Detaljerna

Genberg, Ia

| 2022

"Vi lever så många liv inuti våra liv, mindre liv med människor som kommer och går, vänner som försvinner, barn som växer upp, och jag förstår aldrig vilket av mina liv som är själva ramen." En kvinna ligger nedbäddad i feber när en handfull människor ur det förflutna står framför henne: en blivande kändis som skrev ett brev, en vän som försvann bortom kartan, en kärlek utan framtid.   Detaljerna är en roman med fyra porträtt och tusen detaljer, om tummade pocketböcker, psykedelisk dans och kippande oro. Vilken är den perfekta millennieklänningen? Kan en älskad människa verkligen försvinna? Och vem är det egentligen som porträtteras, personen på bilden eller den som håller...

Bra.

Hjortronhyllan

2023-08-20

Jag vill tacka dig Ia Genberg. Som visar att en kortroman kan vara så mycket mer. De är noga övervägda ord som klär sidorna av god papperskvalitet. Johanna, Sally, Niki, Alejandro och såklart Birgitte. Personerna karaktäriseras av sina handlingar och små, små komponenter i sina val i relationerna till vår konstfulla skildrare. De knyts till val av litteratur som nu samlar damm i en bokhylla medan våran berättare yrar i en febrig dröm.

Boken behöver inget stor hinder att erövra. Det stora kontrastskillnaderna gör att det uppstår ett känslomässigt stångade och jag vill veta: är det såhär man träffar “rätt person”?. “Det kanske inte krävs mer än den perfekta klänningen och det perfekta antalet glas på rätt kväll för att råka bumpa in i denna individ.” Jag har träffat dem, Niki som lägger telefonen och tvättkorgen och delar sked i tekoppen för resten ligger smutsiga i vasken. Jag har träffat en Johanna som tagit hand om mig när jag varit sjuk. Och tack vare Genberg har jag även fått träffa Sally och Alejandro.

Jag visste att Genberg hade mig när löken i den välbärgade Johannas lägenhet fått en liten grodd. Eller hur Birgitte öppnar sina ögon för att försäkra sig om att inget hänt var 4e sekund. Dessa små detaljer som utgör fragmenten vi minns av personerna vi möter och kanske är det just dessa detaljer som vi betraktar och tar med oss som tillslut gör oss själva till individer. Små detaljer som här blir ett konstverk i Genbergs berättarjag.

Eller så kanske jag bara överanalyserar i denna febriga dröm, men jag älskar den

Gunilla Pellerina

2023-07-25

Gunilla Pellerina

2023-07-25

Elias Andersson

2023-06-05

Drabbande, originellt och vackert. En stor svensk författare.

Anna B

2023-05-28

En fantastisk bok med briljant språk. Sätter fingret på mänskliga beteenden och de avtryck vi gör hos dem vi möter.

Elina

2023-05-14

Inte min smak, tyvärr! Tyckte inte om upplägget och fastnade aldrig i texten.

Per Lundholm

2023-04-04

Så bra bok!

Iddde RW

2023-03-24

Ganska kort. Bra bitvis. Gjorde inte så mkt bestående intryck

Charlotta CG

2023-03-18

Härlig bok som måste sparas i hyllan. Fyra fantastiska berättelser vävs samman och skildrar möten i huvudpersonens liv. Så välskrivet och detaljerat om relationer och tankar kring dem medan historierna vecklas ut och man får små aha-upplevelser mot slutet. En typ av bok jag verkligen gillar.

Madeleine K

2023-02-27

Vackert språk och tänkvärd handling.

Katarina Nord

2023-01-26

Fint detaljrikt språk och fin uppläsning av Katarina Ewerlöf

Martin Ljungqvist

2022-12-16

Gripande och välskriven.

Anna Hedenstedt

2022-12-06

Wow, det blir mer Genberg för mig! Sånt öga hon har för just: detaljer. Sånt älskar ju jag!

Ulla Englund

2022-11-03

Karolina Jonsson

2022-09-10

Detaljerna, detaljerna, detaljerna... vad ska jag säga om denna bok? Kan det vara en av årets största läsupplevelser? Jag tror nog det. Det är så enkelt men så svårt. Det är en skildring av livet skulle jag säga. Så enkelt. Men så många känslor, så omständigt, så detaljrikt. Den här boken blir inte bara läst, den upplevs. Jag vill spara den, jag vill stryka under ord och jag vill ta med mig uttryck och meningar. Jag drar lärdom och jag inhalerar allt vad livet innebär. Magnifikt.

Lena Haag

2022-05-05

Bra

Kerstin Kolm

2022-05-04

Fyra personer porträtteras genom berättarjaget.
Eller- berättarjaget formas av fyra personer. Vi är våra relationer.
Själv blir jag mest nyfiken på författaren.

2022-05-01

Bitvis helt fantastisk! Framförallt den sista delen, om mamman.
Som någon annan skrev, jag tror att jag behöver lyssna/läsa igen.

Christian Rydberg

2022-04-23

Det vackraste jag läst på länge. Helt golvad.

Anki Olsson Flodin

2022-04-10

Gillar den jättemycket. Får lite samma känsla som när jag en gång i tiden läste Maken. Fina porträtt av unga människor som stannar kvar. Skriven med ett härligt språk som fick mig att fastna direkt.

Lars B.

2022-03-22

Fullständigt mästerlig.

Henrik Johansson

2022-03-15

Riktigt vacker och lite vemodig. Fyra porträtt som definierar en människa får en att fund era på som formar en egentligen.