Diamantkungen

Lindström, Peter

I en lägenhet på södermalm sitter Ester,Sigge och Harry. Plötsigt får de veta att det bodde en jätte rik diamantförsäljare i deras kvarter. Men några försöker själa diamanterna och det händer konstiga saker i källaren. Jag tycker den här boken är bra och spännande.

Anders Eriksson

2021-04-09

Ett spännande äventyr som båda ungarna gillade (7 och 9 år). Den enda nackdelen var att de bestämt ville ner i källaren och leta efter hemliga gångar... ;-)

Johan Lindström

2021-03-30

Riktigt bra bok! Spännande och bra story. Barnen älskade denna och längtar tills nästa bok kommer ut

@barnbokstips

2020-07-26

Vi har läst Diamantkungen för vår 7-åring. Första boken i serien om Södermalmsdetektiverna ”De tre tigrarna” eller Ester, Harry och Sigge. Det är sommarlov och Ester har tillsammans med de två bröderna Harry och Sigge startat en detektivbyrå. När de upptäcker en trasig ruta i källaren blir det början på ett äventyr och jakten på försvunna diamanter. Spännande, på en lagom läskig nivå men så att man vill läsa vidare och se hur de går för de modiga och smarta detektiverna! Vi kan definitivt hänga med och lösa fler fall med de här detektiverna!

🌹Denna härliga Barn/Ungdomsbok passar från 9år tycker jag & den är helt underbar.
Den har Spänning & Mystik i sig & det gör att den är svår att lägga ifrån sig så med andra ord en helt underbar bok.
💜💜💜💜💜 av 5st
Jag hoppas att del 2 kommer snart.🌹

Detta är första boken i en ny serie ”De tre tigrarna”. Här får vi följa de tre vännerna Ester, Sigge & Harry som tillsammans bestämmer sig för att bli detektiver. Men vart kan de hitta ett mysterie?
När kompisgänget upptäcker en trasig glasruta i husets tvättstuga så leder snart spåren vidare till ett mysterie om rör försvunna diamanter. För ett antal år sedan så bodde en diamanthandlare i barnens kvarter men när han dog så var hans förmögenhet försvunnen.
Har det krossade fönstret något med de försvunna diamanterna att göra?

Boken känns språkligt välskriven. Jag läste hela boken högt och slogs av hur enkelt man fick till ett behagligt läsflyt. Texten curlade min högläsning så att jag aldrig betonade meningar fel. Inte heller för långa meningar eller jobbiga upprepningar. Välskrivet helt enkelt. Läsflytet ramlar på plats utan hack. På samma sätt är boken även lättläst och lätt att ta sig igenom när barnen läser själva.

Det är också roligt att Lindström har skrivit in mobiltelefoner som ett användbart och aktuellt verktyg i berättelsen, helt utan skambeläggande av skärmar. Men samtidigt så får mobilen ibland gå bet så barnen behöver hitta andra lösningar. Väl avvägt!
Även uppfriskande att barnen bor i lägenheter med familjekonstellationer som
känns tagna från verkligheten.

Dock kände vi att deckargåtans upplägg är lite för enkel för den tänkta målgruppen (9-12 år) och att ledtrådar skrevs in lite för tillrättalagt. Jag högläste boken för hela familjen i bilen och det var min 6,5-åring som uppskattade boken mest och tyckte den var väldigt spännande.
Till nästa bok i serien håller vi tummarna för ett klurigare mysterium. 6,5-åringen deklarerade dock att hon gärna ville höra
på nästa del också. Det är såklart ett fint betyg trots att hon ej tillhör den tänkta målgruppen.

Sofia Andersson

2020-06-08

Super spännande bok! Lagom långa kapitel och högt tempo. Spännande miljöer även om jag hade svårt att hänga med på alla gatunamnen. Det enda minuset är att den var lite tunn men jag och barnen väntar istället på del 2.

Spännande, underhållande & fängslande!

AC (mamma): En lättläst bok med kapitel som uppmuntrar till vidareläsning men har också avbrott i de längre kapitlen så man kan pausa.

Jag gillar att biblioteket finns med på ett hörn, hur nyfikenheten hos barnen beskrivs och jag gillar att det utspelar sig i Stockholm. En trevlig och spännande bok som vi snabbt läste ut tillsammans. Även om det förekom en del tjuvläsande från Gustavs sida. Det är ett gott betyg.

Gustav 10 år:
Jag gillar boken. Den är lättläst, spännande redan från första kapitlet och jag tyckte det var bra att den inte slutade med en cliffhanger. Barnen vill göra något spännande som att hjälpa polisen. Fastighetsskötaren Alfred berättar om försvunna diamanter och han berättar om diamanthandlaren som bott i huset. Ingen vet vart diamanterna tagit vägen men det vill barnen ta reda på.

Philip 7 år:
Diamantkungen är bra. Jag vill läsa nästa bok när den kommer. och jag ville inte att boken skulle ta slut. Det var spännande och jag skulle också vilja leta efter en skatt. Barnen har en vind de får vara på. Det är också spännande.