanken påverkar kroppen

Hubbard, L Ron

| 2007

Tänker vi för mycket och lever vi för lite? Varför går vi miste om så mycket i livet? Dianetik har några svar som du kanske har letat efter.Många av oss är medvetna om att de bekymmer, tvivel och reservationer i vårt eget sinne oftast är de största hindren för det tillfredsställande liv vi så gärna vill ha. Det verkar som om våra tankar inte är riktigt fria ? många av dem kommer från en känslomässig och undermedveten nivå som kan fixera uppmärksamheten och dra ner oss.Tänk om du kunde befria dina tankar och ta bort deras tyngd och smärta från ditt eget sinne? Detta är vad Dianetik handlar om. Vad är det som sätter igång tänkandet? Vad är sinnet egentligen? Vad är källan till stress?Dianetik är genombrottet som har gjort det möjligt för oss att förstå för första gången hur vårt tänkande fungerar ? medvetet och undermedvetet.Dianetik innehåller ett praktiskt tillvägagångssätt...

Gert Eriksson

2020-07-30

Jag läste den här boken och förstog efter ett tag att man faktiskt kunde använda den praktiskt för att hjälpa vänner och bekanta. Hade en kompis som var ologiskt rädd för olika saker och situationer. När jag tillämpade tekniken i boken, så försvann de här rädslorna, en efter en, framför mina ögon. Vi skrattade tillsammans så vi grät av lycka över att på det här relativt enkla sättet kunna få bort det som sedan många år besvärat min kompis.

Marko Hautala

2019-09-16

Om du vill lära dig om varför vissa människor beter sig konstigt och varför folk blir sjuka, läs denna! Personligen så kanske den var lite svårläst i början, men verkligen värt det när jag väl kom igenom boken - den förändrade mitt sätt att se livet. När du läser, och om du stöter på ord du inte riktigt förstår, ta en ordbok och kolla upp vad ordet betyder och läs meningen igen - mitt tips :)

Susanna Rosén

2019-05-12

Väldigt intressant bok. Förklarar så grundligt mänskligt beteende och en terapi för att förbättra sig själv och hjälpa andra. Väl värd att läsa. Jag kunde inte sluta när jag väl börjat lösa den.

marianne helander

2019-05-05

Om man vill förstå människans sinne och den egentliga anledning till att man blir sjuk........ ja då är denna bok ett måste att läsa! Så intressant!!!!!
Marianne

O

Olga Davies

2019-05-02

Detta är en enda bok som verkligen hjälpte mig att förstå hur sinnet fungerar, varför ibland man beteer sig helt irrationelt och även varför man får återkommande somatiska sjukdomar (som är möjligt att undvika om man förstår orsaken).

D

David Adams

2019-04-18

Omfattande text om hur sinnet fungerar. Boken är välkänd med inte så välkänd som den förtjänar. Vill man må bra och förstår sinnet är denna den absolut bästa boken. Har läst och använt metoden själv och jag mår toppen, är stabilare och mycket mer aktiv än tidigare!

Calle Lindström

2016-06-12

Detta kallas "Den moderna vetenskapen om mental hälsa", och, liksom "Utvecklandet av en vetenskap" gör den stora vetenskapliga anspråk som en underbygger med absolut noll verifierbar data. Hubbard hävdar här att Dianetiken är vetenskapligt bevisad genom många fallstudier. Inga av dessa kan verifieras. Några år senare presenterade Hubbard den första "clear", ett fiasko, då hon inte ens kunde komma ihåg färgen på Hubbards slips. Över 60 år senare har fortfarande ingen clear kunnat bevisas existera (även om många har fått intyg på att de är det). Det tog inte många år innan Hubbard vidareutvecklat Dianetiken till Scientologi och plötsligt var det där, i de hemliga OT-nivåerna, som de verkliga framstegen skulle finnas. Självklart har inte heller någon människa kunnat visa sig ha alla de superkrafter som en OT påstås ha.

En del av Hubbards texter är underhållande, DMSMH är det inte, och innehåller absolut ingenting vettigt som man kan ha nytta av.

Sofie Larsson

2014-01-22

Tung bok. Mycket information - men den har sanningar i sig.
Kram Sofie

2014-01-22

Logiska principer.
Sinnet registrerar. Smärta stänger av graden av medvetenhet och registrerar delar av erfarenheten utom räckhåll för individen.
Intressant läsning

Sven Andersson

2014-01-14

Absolut den bästa handboken som finns om människans sinne på marknaden idag.
Sven A

Sven Andersson

2014-01-14

Absolut den bästa handboken som finns om människans sinne på marknaden idag.
Sven A

2013-12-04

Beskriver hur sinnet registrerar både i vaket och
medvetslöst tillstånd.
Visar också att "det vi inte känner till har vi ont av".
Att emotioner och smärta sänker överlevnadspotentialen, men att man kan
"spola tillbaks bandet" och få en ljusare syn på livet.
Tycker detta verkar ligga mycket närma sanningen om
vad som påverkar oss
Rolf

Louise A

2010-03-08

Detta är sånt dravel, så det finns ingen ände på eländet. VARNING!!