Dianetik - Hur tanken påverkar kroppen

Hubbard, L Ron

| 2007

"Dianetiken är ett äventyr. Den är en forskningsresa in i Terra Incognita, det mänskliga sinnet, denna stora och hittills okända värld ett par centimeter innanför våra pannben."- ur Dianetik - Hur tanken påverkar kroppenDianetik innehåller upptäckter som hävdats vara av större betydelse än både hjulet och elden och boken har därför förblivit en bestseller i över 50 år. Och med över 20 miljoner tryckta böcker vilket skapat en rörelse som omfattar 100 länder, är den tveklöst den mest allmänt lästa och inflytelserika bok som någonsin skrivits om det mänskliga sinnet.Här får man en fullständig beskrivning av det reaktiva sinnets uppbyggnad, denna tidigare okända källa till mardrömmar, oförnuftiga rädslor, upprördhet och osäkerhet som förslavar människan. Denna bok beskriver hur man blir av med det och därigenom uppnår något som människan tidigare bara drömt om: tillståndet clear.Bland upptäckterna...

Väldigt intressant bok. Förklarar så grundligt mänskligt beteende och en terapi för att förbättra sig själv och hjälpa andra. Väl värd att läsa. Jag kunde inte sluta när jag väl börjat lösa den.

Om man vill förstå människans sinne och den egentliga anledning till att man blir sjuk........ ja då är denna bok ett måste att läsa! Så intressant!!!!!
Marianne

Detta är en enda bok som verkligen hjälpte mig att förstå hur sinnet fungerar, varför ibland man beteer sig helt irrationelt och även varför man får återkommande somatiska sjukdomar (som är möjligt att undvika om man förstår orsaken).

Omfattande text om hur sinnet fungerar. Boken är välkänd med inte så välkänd som den förtjänar. Vill man må bra och förstår sinnet är denna den absolut bästa boken. Har läst och använt metoden själv och jag mår toppen, är stabilare och mycket mer aktiv än tidigare!

Calle Lindström

2016-06-12

Detta kallas "Den moderna vetenskapen om mental hälsa", och, liksom "Utvecklandet av en vetenskap" gör den stora vetenskapliga anspråk som en underbygger med absolut noll verifierbar data. Hubbard hävdar här att Dianetiken är vetenskapligt bevisad genom många fallstudier. Inga av dessa kan verifieras. Några år senare presenterade Hubbard den första "clear", ett fiasko, då hon inte ens kunde komma ihåg färgen på Hubbards slips. Över 60 år senare har fortfarande ingen clear kunnat bevisas existera (även om många har fått intyg på att de är det). Det tog inte många år innan Hubbard vidareutvecklat Dianetiken till Scientologi och plötsligt var det där, i de hemliga OT-nivåerna, som de verkliga framstegen skulle finnas. Självklart har inte heller någon människa kunnat visa sig ha alla de superkrafter som en OT påstås ha.

En del av Hubbards texter är underhållande, DMSMH är det inte, och innehåller absolut ingenting vettigt som man kan ha nytta av.

Sofie Larsson

2014-01-22

Tung bok. Mycket information - men den har sanningar i sig.
Kram Sofie

2014-01-22

Logiska principer.
Sinnet registrerar. Smärta stänger av graden av medvetenhet och registrerar delar av erfarenheten utom räckhåll för individen.
Intressant läsning

Sven Andersson

2014-01-14

Absolut den bästa handboken som finns om människans sinne på marknaden idag.
Sven A

Sven Andersson

2014-01-14

Absolut den bästa handboken som finns om människans sinne på marknaden idag.
Sven A

2013-12-04

Beskriver hur sinnet registrerar både i vaket och
medvetslöst tillstånd.
Visar också att "det vi inte känner till har vi ont av".
Att emotioner och smärta sänker överlevnadspotentialen, men att man kan
"spola tillbaks bandet" och få en ljusare syn på livet.
Tycker detta verkar ligga mycket närma sanningen om
vad som påverkar oss
Rolf

Louise A

2010-03-08

Detta är sånt dravel, så det finns ingen ände på eländet. VARNING!!