Diamantögat

Quinn, Kate

| 2022

Den oförglömliga berättelsen om historiestudenten som blev en av andra världskrigets största hjältarÅret är 1941 och i Odessa studerar den ensamstående mamman Mila Pavlitjenko historia och roar sig med sina vänner. Men när Tyskland invaderar Sovjetunionen vänds hennes tillvaro uppochner. Hon lämnar allt och ansluter sig till Röda armén för att strida vid fronten. Det dröjer inte länge förrän hon förvandlas från en flitig student till en ökänd och fruktad prickskytt.När nyheten om hennes trehundrade träff gör henne till en nationell hjältinna förs Mila från slagfälten till Amerika för en goodwillturné. Omtumlad anländer hon till Washington D.C., där hon oväntat blir vän med Eleanor Roosevelt. Men vistelsen tar en tvär vändning när en gammal fiende dyker upp ? och Mila tvingas slåss i vad som visar sig vara hennes livs viktigaste strid.Diamantögat är baserad på den ukrainska...

25/3 2024

Kerstin Kolm

2023-12-17

Mkt läsvärd.

Anna Blomgren

2023-03-15

Riktigt bra bok!

I Kate Quinns Diamantögat är Ljudmila Pavlitjenko en fabriksarbetande historiestudent i Kiev. Hon är en 21-åring med en femårig son och en make som inte ens dyker upp för att färdigställa skilsmässan. Han lägger allt sitt engagemang på sina drömmar om storhet. Inte kan han föreställa sig att det inte är han som kommer göra namnet Pavlitjenko känt.
Ljudmila bestämmer sig för att bli både mor och far åt sin son. En dag kommer han behöva lära sig skjuta, så hon anmäler sig till en kurs i avancerat skytte. Mila upplever att hon hamnar i en värld utan gråzoner, antingen träffar man eller inte. Hon lär sig att inte missa, vare sig i skyttet eller i livet.
Hon är på väg mot sina mål, mot att doktorera och skapa ett oberoende liv för sig och sin son, när andra världskriget bryter ut. Mila tar omedelbart värvning. Hon lever, andas, svettas och äter rädsla men efter bara några veckor har hon lärt sig att trycka in sin skräck i sitt vapen. När hon för första gången får ett uppdrag som skarpskytt lär hon sig att omvandla skräcken till raseri. Det och hennes träning gör henne till en enastående prickskytt. Snart har hon fått smeknamnet Lady Death.
Mila jämkar samman sina båda roller – moderns och prickskyttens – och vänjer sig av med rädsla och ursinne, vämjelse och perfektionism. Även om handlingarna får händerna att skaka och sömnen att förgiftas av mardrömmar.
Kriget sätter fokus på en människas innersta väsen. En del visar sig vara odjur, andra blir vänner som gör allt för att skydda varann. Någon får komma så nära det är möjligt. Mila träffar på alla sorterna.
Lady Death tas från kriget vid fronten och förs till propagandakriget, till USA. Där får hon möta en annan sorts fiende, en som inte skjuter öppet utan skickar giftpilar av misstro. Avsaknaden av medmänsklighet är sig dock precis lik. Men hon möter också en lika oväntad som osannolik vänskap.
Det här är en berättelse om krigets villkor, om kvinnors villkor. Om att leva i ett totalitärt system och hur det formar en. Hur alla känslor, tankar och åsikter underordnas de som krävs för att orka kriga. För sig själv och för dem man älskar.

Året är 1941 och i Odessa studerar den ensamstående mamman Mila historia och på fritiden umgås hon med sina vänner. När Tyskland invaderar Sovjetunionen vänds hennes tillvaro upp och ner, hon lämnar allt och ansluter till Röda armén för att strida vid fronten. Det dröjer inte länge tills hon blir en ökänd och fruktad prickskytt. Efter hennes trehundrade träff blir hon en hjältinna och får resa till USA där blir hon vän med Eleanor Roosevelt men en gammal fiende dyker upp, hon tvingas slåss - hennes livs viktigaste strid.

Det här är en spännande och fascinerande historia som ger mig rysningar, den är stark och omtumlande dels för att boken är baserad på den ukrainska prickskytten Ljudmilas liv och för att den känns så aktuell med det pågående krig som nu finns i Ukraina. Jag har tidigare läst böcker skrivna av Kate Quinn och jag har gillat dem alla precis som denna men denna når inte riktigt upp till högsta betyg då jag tycker att det blir lite upprepningar och "storyn" då fastnar lite på ett par ställen. Det här är en välskriven bok - den skildrar delar av kriget, den är spännande, stark, intressant och det bjuds även på mod, kärlek, vänskap och jag gillar att det är starka kvinnoporträtt som lyfts fram. Rekommenderar alla hennes böcker då man bjuds på en bit av vår tids historia, då de känns både realistiska och trovärdiga.

2022-10-22

Intressant, spännande och gripande.
Fantastisk berättelse om en stark och modig kvinna .

Katarina Nord

2022-10-11

Boken är trööög i början! Kanske lämpar den sig bättre som läsebok men allt detta om ryska strider fångar inte mig. Efter ca 60% av lyssnad bok lossnar det dock och då blir boken riktigt bra! Bra efterord av författaren!