Dexter dunkla drömmar

Lindsey, Jeff

| 2009

Dexter Morgan är rena svärmorsdrömmen: han är snygg, artig, välutbildad och lever ett till synes lugnt och stillsamt liv. Han är tillsammans med Rita vars barn avgu¬dar honom, och trots att han avskyr blod arbetar han som blodanalytiker hos polisen i Miami. Men Dexter har även en något annorlunda hobby - han är en notorisk seriemördare. Ett trettiotal personer som på olika sätt har lyckats undkomma rättvisan har fallit offer för hans obarmhärtiga vedergällning. Och tack vare sin kunskap lämnar han aldrig några spår efter sig. Medan Dexters omättliga hunger efter att döda bli allt starkare börjar folk i hans närhet alltmer ifrågasätta hans beteende. Och när en ännu värre mördare dyker upp i Miami känner han sig plötsligt hotad från två håll. Den nye mystiske mördaren inte bara imiterar Dexters tillvägagångssätt utan ger honom även en direkt utmaning. Frågan är bara vem av dem som är...

Axel Svensson

2022-08-02

Efter att ha sett hela serien så tycker jag att serien är bättre än boken. Språket är helt ok. Den är som jag förväntat mig.

Emma Hortlund

2011-11-26

En inte särskilt spännande bok om Dexter som mördar människor för skojs skull på fritiden och jobbar som blodanalytiker inom polisen dagtid. Flera spektakulärt styckade kroppar dyker upp i Dexters polisdistrikt, vilket fascinerar Dexter.

Jag tycker att författaren håller igen. Boken blir inte en spännande deckare, men inte heller skräck eller en orgie i snaskiga styckningsdetaljer. Det bli egentligen bara ganska meningslöst.

Jag vet att det finns en TV-serie som bygger på den här boken och den är kanske mycket bättre. Jag blir nyfiken på att se ett avsnitt för jag tycker inte att det direkt finns något i boken att bygga vidare på och göra en hel serie av.

Maria Gustavsson

2011-07-20

Jag trodde verkligen att den här skulle falla mig mer i smaken än den gjorde. Visst var den bra, och slutet var otroligt oväntat, men ändå hamnar inte den här bland mina favoritböcker. Men den är ändå läsvärd.

Mia Dahlstrand

2010-02-03

2010-01-30
Läskig bok, men jag måste erkänna att jag tycker bättre om tv-serien. Kanske för att jag gillar Michael C Hall...