King, Stephen

| 1988

Den lilla staden Derry i Maine ser ut som den typiska amerikanska småstaden trygg och sömnig med sina villaområden, snabbmatsställen och affärer. Men det är bara på ytan. I kloakerna under staden finns något som ligger på lur och iakttar. Där finns ondskan. Där finns Det. En gång på femtiotalet samlade ett kompisgäng sina krafter och trotsade Det. Förenade av känslan av att vara misslyckade och utstötta, lyckades de driva ondskan och skräcken tillbaka till de mörka djup där den hör hemma. De lovar sedan varandra att samlas igen om Det någon gång skulle komma tillbaka. Många år senare, när en serie ohyggliga mord och gåtfulla försvinnanden på nytt skakar Derry, lyfter så Mike Hanlon telefonluren och kallar på...

Ann S

2023-09-24

Jag upplevde att Sexet i slutet av boken frstrde en annars bra bok. Lsvrd om man orkar med en 'tjockis'pocket. :)

Jenny Sven

2021-12-19

Lskig och spnnande. Som vanligt, fina karaktrsskilldringar. En tjock bok man har svrt att slppa.

Joakim Karlsson

2020-02-28

Ja, vad ska man sga? Det r ett msterverk, en fantastiskt episk berttelse om rdsla och kamratskap. Uppskattar den lika mycket fr barndomsskildringarna som knns otroligt autentiska, som fr den krypande skrcken och hur allt drar ihop sig mot slutet. Det r en riktig tegelsten som tar en bra stund att ta sig igenom men det r vldigt belnande och jag kommer p mig sjlv med att le brett nr jag vid sista lstillfllet efter flera timmars lsning nr slutet, utan att ha reflekterat ver var tiden tog vgen. Kanske, kanske att Det hade varit nnu mer av ett msterverk om skrcken ftt stanna p det subtila planet, men det r inte helt skert. Slutet, liksom hela berttelsen r otroligt mktigt och storslaget. Denna kommer jag lsa om, mnga gnger.

Jonas Qarlsson

2019-11-17

Lite vl mastig, men har definitivt sina stunder! De naturliga skildringarna r bde lskigare (exempelvis episoderna med Henry och Bevs pappa) och mer berrande (som den starka vnskap som uppstr mellan barnen) n det vernaturliga - som jag hade hgre frhoppningar av.
ver lag lsvrd i alla fall, men kunde varit ngra hundra sidor tunnare.

Emmalinnea

2019-07-29

En av mina absoluta favoriter. Lskig men p samma gng en berttelse om vacker vnskap. Lite jobbigt med hoppen i tid.

Mattias Renstrm

2018-03-27

Det r en roman som jag hann trttna p och f tillbaka frtroendet till fler gnger n med ngon roman jag tidigare lst. Mycket beroende p dess massiva lngd. Historien hade fungerat vl som bokserie om 2-4 bcker, och frgan r om den inte mtt bttre av det. De tv tidsepokerna som varvas lper dramaturgiskt jmsides med varandra vilket ger lgintensiva perioder i bda historierna samtidigt och klimax i de bda samtidigt, vilket jag tror frtar knslan.

Att betygstta Det r svrt. Romanen innehller koncept som har potential fr full pott men den lmnar mig besviken p tskilliga punkter. I slutndan mktar jag inte med att ge den mer n betyg 3 av 5, med smak p fyran. Delar av romanen r underbara och vl vrda bde betyg fyra och fem, andra r urtrkiga. Olika passager i Det lper ver hela betygsspannet, s tro fr allt i vrlden inte att hela romanen r en klassisk trea.

En riktigt bra bok att lsa. lska denna frfattare :)

Kamali 

2018-03-11

S sjukt jvla bra! Frutom det dr p slutet d de r barn och Berverly kommer p vad de mste gra fr att hitta ut. Kndes orealistiskt att ett gng barn skulle tnka s s det kapitlet mste ju ha kommit till under nn sorts vansinnig berusning. Undra vad S.K. skulle anse om det idag? Vore bttre om det bara strks. Men bortsett frn det var boken bde skrmmande, spnnande och tja... mysig. Trot eller ej.

Amanda - Lsbulle

2018-01-17

Vad i HELVETE hnde i slutet? Beverly har sexualiserats i hela boken (hon r elva r. ELVA R. Och fokus frn sida ett till ettusentrehundra r hennes knoppiga brst, tighta jeansshorts och fylliga lppar. HON R ELVA R) men p slutet blir det s vidrigt gubbsjukt att jag knappt klarar av att lsa. Enda lsningen fr att de sju barnen ska kunna ta sig ut ur kloakerna r att alla sex pojkar ska fra in sin sak i Beverly. Det r allts sex sexscener dr elvaringar ligger med varandra - fr de mste ju. Jag var glad i brjan att tminstone en tjej tillts vara med i den annars s manstta boken - men insg snart att hennes primra syfte r att pojkarna ska ha ngot att tr samt i slutndan fr att de ska f sin belning. Jag frstr knappt ens vad jag lser. Det r s sjukt.

I vrigt var boken fruktansvrt seg och borde ha bantats ner avsevrt. Mycket av Derrys historia hade kunnat hoppas ver alternativ kortas ner. Att karaktrerna hela tiden mste gs igenom en och en r ocks frbannat irriterande - boken kommer aldrig framt eftersom samma tidpunkt hela tiden ska beskrivas sju gnger utifrn olika karaktrer. Ibland rent av 14 gnger eftersom skeenden beskrivs frn bde 58 och 86. Det hr var 1300 sidor som berttar en historia som hade kunnat berttas p hlften. Fr vad har egentligen hnt? r besviken och frvirrat cklad av hur boken visade sig vara.

Helena sterblad

2018-01-04

Det hr r en av de bsta bckerna som jag ngonsin lst. Som det ofta r med skrcklitteratur, och ven med Stephen King, r sjlva skrckelementet lite ljligt och vldigt sllan skrmmande. Men den hr boken r en alldeles underbar skildring av barns uppvxt under 50-talet i Amerika. Hr finns allt man kan nska sig: mobbning, utanfrskap, lojalitet, kamratskap, krlek och visst, en stor dos skrck ocks emellant. Det r frmst upplsningen som blir lite hafsig tycker jag. nd ger jag en femma fr den hr boken bjuder p s mnga njutbara lstimmar.

Inger Lundqvist

2017-11-28

En vrldsklassiker. Rrig brjan, men ett msterverk. Bttre n filmen.

Paul Karlsson

2017-10-23

Nstan ett r har det tagit sedan jag brjade att lsa Stephen Kings roman "It". Nu r boken ntligen utlst. S nu ska jag med denna bokrecension sga vad jag tyckte. Men frst lite om handlingen.

Den lilla staden Derry i Maine ser ut som den typiska amerikanska smstaden trygg och smnig med sina villaomrden, snabbmatsstllen och affrer. Men det r bara p ytan. I kloakerna under staden finns ngot som ligger p lur och iakttar. Dr finns ondskan. Dr finns Det. En gng p femtiotalet samlade ett kompisgng sina krafter och trotsade Det. Frenade av knslan av att vara misslyckade och utsttta, lyckades de driva ondskan och skrcken tillbaka till de mrka djup dr den hr hemma. De lovar sedan varandra att samlas igen om Det ngon gng skulle komma tillbaka. Mnga r senare, nr en serie ohyggliga mord och gtfulla frsvinnanden p nytt skakar Derry, lyfter s Mike Hanlon telefonluren och kallar p sina barndomskamrater. Alla lmnar sina hem och familjer, sina vardagsbestyr och karrirer, fr att nnu en gng trotsa skrcken och mta Det.

I vanlig ordning nr det gller Stephen King s tar det vldigt lng tid innan ngot brjar hnda. S man fr ha vldigt bra tlamod och ta sig igenom flera hundra sidor innan spnnande saker brjar att hnda. Men nr alla huvudkaraktrerna och deras mten med "Det" r berttade s brjar det att flyta p. Det r mycket som frklaras bttre i boken n i den filmatisering som gjordes 1990 med Tim Curry i titelrollen.Jag lste boken framfrallt som frberedelse infr nyfilmatiseringen med Bill Skarsgrd. Men ven fr att jag inte riktig frstod karaktren Pennywise. I den gamla filmatiseringen frklarades inte s mycket om karaktrens ursprung eller vad han var fr ngot. Det dk bara upp som en underlig clown och i andra skepnaden utan att man direkt fick veta vad han var fr ngot. Men karaktren fick till min stora gldje en djupare frklaring i boken. Man fick till och med i ngra kapitel komma in i Dets huvud och bevittna historien ur Dets perspektiv.

Det var med andra ord en hel del som utelmnades i filmatiseringen. S efter att ha lst boken s frstr jag nu historien bttre. Vissa partier var ibland lite smsega att ta sig igenom och d syftar jag mest p de partierna som kallades fr mellanspel och handlade om det frflutna i den smstad som boken utspelar sig i. Jag ville bara ta mig framt och lsa om losers clubs kamp emot Det. S dessa partier saktade ner lite och drog ut p det hela. Men i efterhand gillade jag ven dessa sega partier fr att de kndes ndvndiga fr helheten.

Jag fick det jag frvntade mig och lite till d jag lste "It". Framfrallt fick jag som sagt en hel del luckor i handlingen ifyllda s att jag frstod storyn bttre. Och det lite ovntade och roliga var att boken framt slutet fick ovntade inslag av science fiction. Samt en massa absurda och vldigt ovntade sexscener.

Fr att summera det hela s tyckte jag att det hr en av de bsta romaner Stephen har skrivit. Den var seg att ta sig igenom. Men nr alla pusselbitar fll p plats s blev det hela msterligt bra och det ska bli vldigt intressant att se vilka delar boken som kommer i den nya filmatiseringen som jag bara sett den frsta delen av i nulget. Vissa partier r nmligen ganska ofilmbara och ett sdant hr litterrt msterverk r svrt att filma rakt av.

Boken kan starkt rekommenderas om man gillar skildringar om att vxa upp och mta vuxenlivets konflikter som i det hr fallet innebr att handskas med sina rdslor. Men hoppas man p en massa ckownskrck s br man nog leta efter en annan bok. Pennywise The Dancing Clown r nmligen en skepnad som Det dyker upp i ytterst f gnger i boken.
En femma av fem mjliga fr "It" av mig i betyg.

Erica S

2017-01-01

vlskriven och vldigt bra lsvrd

Anna Jensen

2016-07-17

Nstan vrd en femma! Vlskriven roman med skrckinslag, som handlar om barndomen, vnskap, rdslor och krlek.

PL *

2015-05-30

Vlskriven och en riktigt bra barndomsskildring, men boken knns ngra hundra sidor fr lng och de sista 300 r mest bara blaj.

Jenny Andersson

2015-04-14

Lite lng, men nd inte tillrckligt lng. Fantastiskt bra.

Denna bok var mycket bra tycker jag och den fngslade mig i sitt grepp =)

Andreas ManU

2014-04-29

"Hrligt" att lsa frfattarens text och uppbyggnad. Mycket bra skriven. Sjlva historien r ocks klockren men det r mer ungdomsskrck n skrck. Oavsett s r det en fantastisk bok och detta blir min frsta femma.

Ola Janker

2014-02-22

Omlsning 25 r senare. Inte lika fantastisk som nr jag var 15, fr mnga barnsliga skrckscener och den skulle tjnat p lite redigering. Trots det klart lsvrd.

Patrick Fransson

2013-11-10

Riktigt bra och riktigt ruggig bok som r en solklar 5:a hela vgen fram till slutet. Dr tappar den dock en stjrna.

Anna H

2013-10-04

Det hr r en bok som enligt mig kunde kortats ner med ngra hundra sidor. D hade boken ftt mer action. Annars r det en lskig bok.

Jonas Pettersson

2013-08-11

P tok fr lng. Historien r bra, men efter 1300 sidors lsning frvntar man sig mer av slutet.

Nicklas Bjrk

2013-06-19

Mktig historia om barndomsvnner som frenas som vuxna fr att stoppa ondskan i form av en clown. Bokens nackdel r dess storlek och att den varierar i tempo. Resten r dock positiv, d det r bde en gripande och otck historia. Barndomsvnner som hller ihop r ett terkommande tema i Kings bcker och sllan har det varit s bra som det r i "Det". Mycket bra lsning!

O

Olga Lund

2013-04-12

It r en av mina favoriter bland Kings bcker. Den r vlskriven, underhllande och lskig.

Erica Andersson

2013-03-28

det m lta ljligt, men jag har bara vgat lsa halva boken. och visst har jag tnkt lsa frdigt den, det r bara det att den r mycket mindre lskig i bokhyllan n p mitt sngbord. fy fasiken.

Tommy Olsson

2012-08-08

En av mina absoluta favoriter... Borderline eleven!!! :)

Jag gillade verkligen denna bok =)

Gabriella Plnborg

2012-05-13

Lng och bra bok. Filmen gr inte boken rttvisa. Ls den hr boken! :)

malin norbck

2011-11-23

Bsta King-boken!

Liam Olsson

2011-10-23

S jvla seg!!!!!

2011-10-13

En mktig och bra Stephen King-bok. Var lnge sen jag lste den men minns att jag fastnade totalt och lste halva ntterna. Bttre n filmen,

Annelie A

2011-10-11

Fullstndigt lskar denna boken, har lst otroligt mycket bcker men vgar nog pst att jag tycker att detta r den bsta bok som ngonsin skrivits, King's barndomsskildringar r msterliga och vcker mnga minnen till liv. Jag avundas dem som nnu inte har lst boken, ni har en lsupplevelse utver det vanliga att se fram emot.

Ola Hultin

2011-10-03

Innan jag lste Det mrka tornet-sviten, s var Det min favorit av King, och en av de bcker som jag har lst flest gnger. Den skrmde verkligen skiten ur mig p hgstadiet och jag fr alltjmt obehagsknslor nr jag ser en orange ballong... Filmen r fr vrigt kass.

Lars Andersson

2011-07-25

Vissa delar utgr en vacker barndomsskildring. Har omkring 150s kvar, men vi fr se om jag lser slutet...

Jonas Eklundh

2011-07-11

En av hans bsta

Anna Renstrm

2011-03-26

Love love love denna bok som jag lste frsta gngen som 13-ring! Djupa livshistorier om huvudkaraktrerna, superlbbig historia. Spnnande, fngande i kta King-anda.

hampus oskarsson

2011-02-14

den r super bra

Eyez Only

2010-11-28

Ja, det finns ju en anledning till varfr s mnga barn r rdda fr clowner... Hr har vi ver 1300 underbara sidor fullpackade med drypande, krypande skrck. Msterligt.

2010-08-29

Jag gav boken en trea fr att den enbart var lskig, inte tillfrde ngot annat. Yngste sonen tycker att det r en klar 5:a. S det fr vl bli en fyra d... :)

Jenny Li

2010-08-17

Det hr r faktiskt en av mina favoritbcker - inte s mycket p grund av monster, blod och dd, utan p grund av personerna i boken, och det faktum att man fr terknyta bekantskapen med dem i vuxen lder.

anitha stlund

2010-04-12

Den hr boken tycker jag r en av de absolut bsta King har skrivit. Lamporna i hela lgenheten lyste nr jag lade mig och sov efter att ha pljt igenom hlften av boken. Eftert hade jag lite svrt fr avloppstunnlar

Helena Eriksson

2009-11-14

Dr och d: absolut en femma!

Jan Kjellin

2009-07-15

Den var bättre än jag vågade hoppas när jag började läsa om den såhär i vuxen ålder. Men även om det är en av de där monumentala King-romanerna som på sätt och vis är ett måste, och även om det är en av de allra bästa skildringarna av barndomens essens jag läst - alla kategorier, så brister den tyvärr i konkretiseringen av varelsen Det.

King hintar om en större mytologi när han låter oss läsa Dets tankar och därefter kastar ut oss i multiversum med berått mod. Men han gör det bara i förbifarten och i och med det blir det lite slarvigt gjort. Man förstår inte riktigt vad Det är eller hur Det fungerar, och med tanke på hur central Det är för romanen, blir det också en märkbar brist.

Men som sagt, bortser man från de detaljerna (och några till) har man ändå en riktigt saftig barndomsskildring att sätta tänderna i. Kanske den enda som riktigt lyckas sätta fingret på skillnaden mellan barns fantasi och vuxnas motsvarighet till fantasi.

Bra jobbat, Stephen!

Clowner, de vill dig inte gott, jag visste vl det. Satt och lste den hr p Capri 1994, inne p hotellrummet. Sol? Nej. Bad? Nej. Gedigen bok av King? Ja, tack, och nej, rummet behver inte stdas i dag heller.

Pia Kask

2009-06-25

King i sitt livs lekstugeform och resultatet tl att lsas om och om och om igen.