Dexter Olsson Adventures - Morfars hemlighet, kapitel 1-8

Wiander, Michael

Spännande, lättläst, lärorik och rolig!Här är kapitel 1-8 av första boken i den nya succéserien för alla åldrar!Ett tokroligt och faktaspäckat actionäventyr i Jules Verne-anda, där Dexter och hans bäste vän, den talande, supersmarta schimpansen Tomas reser runt jorden och hjälper morfar i kampen mot Evan Kostroff, en ondskefull man som vill förinta jorden och bygga upp en ny rymdvärld."Jag fick nästan panik när boken var slut!" David 11 år"Jag är glad att det äntligen finns spännande och bra skrivna böcker för barn!" EmmaJ, Bokbloggare Klar 5:a!"... Svalbard, Björnön och en talande apa, vad mer kan man önska sig av ett äventyr oavsett om man är vuxen eller barn?" Maria E,Bokbloggare"Michael Wiander har en varm, medryckande och pedagogisk berättarstil och blandar friskt fakta, action och humor." Bibliotekstjänst, Elsie Runnö. BTJ-häfte nr 24, 2017Missa inte Del...

Gustav på 9 år fick en rejäl utmaning när han skulle läsa Dexter Olsson Adventures Morfars hemlighet av Michael Wiander. Det är riktigt tjocka böcker på ca 700 sidor per bok men då historien är så spännande så uppskattas tjockleken på böckerna. I dag finns det tre böcker där den tredje ganska nyligen släpptes. Jag har nu läst den första. Det kan avskräcka och tycker man att det känns jobbigt kan man välja att lyssna på boken istället. Klart värt det då det är ett spännande äventyr. Målgruppen är 9-12 år men passar även en 40-årig mamma som vill drömma sig bort.

Dexter som boken handlar om har en apa som vän. En supersmart chimpans som heter Tomas och kan tala. Tillsammans hjälper de Dexters morfar att hindra Evan Kostoff att förinta jorden. Evan är en ond man. Det är en rolig och äventyrlig bok där du lär dig ett och annat. Inte obehaglig på något sätt utan väldigt trevlig att läsa. Gustavs favorit är Dexters farfar. Min är apan. Vilken blir din?

Mycket välskriven bok med karaktärer man tar med sig lång efter att man slutat läsa boken.

Tanja Haideri

2019-10-02

Författaren vill förmedla modighet och att man ska våga göra saker som man igenkligen inte skulle våga göra. Dom första sidorna är ganska tråkiga men sen blir det spännande och roligt. Boken passar dom som gillar roliga och tokiga äventyrsböker.