Diamantsvärdet och Träsvärdet 2

Perumov, Nick

| 2007

Kejsardömet Melin står på randen till inbördeskrig. Genomsyrad av de olika folkslagens ömsesidiga misstro och hat, full av ödeläggelseprofetior och hämndbegär samt prisgiven åt högre viljor och makter, går Norra världen en kall, blodig och kanske sista vinter till mötes. I Svarta staden rasar bränder efter gatustriderna mellan magiker och legionärer, medan upprorsandarna vaknar i rikets utmarker bland de gnomer och danker som i århundraden förtryckts och nästan utplånats av människorna.Efter att just ha återhämtat sig från det årliga Dödsregnets frätande inferno kastas imperiet in i en långt mer förödande kamp: märkliga bockfotade varelser blandar sig i dess inre angelägenheter och visar ingen avsikt att dra sig undan. Trollkvinnor, stridsmagiker, valkyrior och orakel drabbar alla samman med verkliga och inbillade fiender. Under tiden sprids illavarslande rykten om att Frälsaren är på väg...

D

den_stressade

2019-04-10

Jag läste någonstans att Nick Peromovs serie "Svärdens Väktare" anspelar på Sovjet.

Vilket jag nu idag, 5 år efter att jag läste sista delen i serien (10 år efter jag läste första delen) kan börja misstänka är det ständigt mörka, obestämbara hotet som inte går att föra diskussion med är ett bakomliggande (dolt)tema, (det finns ett vackert ord för det men kan inte komma på det).

Det är väldigt logiskt när man väll kommit till slutsatsen:
Den likriktade och konstgjorda kraft som hotar hela multiversumet, där dess syfte är väldigt difust(även om syftet beskrivs jag har det bara inte för minnet), är ju sovjets disfunktionella kommunism, iallafall är det en lockande tanke, för det märks att Perumov kommer från en värld där hans skrivande ansågs sammhälsomstörtande och förbjudet, att omskrivningar behövdes för att inte bli statens största fiende.

Läs de första tre böckerna innan du dömmer ut hela Nick Perumovs verk.
Det finns även vad jag minns vissa meningsuppbygnader som kan uppfattas som konstiga(men när man ser till hela verket så är det en sån liten promille av alla meningar att det glöms bort).

TLDR: Boken är alldelles fantastisk utan djupare analyser, det är ett verk som är menat att "förlora sig i".
Läs den helt enkelt! Särskillt om du gillar författaren "Erik Granström".

Men särskillt om du är en litteraturvetare så är detta ett verk som bjuder på många djupa analyser, vänligen kontakta mig om du vill analysera den.

Jag ger slutligen en eloge till Coltso, Erzatz och alla deras översättare, författare och korrekturläsare.

Andreas Svensson

2014-09-15

Första halvan var ganska svår att hänga med i eftersom det är ett stort multiversum med många karaktärer och konflikter som ska introduceras. Detta drar ner helhetsbetyget trots att slutet engagerar och tilltalar mig mer. Skapar ett sug att sätta tänderna i nästa del!

Anna Jensen

2014-07-12

Tvekar mellan 3 och 4 stjärnor. Svårläst, men bra story. Känns klassiskt rysk. En gubbes tal kan sträcka sig över en hel sida. Långt, rörigt, utförligt. Kommer absolut att läsa resten av serien (sammanlagt 8 böcker) Bra fantasi. Väckte min egen fantasi, vilket är kul.

Annika Winning

2013-03-07

Nej, nu blev det bara strider och besvärjelser hit och dit, nu ger jag upp den här serien.

Liza Bolin

2011-06-28

Förvirrande språkbruk, sjuuukt störiga karaktärer - och ändå. Det är NÅGOT med Perumov, han har det där NÅGOT. Jag kommer definitivt läsa vidare i serien, trots alla dess brister, och det i sig är ett jäkligt gott betyg.

Liza Bolin

2011-05-09

Jag var långt in i boken väldigt tveksam. Jag blandade ihop alla karaktärer, är fortfarande inte säker på skillnaden mellan Tavi och Agata, och störde mig något vansinnigt på kyrilliska namn som man inte har en aning om uttalet på.

Världen är en slags kolonialiserad sådan, människovarelserna har kommit från andra sidan havet och erövrat de tiotal olika raser som redan bodde där.
Där kommer jag osökt in på det första som jag verkligen gillade i boken: Tanken att de anpassliga människorna lätt kunde skövla och ta över hela världen just för att de är så anpassliga, till skillnad från de tidigare rasernas rigida seder och traditioner. Detta är en intressant tanke och jag tänker särskilt på antika egypten, och jag hoppas att Perumov utvecklar detta i nästa bok.

Perumov påminner till viss del om Tolkien, det är mycket historia och karaktärerna är skissartade, men jag har (av nån anledning) en svaghet för detta grepp. Det intressanta ligger inte i karaktärerna utan i deras funktioner: Tolkiens Bilbo - Ringbärare, Perumovs Agata - Svärdfinnare, Tolkiens Sam - Följeslagare, Perumovs Fess - Spion, för att inte tala om kejsaren.

Däremot har Perumov en fördel i det att hans karaktärer inte har en enspårig livsåskådning. Kejsaren tycker jag är den mest intressanta karaktären, just för att han hatar trollkarlarna som inte framställs som de bästa hedersprickarna direkt, men han själv är inte heller Guds bästa barn... Överlag gillar jag hela grejen med ett trollkarlsskrå, som _nästan_ är oövervinnerliga men inte helt.

Något jag saknar något helt otroligt är KARTA. HUR kan man skriva fantasy där folk reser runt och INTE BIFOGA EN KARTA? Oh the horror.

Ett annat minus är översättningen, det känns att det är en översättning på fler sätt än det med kyrilliska ord, en del felstavningar ("elexir") och sådant. Språket känns lite naivt ibland, väldigt ofta används "!?" vilket jag tycker känns amatörsmässigt.

Jag lyckas att på samma gång verkligen gilla och vara väldigt neutralt/tveksamt inställd till boken, men liksom Jonas Bengtsson tänker jag definitivt fortsätta att läsa.

Jonny Lundell

2011-02-01

Skön frisk fläkt. En lite annorlunda stämmning och känsla än annan västerländsk fantasy jag läst. Dock irriterade jag mig en del på översättningen där de lämnat en del uttryck (för att illustrera att de är på ett språk som en av raserna i världen använder) på kyrilliska vilket för mig gjorde det svårt att hålla reda på en del saker.

Johanna Galenpanna

2011-01-19

Jag blev rekommenderad boken av en bekant som tyckte att hela serien var riktigt bra. Men, jag tyckte att det var rörigt med all den massa massa historia författaren klämde in i början. Det blev liksom korvstoppning av det hela. Karaktärerna var inte särskilt spännande, de var förutsägbara och lite.. trista. Jag störde mig också på gubben som var inlåst i en källare; men det handlar mer om smakfråga än annat. Det kryper i hela mig när en bok (eller film för den delen) är uppbyggd på det sättet; att det är någon som vet och ser vad som händer, håller nyckeln till det hela men som inte får tummen ur att göra något konstruktivt åt saken. Men som sagt, det är en smaksak. Jag kanske är för otålig för att mäkta med sådant :)
Hursomhelst. Den här serien kommer jag inte att fortsätta läsa; jag kom inte ens igenom hela den här boken. Lite nyfiken är jag på författarens fortsättning på Tolkiens berättelser om Midgård. Kanske spanar in den istället.

Natasha Illyés

2010-08-30

Är först förvirrad av alla karaktärer, men sedan njuter jag. Av politiska intriger, en flora av huvudrollsinnehavare, magiker och gamla pofetsior. Hard Core Tolkien utan poesi.

Annelie J

2010-04-11

Massa alver och trollkarlar som rantar omkring över vidsträckta vidder. Personporträtt lika djupa som en matsked vatten och milt sagt förutsägbara könsroller. Ledsen men det här är verkligen inte min kopp te.

Magnus Tauvon

2010-01-28

I mina tycken otroligt bra. Svårt att veta vilka som är goda eller onda och en hel del mänskilgt vanvett bubblar upp i boken.

Tove Skarstedt

2010-01-13

Underhållande och inte så pjåkig fantasy med våldet uppskruvat ett par snäpp.
Jag tänker läsa fortsättningen även om spänningen förtas lite av all magin, (man kan ju göra vadsomhelst, det är ju bara att "trolla" lite så fixar det sig). Lite fusk där alltså tycker jag.
Gillar maktkampsscenariot som spelas upp, det finns flera olika grupper att ta hänsyn till och efter första boken ligger allt öppet.
Lovande!

Jonas Bengtsson

2009-04-26

En mörk ond historia med mycket magi och trollkarlar, alldeles för mycket oövervinnlig magi för min smak. Bok är aldrig tråkig men heller inte särskilt spännande. Visst finns där avsnitt i boken som är spännande och man sitter på hel spänn,men dom är få och korta...kommer troligen att läsa fortsättningen trots mitt låga betyg!