Devil's work

Yorke, Margaret

| 1996

When Alan is made redundant, he can't bring himself to tell his wife. With time on his hands while secretly looking for a job, he meets waif-like Tessa, and her lonely, widowed mother. He feels protective towards them, but when Tessa disappears, once-respectable Alan is the police's prime suspect.

Svensk titel: Djävulens verk, 1984
Alan Parker, snart femtio, har förlorat det arbete som han haft i många år, men han har inte vågat berätta det för sin fru Daphne. Han lämnar hemmet samma tid varje morgon och ger sig ut för att försöka få tag på ett nytt jobb alltmedan Daphnes hela liv kretsar kring golf och bridge med andra välbärgade hemmafruar i den brittiska småstad där de bor. Det är när Alan är ute och letar efter jobb som han av en slump träffar på den snart sjuåriga lilla Tessa som går runt ensam på gatorna. Alan som själv har en vuxen dotter, känner en viss oro över den ensamma lilla flickan och börjar följa efter henne för att hon inte ska råka illa ut. Tessas mor, den unga änkan Louise lider av svår agorafobi och kan knappt lämna hemmet. Alan känner genast stor sympati för modern och hennes dotter och beskyddarinstinkten slås genast på inom honom. Han beslutar sig snart för att försöka hjälpa dem och snart leder det till att de inleder ett förhållande. För Louise fungerar den mycket äldre Alan som en fadersgestalt då hennes riktiga far försvann tidigt ur hennes liv och hon har dålig kontakt med sin dominanta mor, Frieda som är hotellägarinna i Cornwall.
I hyreshusets källarvåning, bor den pensionerade före detta barnflickan Mrs. Cox, som ständigt iakttar de andra hyresgästerna. Mrs. Cox som egentligen heter något helt annat bär på ett mörkt förflutet. Hon har suttit i fängelse för mordet på en liten flicka många år tidigare. Nu har hon lyckats byta identitet och paren i grannskapet anlitar henne ständigt som barnvakt. Mrs. Cox är besatt av synd och skam och anser att barn måste räddas undan sina syndiga mödrar så att inte också deras liv faller sönder i synd, skam och smuts. Och att mörda barnen ter sig som en barmhärtig utväg för henne. När Mrs. Cox inser att Louise inlett ett förhållande med Alan Parker, en komplett främling för den gamla damen- beslutar hon sig för att hon måste "rädda" Tessa undan från sin "lössläppta" mor en gång för alla.
Och en dag försvinner den lilla flickan spårlöst...
Kan någon stoppa den psykiskt instabila gamla damen eller är Tessa dödsdömd?
Margaret Yorke är en sådan där författare, precis som Ruth Rendell som jag kommer tillbaka till under årens lopp. Det är oblodiga kvalitetsthrillers som engagerar och med intressanta verklighetstrogna karaktärer.
"Dödens Udde (1980)" och "En känsla av fruktan (1982)" är två av Margaret Yorkes bästa thrillers som jag läst ett flertal gånger under årens lopp. Den här boken har jag dock aldrig tidigare läst.
Den är mycket spännande och obehaglig då det är ett litet barn som är den mest utsatta här. I "En känsla av fruktan (1982)" var det en gammal försvarslös dam som terroriserades av en ung ligist. Det blir obehagligt, men samtidigt mycket engagerande med att ha de mest försvarslösa i samhället som tilltänkta offer.
Jag gnistrade tänder ett flertal gånger under läsandets gång och medan jag vände sida så önskade jag den obalanserade gamla Mrs. Cox en plågsam död till mötes.🤣
Det är väl härligt med böcker som väcker sådant engagemang!💖

Marianne Strandberg

2011-01-16