Dianabiografin

Brown, Tina

| 2008

"Tina Browns lysande bok om prinsessan Diana handlar om klass, på flera sätt. Innehållsmässigt förstås, eftersom Diana Spencer var en aristokrat född på kunglig mark. Men också till formen är Tina Browns biografi över Diana en produkt av klass." Björn af Kleen, Sydsvenska Dagbladet Över tio år har gått sedan Dianas död och hon är fortfarande ett mysterium. Var hon en "folkets prinsessa" som tog världen med storm genom sin skönhet, blyghet och längtan att göra gott? Eller en manipulativ "mediahäxa" som nästan fick kungahuset på fall? I Dianabiografin möter vi båda sidorna av henne: domen får vi fälla själva. Dianabiografin ger en fascinerande inblick i den engelska överklassens liv med ett fängslande galleri av kvinnor som lever i ett samhälle där det mesta påminner om svunna tider med gammaldags, strikta koder som reglerar tillvaron in i minsta detalj. Här finns Dianas...

PL *

2012-05-29

Som Se & Hör fast i bokform, dvs definitivt ingenting för mig. Nej, jag läste inte klart.

2010-02-14

En överdos av Diana och brittiska kungligheter och överklass. Vi får verkligen veta precis allt om vad som är sant och inte sant av det som skrivits om denna folkets älskling. Skrivet för en engelsk publik är det mycket som jag inte fattar eller intresserar mig för. Översättningen är fyrkantig. Är Camilla sexig? Sa drottningen att det var ett skitår? Men äktenskapshelvetet med Charles fascinerar.

Evelina Magnusson

2010-01-11

En ganska ok bok som har en stor nackdel och det är att det inte finns med en enda bild! Då författaren ofta skriver om fotografier som påverkat Dianas liv hade det varit bra om några av dessa funnits med i boken.

Vilken fin bok om prinssesan Diana. Man för följa hela hennes liv, i glädje fast mest i sorg!