Dexter - hängiven hämnare

Lindsay, Jeff

| 2009

Livet är inte alltid lätt för Dexter Morgan. Att vara världens enda seriemördare med sam­vete, speciellt när man jobbar hos polisen i Miami, kan vara nog så besvärligt. Och inte blir det bättre av att en kollega har börjat fatta miss­tankar. För att undvika ett avslöjande tvingas Dexter att tillbringa alltmer tid tillsammans med sin flickvän Rita och hennes två barn. Så dyker plötsligt en konkurrent upp i Miamis und­re värld. En skugglik, mordlysten psykopat kidnap­par och drogar sina utvalda offer för att sedan ta livet av dem genom utstuderade tortyrmetoder. Hans till­vägagångssätt är så bestialiskt att till och med den annars så känslokalle och härdade Dexter blir chock­erad.När Dexters hårdnackade syster Deborah, som är polis, dras in i utredningen av den nye seriemörda­ren, känner Dexter sig tvingad att komma ut från sitt gömställe och delta i jakten på monstret. Och det dröjer inte...

Emma Pet

2019-07-19

Mycket bra bok. Spännande och intressant. Humorn i boken bidrar med en stjärna. Varnar för att man kan få en mindre känsla av rädsla/chock.

Elisabet Ekdahl

2012-09-26

Om en sådan poäng hade funnits hade denna bok fått 1,5 poäng. Den är inte alls lika bra som jag vill minnas att den första boken i serien var. Historien har sina ljuspunkter och det finns gott om humor. Men humorn kan gå till löjlig överdrift och Lindsay visar prov på dåligt författarskap ganska ofta. På det hela taget en acceptabel bok, men ingen vinnare.

2010-07-26

Det här är den andra boken om Dexter. Den första läste jag för ungefär ett år sedan.

Jag har fortfarande inte sett ett endaste avsnitt av teveserien som är gjord efter böckerna.

Men jag tyckte mycket om den här boken. Den var lättläst, spännande, rå och blodig, och har en härlig svart humor. Kan helt klart rekommenderas.