Dewey Decimal

Larson, Nathan

| 2011

Influensapandemi, storskalig terrorattack och Wall Streets totala kollaps. New York r en skugga av sitt forna jag. Medan staden kmpar sig upp ur vrakresterna intar en namnls man biblioteket p 42:nd street. En man med tvngssyndrom, en stor krlek till litteratur och en komplicerad moralkod. Minnet sviktar och inte ens han sjlv knner till hemligheten om sitt eget mrka frflutna.Hur mycket han n lskar ensamheten och sina bcker tvingas Dewey Decimal hanka sig fram som indrivare och muskelkraft till New Yorks mest hnsynslsa distriktsklagare. Nr han kallas in till ett till synes simpelt uppdrag, kan Decimal inte sga nej.Uppdraget exploderar till en blodig hrva av vld, skiftande lojaliteter och gamla vendettor, och vcker frgan om hans begravda identitet till liv.Dewey Decimal r den frsta delen i en trilogi om den boklskande undercoveragenten. Nathan Larsons bakgrund i musikvrlden...

Jan Banan

2014-06-13

Ingen hjdare!

Lena Floser

2013-11-30

Karaktrerna r lite fr klichartade och berttelsen skulle behva mer substans men New York-knslan knns genuin och det r roligt att den utspelas bland bcker p New York public library.

2012-10-29

Den hr boken lste jag inom utmaningen Bcker om bcker, en bok som heter Dewey Decimal mste ju handla lite om bcker i alla fall. Det var emellertid inte riktigt s, utan den handlar mer om en psykotisk mrdarmaskin med bacillskrck. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/10/dewey-decimal-av-nathan-larson.html

Tove Skarstedt

2012-04-12

Postapokalyptisk dystopi frn New York -" light" Helt ok att lsa.

Jakob Nylin

2012-01-29

En apokalyps som det gr att relatera till - influensapandemi, storskalig terrorattack och Wall Streets totala kollaps - men berttelsen utspelar sig efter apokalypsen. Det r mycket vld, oskra lojaliteter och gamla vendettor. Huvudpersonen r en boklskande undercoveragent med tvngstankar. Mitt i allt vld finns ocks svart humor, t.ex. berttelsen om kringstrvande hedgefondfrvaltare bevpnade till tnderna. Sprket r tajt som den bsta rock'n'rollen.

Tarja Ahlgrn

2011-10-25

Postapokalyptisk spnning ett hrstr vassare n de flesta. Flyhnt skrivet, duglig underhllning.