Devil's Peak

Meyer, Deon

| 2007

From rising South African thriller writer Deon Meyer, a gripping suspense novel about revenge, forgiveness, and the race to catch a trained killer. A young woman makes a terrible confession to a priest. An honorable man takes his own revenge for an unspeakable tragedy. An aging inspector tries to get himself sober while taking on the most difficult case of his career. From this beginning, Deon Meyer weaves a story of astonishing complexity and suspense, as Inspector Benny Griessel faces off against a dangerous vigilante who has everything on his side, including public sympathy. A gruesome abuse case has hit the newsstands, and one man has taken it upon himself to stand up for the children of Cape Town. When the accused is found stabbed through the heart by spear, it's only the beginning of a string of bloody murders - and of a dangerous dilemma for detective Griessel. The detective...

Izabela Horn

2019-02-02

evils Peak är min första bekantskap med författaren Deon Meyer men inte den sista. Jag är inte jätte förtjust av kriminalromaner men Devils Peak tyckte jag jätte mycket om. Intressanta personbeskrivningar man får lära känna karaktärerna ingående, och att det utspelar sig i Sydafrika gör det ännu mer intressant. Tre trasiga människor , tre livsöden som förs samma: En alkoholiserad polis, en prostituerad och en före detta soldat som har förlorat sin son i ett brutalt rån.

Jag har nog hittat en ny författare som jag kommer få följa, och att han har skrivit många fler böcker som utspelar sig i Afrika får det verkligen att klia i mina fingrar av förväntan

2015-12-27

Det här är snudd på en femma. Genialt upplagd med flera parallella berättelser som nästan aldrig förvirrar. Fantastisk miljö, oerhört bra personskildringar och riktigt, riktigt spännande!

Franz Baldinger

2014-01-17

En fantastisk berättare som känns äkta

2012-12-02

Äntligen! Efter att ha läst och inte tyckt om de två tidigare böckerna av Meyer så fastnade jag slutligen för den här. Många av sakerna jag inte tyckt om finns fortfarande kvar, som de där MTV-klippen som jag bara blir irriterad på, men de är lyckligtvis inte lika många och inte lika korta. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/12/devils-peak-av-deon-meyer.html

Stefan Teppas

2012-08-22

En solklar fyra läste genast boken tretton timmar...

Anna Dybeck

2011-10-23

Meyer är en mästare, helt enkelt. Bland de allra bästa just nu, tycker jag! Psykologiskt trovärdiga (om än inte alldeles vanliga) människor, spännande intrig och intressant att läsa om Sydafrika med sina speciella förutsättningar. Skriv mer!

Kent Bengtsson

2011-10-17

Vilken bladvändare. Man släpper den inte innan den är slut.

2011-10-10

Bra och välskriven kriminalroman. Det var svårt att lägga den ifrån sig. karaktärerna kändes realistiska och intrigen var både bra, spännade och reaslistisk. En riktigt trevlig ny bekantskap inom denna genger för mig. Läs den!

Sofie Petersson

2011-08-24

Bra!

2011-08-20

Priset fick nog boken för sin sinnrika uppbyggnad. Plus för att den utspelar sig i Sydafrika och speciellt i Kapstaden, men har Du inte varit där så får Du inte någon känsla för platsen. Krigaren, Horan och den alkoholiserade polisen var inte någon särskilt trevlig bekantskap.

Linda E

2011-07-30

En fantastisk sammanflätat berättelse där handlingen är spännande och miljön intressant. Den kan varmt rekommenderas.

Sofia Hansen

2011-04-13

En fängslande deckare där Meyer på ett väldigt snyggt sätt knyter ihop människors liv! Spännande och med högt tempo från början till slut! Kan verkligen förstå varför den blev utnämnd till "Bästa deckare"! Ett läsmåste helt enkelt!

harriet karlsson

2010-10-27

Lite förvirrat i början att han byter händelse/personer med bara ett radtomrum emellan, fattade inte vem det handlade om då och då men det gick snart bra.
Mycket bra bok.

Tarja Ahlgrén

2010-08-21

Man skulle lätt kunna anklaga Deon Meyer för att sprida kunskap i smyg. Mördarjakten blir till enkel bisak när han matar läsaren med miljöer, historia och förklaringar om dagens vardag i Sydafrika. Och det gör han utmärkt bra!