Dexters dunkla drömmar

Lindsay, Jeff

| 2005

Får vi presentera Dexter Morgan, en Hannibal Lecter i fårakläder ... En seriemördare som ryser vid åsynen av blod ... Ett monster vars gyllene regel gör honom mänsklig: Han dödar bara onda människor. Dexter Morgan är nog inte mannen man tar med sig hem till familjen. Om man förstår vem han är, vill säga. Men det gör ingen. Ytligt sett är Dexter den perfekte gentlemannen, charmerande och prydlig - det bäst klädda monstret i Miami, anser han själv. Han är också omtänksam styvbror till Deborah, polis i Miami, och därutöver bara intresserad av en sak: att ta livet av folk som verkligen förtjänar att dö. Hans dragningskraft på det motsatta könet gör honom  förvånad - och totalt likgiltig, eftersom känslor är något som Dexter inte förstår sig på. Han är tömd på all mänsklighet, fast mycket duktig på att hålla masken. Trots att han inte tål synen av blod arbetar han...

Gillar verkligen beskrivningarna Dexter gör av sig själv. Han vet om att han är annorlunda, han känner till alla sina svagheter och använder dem till sin fördel genom att låtsas vara annorlunda. Allt är liksom ett spel och det framkommer väldigt tydligt och känns övertygande.

Det som däremot INTE känns ett dugg troligt eller övertygande är Deborah, Dexters syster, och hennes polisutbildning. De kunskaper Dexter uppvisar som seriemördare verkar förvåna henne så till den milda grad att hon misstänker sin egen bror för att vara kriminell. Men den kunskap han delar med sig av skulle vem som helst med en litet gnutta intresse för just seriemördare eller mord överlag kunna läsa sig till i första bästa bok. Och eftersom hon ska föreställa UTBILDAD (?) inom ämnet och inom kåren borde väl hon, när till och med JAG här hemma i min trygga ickepolisiära lya i Majelden klarar av det, kunna lista ut en del drag som mördaren tar sig för? Hon framstår som så blåst, och fullkomligt oduglig på sin post, att det blir patetiskt. Och tar udden av det som gör boken så bra.

Men stort plus för språket och för Dexter som person - en helt klart ovanlig och annorlunda huvudkaraktär.

Sutra Stevens

2012-11-16

Mycket lik första säsongen av TV-serien (vad jag förstår är följande säsonger inte lika trogna källmaterialet). Dexter på TV är dock mycket bättre.

Ally Regins

2012-08-08

Har sett tv-serien innan och tyckte att boken var jättebra, dock var jag inte särskilt förtjust i hur den slutade

Elisabet Ekdahl

2011-07-15

Riktigt bra bok. Spänning så att det räcker och blir över. TV-serien har jag också följt och även om den inte helt följer boken kan jag varmt rekommendera båda.

Oskar Odhner

2011-06-12

Aningen bättre än Tv-serien. Många detaljer som skiljer dem åt, men både boken och serien är bra

Liza Bolin

2010-07-22

som en tafflig och dålig kombination av patrick bateman och hannibal lecter. den har sina stunder, men ärligt talat är TV-serien mycket mycket bättre.