Det var inte mitt fel! : om konsten att ta ansvar

Heberlein, Ann

| 2008

De finns överallt. Människorna som vägrar att ta ansvar. Som alltid tycks hitta någon, eller något, att skylla på. Är det inte samhället, chefen eller kärlekslösa föräldrar så är det McDonalds, tobaksindustrin eller banken. För vems fel är det egentligen att mitt äktenskap sprack? Att jag är arbetslös? Överviktig? Slår min fru eller fryser ut min kollega? Det är i alla fall inte mitt.Det pågår idag en massflykt från ansvar, menar Ann Heberlein, debattör och doktor i etik. En massflykt som möjliggjorts och uppmuntrats av ett samhällsklimat där det blivit fult att skuldbelägga och där allt fler betraktar sig som offer för förtryckande strukturer, dåliga gener eller taskiga uppväxtförhållanden. Men att vara människa innebär inte bara rättigheter, utan också skyldigheter. Den främsta av dessa skyldigheter är att ta ansvar för sitt liv, sina val och sina handlingar, i relation till sina medmänniskor...

Benjamin Elfors

2018-07-06

Fattar inte varför denna bok fått så höga betyg. Det är första boken av Heberlein som jag läst, och jag planerar att läsa flera, men denna är inte mycket vassare än en uppsats av en gymnasieelev. Självklarheter och plattityder radas upp. Många av hennes argument är dåligt underbyggda och påminner om en krönika i Metro. Ibland glimmar det till men helheten kändes inte särskilt lärorik för min del.

2011-10-19

En självklar 5:a, en riktig klokbok som varenda människa borde läsa! Meeeen...köp den INTE i pocketutgåvan, typsnittet är så minimalt att man nästan behöver förstoringsglas :(

Conny J

2011-06-13

En bok som alla borde läsa. Befriade att någon ser sanningen i dagens samhälle, och ärligt berättar.
Hon skriver att det inte är en självhjälpsbok, eller att den just är det. Och det köper jag, det är ingen feelgoodbok utan man blir påmind om saker man borde ta tag i och jobba med..

Joanna Björkqvist

2011-04-05

Mycket klokt, genomtänkt och välformulerat om konsten att ta ansvar. Ann Heberlein sätter fingret på allt med jordnära och belysande exempel. Mycket läsvärd och givande!

Anna Lindström

2011-03-01

Så otroligt bra och viktig bok! Jag har strukit under nästan överallt i boken och vet att jag snart kommer läsa den igen. Den ger en mycket att fundera över och är verkligen en bok ALLA borde läsa.

Ullis N

2011-02-27

Jag har pratat så mycket om denna irl att jag tog för givet att jag kommenterat den.

Konsten att ta ansvar är tyvärr en bortglömd konstform hos många. Hennes åsikter uttrycker till 90 procent mina egna, men hon formulerar det så mycket bättre. Och det finns många saker i boken som är värt att ta sig en längre funderare på....

En bok alla bör läsa.

Ullis N

2010-11-02

Det här min bibel! Till 95% skriver hon under på min åsikter, men formulerar och benar ut så oändligt mycket bättre än vad jag skulle kunna göra. Läs den! Köp den! Låna ut den!

emilie johansson

2010-10-12

oerhört bra om människans eget ansvar och vilka som kan och bör hållas ansvariga för sina handlingar. om kränkning och förlåtelse. läs läs läs.

Gunvi Lundqvist

2010-04-30

Kan det bli dubbelt kommenterat. Trodde jag kommenterat denna bok tidigare, eller kan kommentarer försvinna!? I allafall en bok som gick hem hos mig till hundra. Gillas av mng olika orsaker. Det som AH skriver är är ju helt omöjligt att inte hålla med om. En otrolig kvinna är hon själv dessutom. Mycket läsvärd. Rekomenderas åt ALLA!

Maria Larsson

2010-04-15

Den här boken vill jag att halva min umgängeskrets ska läsa.

Hedvig K

2010-02-02

Brilliant, tänkvärd. Flera gånger under tiden jag läste boken slog det mig att det framförallt var modigt skrivet.