Ödets kyss

Wistrand, Lovisa

| 2022

En förtrollande kärlekshistoria i stil med Nicholas Sparks Dagboken.Till mormor, farmor och alla de kvinnor som föregått mig. Tänk vilka historier som ligger begravda i tiden, vilka berättelser som aldrig kommer att se dagens ljus. Alla äldre har någon gång varit unga, alla döda har en gång levt, och alla versioner av den man en gång varit lever kvar i hjärtat.Anja har haft ett år kvar att leva i tre år, men lyckas mirakulöst klamra sig fast vid livet. För hon är inte klar här än. Innan hon kan dö måste hon finna sin förlorade ungdomskärlek. De har ett speciellt förflutet. Varje alla hjärtans dag drogs de till varandra. Aldrig annars. Nu har det gått trettio år sedan hon såg honom senast och hon befarar att han är död.   Det är Alla hjärtans dag igen, kanske hennes sista. Magin hänger i luften och än kan vad som helst hända.RECENSIONER:Ödets kyss är en romance av Wistrand...

Rosita Söderström

2023-02-07

Bladvändar varning!

Rusta med näsdukar, eftersom det lär behövas ett antal sådana när bokens sista tredjedel blir redo att bevittnas. Inte helt oförutsägbar. Vill absolut inte spoila men så otroligt vackert och hjärtslitande.

Please make it a movie!

Måste börja med att få säga att den här historien är så mycket mer än en bok. Vilken kärleksförklaring – oerhört vacker hyllning – inte minst till alla äldre och de livsberättelser som aldrig fått eller gers chansen att berättas –levas…

Ödets kyss är inte bara en fysisk bok med ett ytligt vackert omslag. Ödets kyss är en särdeles unik ros – en nutida klassiker med doft av kanel och nyfallen snö, som gnistrar likt strösslade ädelstenar.

Inte bara passande till alla hjärtans dag, utan den vackraste bokpresent du kan ge!

Jag ger inte gärna sifferpoäng till böcker men det här är en klar 5-stjärnig berättelse av fem möjliga stjärnor. Och jag vill tillägga ett guldhjärta med halsbandskedja.

Tack Lovisa för ännu en otroligt gripande bok!

Pia Gummesson

2022-03-23

Magisk,underbar och full av kärlek!

Anja är sjuttio år och har bara ett år kvar att leva … sa läkarna för tre år sedan. Nu hoppas hon på att hon ska ha nog lång tid till att återigen möta den stora himlastormande kärleken som hon brukar få skymten av varje alla hjärtans dag, och som hon har gjort ända sedan hon var femton år. Ingen kan mäta sig med ”Alan”. Ingen. Men ska hon verkligen gå emot alla odds och ta sig igenom en alla hjärtans dag till i livet?

Jag har läst flera av Lovisa Wistrands böcker sedan innan och tycker mig känna igen hennes stil ganska bra numer, och jag tycker att hon träffar mer och mer rätt för varje ny bok jag läser. Det finns ofta en kvinnlig huvudkaraktär som är rapp i käften och har svar på allt, är lite åt det äventyrliga hållet och bra på att klättra och hitta på saker. En som inte bryr sig så mycket om vad alla tror och tycker om henne. Så är även Anja, och jag gillar det. Det passar så bra på henne.

Persongalleriet i övrigt är alldeles lagom stort och jag är mycket förtjust i att fokuset ligger på just Anja och ”Alan”, alla andra är mera periferibilder och det gör att den kärlek hon känner för honom får ännu mer fokus och betydelse, tycker jag.

Språkligt är det här en väldigt lättläst och snabbflytande bok och jag ville verkligen inte lägga ifrån mig den. Den fungerar som feelgoodböcker gör generellt, den är som en varm filt och man förstår vartåt det bär mot slutet men det är ändå resan dit som är riktigt speciell. Och slutet hörni, slutet. Jag är så arg och så glad samtidigt, så det finns inte. Jag tycker om att Wistrand inte räds för att låta det bli sorgligt och mörkt emellanåt, för glädjen sipprar hela tiden igenom.

Måste också nämna omslaget, som är ett av mina absoluta favoriter någonsin, tror jag. Michael Ceken på Tegel & Hatt har verkligen lyckats, även om jag har hört att många tror att det är mer en romance på grund av omslaget. Men jag håller inte med, för mig andas det kärleksfeelgood.

Nina Hansson

2022-02-14

"Ödets kyss" av Lovisa Wistrand är utgiven av Ordberoende förlag. Vi får följa ett kärlekspar, Anja och Erik, som träffas en alla hjärtans dag i mitten av sextiotalet, när båda är unga, fram till nutid. Magin hänger i luften och de kan aldrig glömma varandra på denna speciella dag. Livet kommer i vägen och ödet gör att de inte får varandra. Båda lever sina liv, gifter sig, får barn, men saknar alltid varandra. Deras kärlek kan de aldrig glömma. Magin på alla hjärtans dag gör att de träffas bara på denna speciella dag. Aldrig annars.

Ibland får man en bok som är aldeles speciell i sina händer. "Ödets kyss" är en sådan bok. Jag har läst många böcker om kärlek, men denna slår allt! Både utsidan, det fantastiska omslaget på boken, och texten på insidan är helt otroligt vackert. Det var en ren njutning att läsa den här fina kärleks historian. Men ändå kan jag inte förklara hur fin denna bok är...orden blir så fattiga. Den är rik, djup och helt enkelt magisk. Jag älskar denna bok med hela min själ. Handlingen är så gripande och vacker. Språket och miljöbeskrivningarna är underbara. Jag sträckläste verkligen boken. Jag lär läsa denna bok om och om igen, troligt vis till alla hjärtans dag framöver! Rekomenderar boken med ett stort- läs den! Denna ljuvliga kärlekshistoria får ❤❤❤❤❤/5.

Vacker, gripande och underhållande!