Diagnos: omjlig lngtan

Cecilia Ek lskar sitt arbete som barn och ungdomsutredare inom polisen. nd gr hennes inre motor p tomgng efter att hon har blivit dumpad av sin sambo. Nr hennes moster Sonja blir allvarligt sjuk och familjen behver hjlp lmnar hon allt fr att tervnda till barndomens Ume. Pltsligt bestr jobbet av att slja klder i en brllopsbutik, och Cecilia frsker anvnda det ptvingade miljombytet till att frlika sig med sin framtid som singel och barnls. Nr Cecilia trffar Erik, lkaren med de varma gonen, stts hennes fresatser att leva fri och obunden p prov. Men inte kan vl Cecilia, som upplevt smrtan i att bli bedragen, frlska sig i en man som bara r tv veckor ifrn att gifta sig? Livets virvelvindar kastar Cecilia n hit, n dit och pltsligt str hon infr ett livsavgrande val. Hur mycket r hon villig att frsaka nr hjrtats mest omjliga lngtan pltsligt finns...

Tips till dig som gillar romance som ocks berr allvarliga mnen som cancer och ofrivillig barnlshet. Huvudpersonen r en inspirerande stark kvinna med en hrlig livsfilosofi och boken utspelar sig i hrliga umemiljer.

Vlskriven, gripande rolig roman som utspelar sig i Ume. Jag fastnade ltt fr karaktrena och kunde knappt lgga ifrn mig boken. Boken har ftt mig att fundera, att skratta, att bli frbannad och den har ftt mig att grta. Den gav mig verkligen hela knsloskalan och jag lngtar tills nsta bok slpps

Fantastisk debutroman!!

Som lsare fr du tidigt lra knna bokens huvudkaraktr Cecilia. Det r svrt att inte gilla henne skarpt redan frn brjan. Christina fngar s vl inre som yttre intryck, knslor och hndelser. Jag r med Cecilia - och de andra - i varje steg, hr dem, ser dem, frstr dem. Jag knde vldigt snart att det skulle bli en bok som var svr att lgga ifrn sig. Cecilia br p sorg och vemod efter att ha blivit bedragen av sin sambo och d hon frsttt att hon aldrig kommer kunna f ngra egna barn. Fr mig som genomgtt flera IVF-behandlingar innan vi slutligen fick tvillingar spelar just denna del av handlingen an p en speciell strng. Nr Cecilia s smningom mter ngon hon fr knslor fr r det frsts inte enkelt. De br bda p rdslor de behver mta innan ngon av dem r redo fr den andra Resan de gr r berrande, mmande och vldigt tankevckande. Livet och dess srbarhet vibrerar i bakgrunden, men utan att det blir fr tungt. Hoppet finns med och gr balansen mjuk. Miljerna i Ume r mlande, ngot jag uppskattar oerhrt, allt frn sjukhusets korridorer till blommande trdgrdar.

Jag lskar hur Christina fr med registret av knslor och det inre livet, men ocks humor och ett jklar anamma som s tydligt fljer med genom berttelsen. Det var skratt, mysiga smygleenden och trar frn frsta till sista sidan. Jag fr helt enkelt omvrdera att jag sagt att Feelgood-genren inte r fr mig. Med det sagt, s r detta r feelgood med inte bara solsken. Jag kommer p mig sjlv med att tnka p bokens handling lngt efter den r utlst, p bde hoppet och vemodet som lmnat avtryck.
💖💖💖💖💖

Gillar du relationsdrama och en handling som inte r rdd fr att berra livets toppar och dalar, att se karaktrer vxa och frodas framfr dig - och att fulbla 😉 - s r detta boken fr dig!!

Jag lngtar till nsta bok!

Lser vanligen inte romance/feelgood men r s glad ver att inte missat denna prla. Det vackra sprket lyfter miljer och karaktrer. Inslag av underfundiga dialoger och situationer som blandas med allvar och sorg. Djupet i denna bok gr att jag br den med mig lngt efter att sista ordet lsta. Rekommenderar den varmt.

Nr jag brjade lsa s gick det bara inte att sluta.
Den innehller allt... frn sorglig barndom, barnlshet och otrohet till vrme, krlek och samhrighet...
Det r missfrstnd, humor, ilska, sorg och obeskrivlig lycka!

4,5/5

Nr en nra slkting blir sjuk och det behvs hjlp hemhemma, ker Cecilia tillbaka till uppvxtstaden Ume fr att hjlpa till i den butik som kusinen Klara driver. Det skulle kunna bli en nystart, fr ven om Cecilia kanske inte frmst skulle vilja vara i Ume utan stanna i Stockholm, har det hnt s mycket dr som gr att hon behver komma bort ett tag. Hon har ftt veta att hon r infertil, och en livslng drm om att bli mamma har gtt i kras. Dessutom blev hon dumpad av sin sambo. Men i Ume hos familjen, dr kanske hon kan f ro ett tag. Och det fungerar fint, tills hon mter lkare Erik under en underskning. Hon har svrt att glmma honom, och s kommer han in i festsmnadsbutiken hon jobbar, och ska prova ut klder till sitt brllop, som bara r tv veckor bort.

Diagnos: Omjlig lngtan r Christina Edwinsdotters debutroman och hej och h, vilken debut. Hr behvs nsdukar bde fr lite fnisstrar, lyckotrar och fr lite sorgtrar. Och s skulle jag behva verarmsstyrkan hos en mycket starkare person n mig sjlv, fr att kunna skaka om de hr vuxna mnniskorna och frga vad i hela friden de hller p med.

Persongalleriet r lagom stort och jag tycker om att fokus p det hela ligger runt Cecilia och Erik och deras familjer och kompisar. Personerna skiljer sig bra t, s det r inte svrt att veta vem som r vem. Jag gillar moster Sonja vldigt mycket, hon knns som en riktig krutgumma. Dessutom tycker jag om Anita, ven om jag mest tycker om att inte riktigt tycka om henne. Men ingen av karaktrerna lmnar mig oberrd och det gillar jag mest av allt.

Edwinsdotter rds inte att ta upp svra och jobbiga mnen och lta det ta plats. Det r inte guld och grna skogar i ett frhllande. Alla kommer med bagage, och det finns saker vi bde r rdda fr och tar lite fr givet. Som att alla andra kan lsa vra tankar men ocks tnker som vi sjlva gr. I den hr boken finns det bde sorg i att inte kunna fullflja en livslng drm, onskad barnlshet, frivillig barnlshet, ovntade barn, sjukdomar, olyckor och dda och/eller sjuka familjemedlemmar, men ocks fullt av krlek, vnskap, hopp, lust och knslor som sprutar ut t alla hll och kanter.

Det r verkligen en lsvrd debutroman som Edwinsdotter skrivit. Sprket r bra och driver framt och ven om det kanske inte alltid hnder s mycket, flyttas hndelserna framt p ett bra stt. Det knns inte som att jag har lst 361 sidor nr bokens sista sida r ndd och nu skulle jag grna se att Edwinsdotter fortstter att skriva p samma stt i flera romaner framver, fr d vet jag att jag har ngot vldigt bra att se fram emot och lngta efter. Frhoppningsvis blir det inte en diagnos: omjlig lngtan fr mig i det fallet.