Diagnos: gisslan

Gissy, Peter

| 2008

Ett spektakulärt bankrån utanför Göteborg går helt överstyr. Rånarnas byte blir litet, och de skjuter ner en väktare. Snart måste de också överge sin flyktbil. De tvingar sig in i en Mercedes där det sitter två personer och försvinner sedan spårlöst.Akutläkaren Robert Krüger får reda på att den ena i gisslan är hans svärfar Sven. Kort därefter hittar polisens utredningsgrupp en mördad man som kopplas till rånarna. När den döde identifieras som en av rånarna ökas mystiken. Slår de ihjäl sina egna? Varför?Högt tempo, stor spänning och överraskande vändningar är författaren Peter Gissys signum. Tidigare har han gett ut bland annat Diagnos: mördad och Diagnos: strypt, där läkaren Robert Krüger också är huvudperson.

Kickie Boman

2013-04-02

Lättlyssnad underhållning. Dock lite väl mycket som händer huvudpersonerna... blir lite rörigt.

2011-03-05

Nej, nu får det nog räcka med Peter Gissy för mig. Det spelar ingen roll att scenen är Göteborg och det spelar ingen roll att han ännu en gång håller till lite i trakterna där jag växte upp. Det här är inte bra. Karaktärerna är platta och stereotypa, dialogen är ibland så krystad att jag faktiskt skäms. Och varför är kvinnorna alltid impulsiva, naiva och kort sagt dåraktiga? Det positiva man kan säga om boken är att den är lättläst och spänningen är hyfsad. Underhållningsvärdet är helt OK. Egentligen kanske en perfekt bok om man vill koppla av med något lättsmält.

Yvonne Moström

2009-12-01

Har bara läst tilll sidan 68, men den har fångat mej. En annorlunda bok, har ingen aning om hur det ska sluta. Sånt gillar jag!!

Sofia Åkerberg

2009-08-03

Den här blev banne mig bara sämre och sämre ju mer jag tänkte på den. Plotten är ganska förutsägbar, inget höjdarbetyg på genus-o-metern direkt och inte minst rejält slarvigt språk (varför är det där som så många deckare brister?). Bland annat fantasilösa liknelser -- något klibbar "som klister", något sticker "som en sylvass pil". Gissy lider också av detaljsjukan, det är kanske inte livsviktigt att berätta att ett specifikt hotell i Göteborg har en ovanligt stor parkering bara för att man kör förbi den? Och det behöver inte påpekas att personen X (uppenbart finskt namn) har finskt påbrå.

Dessutom undrar jag lite över vissa, kanske inte direkta faktafel men konstigheter: hur vanligt är det med åskväder och blixtar i november på västkusten? Och ser verkligen ett rådjur ut som en "mörk vägg" när man kör på det nattetid? Hur stora är egentligen rådjuren där nere?

Nej, jag är tacksam för att jag lånade boken för jag hade blivit hyfsat störd om jag hade betalat pengar för den.